occidental la Ceanu Mare, unde se afla mormantul tatalui sau, ci si parafarea unui contract cu multe zerouri intre guvernul Romaniei si gigantul vest-european European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). Potrivit acordului incheiat de Ministerul Administratiei si Internelor si EADS, romanii vor plati peste un miliard de euro pentru „o solutie integrata de supraveghere si securitate a granitelor”.Dupa cum se arata intr-un comunicat al EADS, „proiectul va asigura Romaniei indeplinirea conditiilor pentru aderarea la Uniunea Europeana si va deschide drumul pentru o intrare usoara in spatiul Schengen”. Conform aceleiasi surse, prima faza a proiectului va fi demarata in scurt timp, urmand sa fie incheiata pana la sfarsitul lui 2006, si se va concentra asupra celor mai sensibile zone si probleme (cel mai probabil, asupra granitelor de est si nord, cu Ucraina si Republica Moldova). Intregul program va fi finalizat in 2009 si la el vor lua parte numerosi parteneri ai EADS, printre care si Siemens. Acestia vor contribui la securizarea celor 3.147 de kilometri de granita ai Romaniei prin intermediul a 184 de centre de administrare, a unor sisteme de supraveghere, a unei infrastructuri de comunicatii si a unor centre de pregatire. Ei vor furniza, de asemenea, elicoptere, nave, vehicule de patrulare si echipament pentru politistii de frontiera.”Este un pas extrem de important pentru noi spre o piata noua”, au comentat directorii EADS, Philippe Camus si Rainer Hetrich. Ei reprezinta Franta si Germania, cele doua state din a caror asociere a fost creat concernul din care mai fac parte, printre altele, Airbus, Eurocopter si MBDA.”Modificarea si intarirea securitatii granitelor este o masura vitala pentru viitorul nostru statut de membru al UE”, a declarat premierul Adrian Nastase. Nu la fel de comunicativi au fost oficialii romani atunci cand a venit vorba de modul de selectie a companiei. Cum nu a fost organizata nici o licitatie, este lesne de inteles de ce au aparut numeroase voci care vorbesc de o re-editare, in varianta europeana, a scandalului Bechtel.Anul trecut, compania americana a primit, tot fara licitatie, contractul de peste 2,5 miliarde de euro pentru constructia autostrazii Brasov – Bors. S-a spus atunci ca este vorba de pretul intrarii Romaniei in NATO, din care ar face parte si fregatele achizitionate de la armata britanica ori modernizarea a 57 de locomotive de catre General Motors. Acum pare a fi venit scadenta pentru UE. si nu trebuie uitate si alte contracte semnate fara licitatie cu firme europene: cel pentru automotoarele „Sageata Albastra” ori pentru metrourile suedeze.