Acest lucru nu o face pe Andronescu să nu recunoască dezastrul din sistemul de învățământ, fără să vorbească, totuși, și despre motivele care stau la baza acestei stări de fapt.
„M-am uitat puțin pe cifrele pe care le avem acum în învățământul preuniversitar. Dacă în anul 2003 aveam 4,3 milioane de elevi în învățământul preuniversitar, astăzi avem 2,65 milioane. Adică este o cădere absolut dramatică. Cred că este cea mai mare problemă cu care se confruntă România. Dacă o promoție avea în 2001, când am făcut proiectul de informatizare a repartizării elevilor de gimnaziu în liceu, 259 de mii de elevi, acum avem 150 de mii. Din cei 150 de mii care au dat evaluarea după clasa a opta, în anul 2018, 55 de mii, adică 36%, au luat note mai mici de 5. Nu cred că vreunul dintre dumneavoastră își imaginează că din cei 55 de mii putem avea absolvenți de liceu cu diplomă de Bacalaureat ca să mizăm pe ei că vor opta pentru universități. Ca urmare, nu cred că vom avea mai mult de 60-70 de mii de absolvenți de liceu peste trei ani de zile. Ce se va întâmpla cu universitățile noastre? Trebuie să găsim soluții”, a declarat ministrul Educaței în fața corpului academic al Universității “Ovidius”.
Una dintre soluțiile propuse de Ecaterina Andronescu este atragerea studenților străini, lucru care pe lângă faptul că ar răspunde internaționalizării, ar genera taxe suplimentare și ar face posibilă păstrarea în continuare a tuturor programelor de studiu.
Despre factorii determinanți pentru situația dezastruoasă din Educație vorbește însă profesorul universitar Mihaela Miroiu:
„Ceea ce spune ministra Educației aici este corect. Despre cauze însă tace. Despre cauzele exodului uriaș pe timp de pace. Cei care au plecat au vrut, printre altele, școli mai bune pentru copiii lor. Cu programe și metode didactice omenoase și formative. Cu profesori foarte bine recrutați, bine plătiți și tratați corect și cu respect. În învățământul ultimelor două decenii au ajuns mai ales cei care nu au reușit să găsească o slujbă cu studii superioare mai bine plătită. Au ajuns mai ales cei care aveau relații ca să obțină un serviciu pentru care nu aveau nici competențe nici vocație. Inspectorii și directorii au fost numiți sau aleși sub presiunea partidelor locale. Rectorii rezistă cât sunt obedienți cu ministerul, iar decanii cât sunt obedienți față de rector. Iar recrutarea celor mai tineri depinde de cei din urmă. Când oamenii au plecat din țară au plecat și din școlile ei. Și mai ales și din cauza lor. Vă spune asta un om care anul acesta a împlinit 40 de ani de profesorat,” a declarat Mihaela Miroiu, pe pagina sa de Facebook.