De ce trebuie să porți tot timpul centura de siguranță, chiar dacă stai în spate. Titi Aur, expert în conducere defensivă, a explicat ce se poate întâmpla în cazul unui impact minor. Cât de mari sunt amenzile în acest caz? Fiecare pasager prins că nu poartă centura o va plăti.
De ce trebuie să porți tot timpul centura de siguranță
De ce trebuie să porți tot timpul centura de siguranță, chiar dacă stai în spate. Titi Aur subliniază că aceasta este esențială nu doar pentru pasagerii din față, ci și pentru cei care călătoresc pe bancheta din spate a mașinii.
Expertul în conducere defensivă a explicat că centura de siguranță purtată de pasagerii din spate este la fel de importantă ca și în celelalte locuri din mașină. El a subliniat că, pe lângă faptul că menține pasagerul în loc în cazul unui impact, centura previne coliziunea între ocupanții locurilor din față și cei din spate, evitând astfel riscul ca persoana din față să fie lovită dacă aceasta poartă centura, iar pasagerul din spate nu.
„Ce se întâmplă în acel caz?! Trebuie să ne imaginăm că o mașină se oprește cu 30 km/h sau trebuie să ne imaginăm că o mașină se oprește cu 30 km/h sau 40 km/h în ceva fix, într-o mașină mai mare sau într-un stâlp.
Atât persoana din față, cât și cea aflată pe bancheta mașinii continuă mișcarea către față. Nu neapărat exact pe axul mașinii, poate fi și în diagonală la un accident”, a explicat el pentru WOWbiz.ro.
Ce se poate întâmpla în cazul unui impact minor
Titi Aur a explicat că, în cazul unui impact, pasagerul din față care poartă centura este adus înapoi datorită elasticității centurii, care, după oprire, îl retrage cu o viteză de aproximativ 15-20 km/h. În acest interval, spune el, dacă pasagerul din spate nu poartă centura, acesta își continuă mișcarea, ceea ce poate duce la o coliziune între cei doi cu o viteză cumulată mai mare decât viteza inițială a mașinii.
Expertul a explicat că, în cazul unei coliziuni în care mașina se oprește brusc la 40 km/h, pasagerul din față este adus înapoi de centură cu o viteză de aproximativ 15 km/h, ceea ce duce la o ciocnire cu pasagerul din spate, care nu poartă centură, la o viteză cumulată de 60 km/h.
„Polițistul și martorii sau eventual supraviețuitorul din mașină vine și spune: nu e adevărat, vorbește prostii, noi aveam 40”, a adăugat el.
Titi Aur a explicat că, în cazul în care un pasager poartă centură și altul nu, cel cu centura este tras înapoi imediat după impact, în timp ce celălalt continuă mișcarea înainte. El a subliniat că este firesc și obligatoriu ca toți pasagerii să poarte centura de siguranță și că șoferii ar trebui să se asigure că fiecare persoană din mașină și-o fixează corespunzător.
Cât de mare e amenda pentru nepurtarea centurii?
Sancțiunea pentru persoanele care nu poartă centura de siguranță este cuprinsă între 2 și 3 puncte de amendă. După cum spuneam şi mai sus, sancţiunea se aplică, individual, atât șoferilor cât și pasagerilor.
În 2024, având în vedere creşterea punctului de amendă, şoferii sau pasagerii prinşi că nu poartă centura de siguranță vor scoate din buzunar între 330 lei și 495 lei.