Vești de ultimă oră pentru persoanele care sosesc în România. De luni, 20 decembrie, va fi obligatoriu formularul digital de intrare în țară. Acesta poate fi completat începând cu data de 19 decembrie aici.
Totodată, autoritățile din România precizează că documentul nu trebuie să fie tipărit, iar verificarea sa nu va afecta timpul de aşteptare, fiind citit automat de dispozitivele poliţiştilor de frontieră.
Purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), Cătălin Chirca, a venit cu o serie de precizări în acest context. Potrivit acestuia, aplicația pentru completarea formularului digital de intrare în România va deveni operațională din data de 19 decembrie.
Acesta susține că în momentul de față se mai fac câteva testări de securitate, astfel încât totul să funcționeze normal.
“Formularul digital de intrare în România va putea fi completat doar electronic din aplicaţia PLF.gov.ro, dezvoltată de STS, pe baza cerinţelor operaţionale stabilite de autorităţile medicale. Aplicaţia PLF.gov.ro va deveni operaţională începând de duminică, 19 decembrie, astfel încât cei care vor intra în ţară în data de 20 decembrie să aibă timpul necesar să completeze formularul. În acest moment, colegii mei realizează ultimele testări de securitate şi de performanţă, iar începând de mâine, de pe orice telefon, tabletă sau calculator cu conexiune la internet va putea fi accesată această aplicaţie”, a explicat purtătorul de cuvânt al STS.
Cum se completează formularul obligatoriu
În același timp, el a mai explicat și ce va conține formularul și care sunt câmpurile obligatorii. Astfel, personele care sosesc pe teritoriul României vor completa următoarele informații: identitatea persoanei, mijlocul de transport cu care intră în ţară, istoricul de călătorie din ultimele 14 zile, adresa de destinaţie şi, dacă este cazul, datele minorilor care îi însoţesc.
Acesta a mai adăugat că formularul va fi foarte simplu de completat și nu va afecta timpul de așteptare.
“Formularul digital este un instrument foarte util, simplu de utilizat de toate persoanele, însă, în spate are o serie de interconectări complexe cu sistemul informatic al Poliţiei de Frontieră, cu aplicaţia Coronaforms care realizează managementul persoanelor infectate, dar şi cu evidenţa persoanelor. Le recomandăm oamenilor şi le reamintim să completeze toate câmpurile, într-un mod cât mai corect pentru că aplicaţia face validări cu bazele de date ale statului şi va semnala orice greşeală”, a precizat Cătălin Chirca.
Referitor la modul de completare al formularului obligatoriu de la data de 20 decembrie, reprezentantul STS anunță că acesta trebuie completat cu câteva ore, sau doar cu câteva minute înainte de intrarea în țară. Totodată, el a explicat și fiecare pas pe care utilizatorul trebuie să îl facă.
“Înainte de a sosi în ţară, cu câteva ore sau chiar câteva minute, se accesează aplicaţia plf.gov.ro şi se introduce o adresă de e-mail. Mai departe accesăm adresa de e-mail, deschidem mesajul şi intrăm în linkul de accesare. Se completează similar cu aplicaţia de certificat digital şi va putea fi folosită foarte uşor de orice persoană. Introducem toate câmpurile obligatorii, iar ulterior salvăm documentul.
Odată salvat acesta nu mai poate fi editat, dacă dorim să actualizăm datele, va trebui să completăm un nou formular. Instrumentul digital pe care l-am dezvoltat pentru Ministerul Sănătăţii şi autorităţile medicale vine în sprijinul acestora pentru realizarea anchetelor epidemiologice”, a explicat purtătorul de cuvânt al STS.
Cum se va face controlul
La rândul său, purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră, Fabian Bădilă, a oferit o serie de declarații în acest sens. Potrivit acestuia, poliţiştii de frontieră află în doar câteva secunde dacă persoana respectivă are completat sau nu formularul digital de intrare în ţară.
“Poliţistul de frontieră efectuează formalităţile de control prin verificarea automată a paşaportului sau cărţii de identitate pentru a stabili dacă sunt îndeplinite condiţiile de intrare în ţară. Poliţiştii de frontieră vor verifica autenticitatea şi valabilitatea certificatului verde.
După citirea automată a acestor date, în aplicaţia Poliţiei de Frontieră, într-un interval de câteva secunde, poliţistul primeşte confirmarea existenţei sau inexistenţei formularului digital de intrare în România. În funcţie de rezultatul verificării, datele sunt trimise către Direcţia de Sănătate Publică în vederea luării măsurilor ce se impun. Documentul nu trebuie tipărit, el este citit automat prin intermediul dispozitivelor aflate la dispoziţia Poliţie de Frontieră.Verificarea existenţei sau inexistenţei PLF-ului nu va afecta timpul de aşteptare la controlul de frontieră, având în vedere că este citit automat în dispozitivele noastre”, a transmis Fabian Bădilă.
Ce se poate întâmpla la frontieră
Purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră a prezentat și o serie de situaţii care se pot întâlni în momentul controlului la frontieră. Mai exact, dacă persoana a completat documentul și nu trebuie să intre în carantină, nu vor fi luate alte măsuri.
Pe de altă parte, dacă o persoană intră în carantină, DSP-ul va dispune măsura carantinării și totul trece în atribuțiile acesteia.
“Dacă persoana a completat PLF şi nu se impune carantina, aceasta trece prin punctul de frontieră fără alte măsuri. Dacă persoana a completat PLF şi se impune carantina în funcţie de zona sau ţara din care vine, DSP dispune măsura carantinării.
Persoana nu a completat PLF şi se impune carantina în funcţie de zona sau ţara din care vine. DSP dispune măsura carantinării, măsura se comunică judeţului şi persoana are obligaţia legală de a completa în termen de maxim 24 de ore de la data trecerii prin frontieră acest PLF. În caz contrar, DSP dispune sancţionarea contravenţională”, a declarat purtătorul de cuvânt al Poliţiei de Frontieră.
Totodată, el a mai adăugat că persoanele care nu vor completa formularul digital de intrare în România vor primi o amendă între 2.000 – 3.000 de lei.