E obligatoriu în România! Este informația momentului pentru toți angajații din țară

oameni

Sursă: Dreamstime

Toți salariații din România trebuie să știe ce ar trebui să facă în momentul în care descoperă nereguli în adeverința primită după terminarea relației de muncă. Iată ce obligații are angajatorul dumneavoastră.

Dacă, vreodată, veți constata că datele din registru/adeverința de vechime nu corespund realității puteți să rezolvați această problemă prin mai multe feluri. De exemplu, puteți sesiza angajatorul cu privire la greșelile constatate sau vă puteți adresa Inspecției Muncii și instanței competente pentru a solicita recunoașterea și acordarea drepturilor.

Dacă datele din extras sau din registru nu corespund realității și nu ați avut, în realitate, contractul de muncă suspendat, adică ați prestat activitatea și ați încasat salariul, se presupune că ați fost plătit „la negru”, scriptic vorbind aveați contractul de muncă suspendat, dar, în fapt, v-ați primit salariul. Presupunem acest lucru pentru că dacă nu v-ați fi primit salariul integral, ați fi constatat chiar în acel moment că ceva nu este în regulă și v-ați fi putut adresat angajatorului dumneavoastră, Inspecției Muncii sau chiar instanței.

Ce trebuie să faceți când descoperiți nereguli în adeverința de muncă?

Aveți la dispoziție trei ani de la data nașterii dreptului la acțiuni, dacă vreți să sesizați instanțele competente pentru a vă obliga angajatorul să rectifice datele înscrise eronat și pentru calcularea și plata contribuțiilor potrivit salariului încasat.

Deși la baza relației dintre angajat și angajator trebuie să se afle buna-credință, iar angajatorul trebuie să respecte o serie de obligații legale, precum înregistrarea în registrul electronic de evidență a salariaților săi, a datelor din contractul individual de muncă, inclusiv cazurile de suspendare, dumneavoastră ca salariat veți afla dacă obligația a fost întocmai executată, ulterior încetării raportului de muncă.

Puteți solicita un extras din registru sau o adeverință și în timpul executării contractului individual de muncă, angajatorul dumneavoastră fiind obligat să vi-l elibereze. Puteți verifica pe pagina de web a ANAF-ului dacă angajatorul dumneavoastră a transmis declarațiile privind contribuțiile de asigurări sociale și impozitul datorat, însă trebuie aveți un cont de utilizator și cunoștințe minime privind modul de calcul al salariului și legislația muncii.

Atenție! Atunci când vă aflați în concediu fără plată sau figurați cu absențe nemotivate (adică contractul de muncă vă este suspendat), veniturile dumneavoastră vor fi diminuate în zilele în care lipsiți. Veți constata acest aspect în momentul în care veți solicita eliberarea unui extras din registrul electronic sau o adeverință, potrivit art. 7 alin (6) din HG 905/2017, angajatorul fiind obligat prin lege să vă elibereze în maximum 15 zile calendaristice de la data solicitării.