Cumpărăturile online nu mai sunt o noutate pentru nimeni! Există la ora actuală peste 2.000 de magazine online de unde se poate cumpăra teoretic orice, de la mâncare, jucării sau cosmetice până la electronice şi electrocasnice, filme sau cel mai recent roman al lui Paulo Coelho. De ce nu am găsi și ținute realizate de creatorii români de modă? Ei bine, Mirela Bucovicean (36 de ani) a fost prima care a sesizat oportunitatea de a face bani din promovarea acestei nișe. Așa a luat naștere Molecule-F, prima platformă online de promovare şi vânzare a creaţiilor designerilor români.
”Am gândit site-ul ca pe o platformă de promovare și vânzare în exclusivitate a designerilor români. Am crezut foarte mult în capacitatea lor de creație, în ceea ce avem noi de oferit lumii, în general, și mi s-a părut că face sens să aibă ceva doar al lor, unde să putem să comunicăm și să avem un mesaj unitar în promovare (…). Nu am preconizat de la bun început că vom avea o asemenea acoperire și că ne vom dezvolta așa de mult”, mărturisește Mirela Bucovicean, proprietara Molecule F.
Cât de mult? Businessul ei, lansat în 2010 – într-o perioadă în care alți retaileri din fashionul destinat clienților cu venituri peste medie și mari au ieșit din joc -, a ajuns, în trei ani pe piață, la o cifră de afaceri de 235.000 de euro. E mult? E puțin? ”Poate nu este o sumă mare – veniturile sunt din site, buticului de PR și alte businessuri conexe în strânsă legătură cu Molecule F -, dar nu este neapărat nici mică (…) lucrăm pe o piață nișată, cu un segment extrem de restrâns mai degrabă de cumpărători, decât de cei care pot oferi”, precizează Mirela.
Povestea de business a Mirelei e una aproape americană. Primul contact cu moda l-a avut la 14 ani, când a început să muncească în atelierul de croitorie al mamei sale. De-atunci a lucrat în circa 15 industrii diferite – de la presă, publicitate și marketing până la imobiliare. Ca o paranteză, Mirela a refuzat, în 2001, un job de stilist pe Fifth Avenue, cea mai scumpă zonă din New York, și s-a întors în România doar cu o zi înainte de atentatele de pe 11 septembrie. Economist de profesie, a înființat prima ei firmă în 2006 – Roseberg Advisors, axată pe consultanţă şi brokeraj pentru mari investitori şi dezvoltatori. Dar a venit criza și odată cu ea Mirela a decis să facă ”o pauză de carieră”.
După mai bine de un an sabatic, în 2010, cu o investiție de 5.000 de euro, a pus bazele primului site de cumpărături dedicat exclusiv modei românești.
”Nu pot să spun că a fost neapărat un început ușor. Timp de șase luni am fost «one man company», făceam totul singură… ambalam, editam texte, urcam poze pe site, livram comenzile, etc. Și așa, cu cheltuielile reduse la minim, am amortizat și investiția”, povestește ea, cu precizarea că mereu a acordat o mare importantă elementelor afacerii care țin de continut, promptitudine și ambalaj.
”Nu suntem un site care să vindem cu precădere lucruri ieftine – completează Mirela -, vindem calitate și design și cred că acest lucru ne diferențiază față de alte proiecte similare”.
A pornit singură și a ajuns, azi, la șapte angajați. ”Mult timp am reinvestit absolut toate profiturile pe care le-am avut și am crezut mai degrabă în acoperirea unui segment de piață, decât în ideea de a face un profit punctual. Poate nu este neaparat filosofia românului de zi cu zi, dar eu nu urmăream să mă îmbogățesc în urma acestui proiect, ci am vrut să fac ceva de care să fiu mândră. E un proiect pe care am reușit să-l aducla acest nivel datorită designerilor cu care colaborez”, ține ea să sublinieze.
Care a fost cel mai dificil moment în aventura ei de business? ”Să lăsăm oamenii să înțeleagă ceea ce avem noi de oferit, și nu doar să-i lăsăm, ci și să le arătăm, să-i convingem că designul românesc pe care noi îl prezentăm este o selectie de calitate.
Noi nu facem o selecție numai a designerilor, ci și a produselor pe care le au în colecțiile lor. Aici nu vorbim numai de bani, vorbim de ceea ce poate să reprezinte o piesă vestimentară sau un accesoriu în habitalul emotional al cuiva, pentru că nu vorbim de necesitate, ci despre satisfacerea unei nevoi emoționale de frumos”, explică Mirela.
La început, atunci când a lansat afacerea, a mers și a bătut la ușa fiecărui designer, acum, datorită bunei reputații pe care a câștigat-o Molecule, ”s-a schimbat un picuț raportul cu designerii nou-veniți – suntem mai degrabă căutați”, mărturisește antreprenoarea.
Site-ul în care a investit 5.000 de euro a fost evaluat la 100.000 de euro
Circa 36 de designeri români își vând acum creațiile pe site-ul ei – ”Valoarea medie a unei comenzi este undeva la 200 de euro. Deja a fi consumator și posesor al unui produs de design românesc nu mai e ceva de avangardă, este ceva firesc, normal și există un trend de achiziție și de identificare cu designul românesc. Afacerea crește constant, dar nu suntem interesați de o creștere accelerată”.
Altceva o interesează pe Mirela acum: ”Molecule F a fost conceput de la bun început ca un business care poate fi vândut ulterior și mai ales francizat. Modelul acesta poate funcționa oriunde în lume”. Și nu ascunde faptul că deja a avut câteva discuții cu oameni de afaceri din Portugalia, Brazilia și Italia, interesați să dezvolte acest tip de business la ei în țară”. Cât crede Mirela Bucovicean că valorează afacerea ei? ”Mi-ar fi greu să fac o evaluare pentru că sunt implicată emoțional. Dar după un an și jumătate, Molecule F fusese evaluat pentru vânzare la 100.000 euro”.
În offline, primul concept de retail care a grupat designerii români sub același
acoperiș este Galeria Designerilor Români din magazinul Cocor, deschisă la câteva luni după lansarea Molecule-F.com.
Dar nici magazinul Eva de azi nu mai seamănă cu cel din urmă cu un an. Și probabil că nici nu va mai semăna vreodată. În cadrul proiectului Downtown Bucharest, o inițiativă a Molecule F și a companiei de relații publice DC Communication, în locul fostului Diverta a apărut un boutique efemer (până în septembrie) dedicat design-ului românesc. Ce-și doresc, de fapt, inițiatorii? ”Să reușim să adunăm acea masă critică de designeri români, care, pe de o parte pot să ofere produse cu un raport calityate-preț corect, și pe de altă parte să creeze o piață și să poată să supraviețuiască în competiția cu marile lanțuri de modă internaționale, care vin cu mulți bani și cu multă expertiză”, explică Teodor Frolu, Managing Partner la DC Communication.