Piata autovehiculelor noi a inregistrat o crestere generala de 2,3% in primele sapte luni ale acestui an (210.749 unitati fata de 206.089 unitati in aceeasi perioada din 2007), mult sub ritmul de crestere inregistrat anul trecut (23,3%), potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Segmentul autoturismele au inregistrat o scadere de 1,8%, respectiv 174.480 unitati fata de 177.685, cat se inregistrau in primele luni ale lui 2007.
Totusi, scaderea inregistrata de autotursime este, ca si pana acum, compensata de cresterea vanzarilor de vehicule comerciale (25,3%) respectiv 33.736 unitati fata de 26.930 unitati in 2007.
Principala contributie la aceste rezultate revine vehiculelor comerciale usoare care au inregistrat o crestere de 29,3% (24.405 unitati).
Pe de alta parte, productia nationala de autovehicule a inregistrat o crestere generala de 12,2%, cifra in cadrul careia se distinge cresterea cu 9,8% a autoturismelor si cresterea de 68,7% inregistrata de catre autovehiculele comerciale usoare, ambele in exclusivitate
datorita marcii Dacia. Din cele 161.193 unitati produse pana acum, 60% au fost destinate exportului, in crestere cu 39% (96.572 unitati) fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Importul de autovehicule a inregistrat o crestere de 12.7% (fata de 55% cresterea de anul trecut). Aceasta crestere a fost sustinuta in special de segmentul autovehiculelor comerciale care a inregistrat o crestere de 21,3%, in timp ce la autoturisme, cresterea a fost mai redusa, de numai 10,1%.
In primele sapte luni ale acestui an, Dacia ramane liderul pietei, cu 54.632 unitati vandute, fiind urmata de catre Renault (15.881 unitati), Skoda (15.361 unitati), Ford (14.555 unitati) si Volkswagen (14.436 unitati).
In privinta autoturismelor, topul se schimba, Dacia fiind urmata de catre Skoda (15.271), Renault (12.994), Volkswagen (12.202) si Ford (11.369).
Cresterea pietei auto in luna iulie a fost salvata de vanzarile de autovehicule comerciale, acestea inregistrand o crestere de 25,3% corespunzatoare unui volum de 33.736 unitati. In cadrul acestei cresteri medii, vehiculele comerciale usoare au inregistrat o crestere de 29,3%, camioanele intre 3,5t si 6t au avut o crestere de 129.3%, in timp ce camioanele cu masa cuprinsa intre 6t si 18t, au inregistrat vanzari in crestere cu 15,3%.
In ceea ce priveste segmentarea pe marci, cele mai mari cresteri continua sa le inregistreze in special autoturismele noneuropene, topul fiind condus de Mazda (436%), urmata de Kia (369%), Dodge (182%), Maserati (155%), Jaguar (141%), Cadillac (130%), Subaru (106 %), Mitsubishi (74%), Honda (72%) si Smart (67%).
Cele mai importante scaderi inregistrate in primele sapte luni ale acestui an sunt cele ale marcilor Geely (-73%), Great Wall (-40%), Daewoo (-39%), SsangYong (-34%), Chrysler (-32%), Citroen (-25%), Renault (-24%), Lada (-22,%), Alfa Romeo (-19%) si Dacia (-17%).
Ponderea autoturismelor dotate cu motoare diesel a scazut constant de la inceputul anului, ajungand ca dupa sapte luni sa fie de 38,8%
(42,9% pentru cele din import) fata de 43,7% (respectiv 48,3% la import) cat se inregistra la sfarsitul lui 2007. Trebuie remarcat insa faptul ca sunt marci la care vanzarile de autoturisme echipate cu motoare diesel depasesc 50% (Mercedes, Skoda si VW).
Principala cauza a acestei evolutii au fost cresterea pretului combustibilului pe ansamblu, in special pentru motorinea, in comparatie cu pretul benzinei.
Este insa posibil ca in viitor, achizitia de autoturisme cu motor diesel sa sa inregistreze o anumita revigorare daca se ia in considerare politica Uniunii Europene (UE) privind limitarea emisiei de CO2, politica ce se regaseste de altfel si in formula taxei pe poluare din Romania si prin care se stimuleaza achizitia de autovehicule cu emisii de CO2 cat mai mici, emisia specifica de CO2 a motoarelor Diesel fiind mai redusa decat cea a motoarelor pe benzina.
Dupa primele sapte luni ale acestui an, piata auto generala din Romania se afla intr-o crestere usoara, dar cu scaderi pe segmentul autoturismelor, principalele cauze fiind reducerea volumelor produse de Daewoo, noile valori ale taxei pe poluare si anuntatele restrictii de creditare.
Aceste influente se vor manifesta si in perioada urmatoare. Astfel, evolutia pietei auto in 2008, isi va continua cresterea usoara pe ansamblu, insa cu o reducere pe segmentul autoturismelor.
Sursa: APIA