„Am asistat la măsuri de restrângere a creditării încă de la sfârşitul anului trecut. Acesta nu este un impold venit dintr-o decizie de moment a băncii centrale“, spune Leland Miller, preşedintele China Beige Book International.  
Leland mai menţionează că dobânzile mari la împrumuturile interbancare sunt un indicator al unei tensiuni în sistem. „Mecanismul de tranziţie spre credit este stricat şi până nu se repară, nu vom vedea finaluri fericite în China“, spune acesta.
Banca Populară a Chinei a anunţat într-o declaraţie că performanţa economiei şi a sistemului financiar este bună şi că nu a existat un deficit de lichidităţi pe piaţă.
„Au lansat stimulente în valoare de 2.500 mld. dolari în perioada 2008-2011. Majoritatea au mers către vehicule investiţionale speciale menite să construiască căi ferate, poduri, aeroporturi, locuinţe şi tot ce vreţi“, explică Bill Smead, CEO al Smead Capital Management.
Multe dintre aceste proiecte au fost construite cu scopul de a arăta o creştere economică puternică, însă nu sunt rentabile, spune Smead.
Gordon Chang, autorul cărţii „The Coming Collapse of China“ spune că China ar putea creşte cu 2-3%, iar dacă sunt eliminate construcţiile care se fac în oraşe fantomă şi „linii ferate de mare viteză care nu duc nicăieri“, economia s-ar putea să nu mai crească deloc.
El se uită la consumul de electricitate ca la un indicator superior în ceea ce priveşte evoluţia creşterii economice faţă de statisticile oficiale ale ţării.
„China a pretins o creştere de 7,7% în primul trimestru. Dar când ne uităm la electricitate, de departe cel mai de încredere indicator al activităţii economice din China, aceasta a crescut cu 2,9% în T1. Dacă luăm în considerare faptul că, istoric, creşterea PIB-ului reprezintă 85% din creşterea de electricitate, atunci vorbim de 2,9% creştere“, explică Chang.
Şi multe dintre creditele accesate pentru finanţarea construcţiei oraşelor fantomă şi a liniilor de tren nefolosite s-ar putea să nu mai fie plătite niciodată. În schimb, băncile continuă să rostogolească aceste credite, multe acordate unor companii controlate de stat.
<object id="cnbcplayer" height="380" width="400" classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="https://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,0,0" > <param name="type" value="application/x-shockwave-flash"/> <param name="allowfullscreen" value="true"/> <param name="allowscriptaccess" value="always"/> <param name="quality" value="best"/> <param name="scale" value="noscale" /> <param name="wmode" value="transparent"/> <param name="bgcolor" value="#000000"/> <param name="salign" value="lt"/> <param name="flashVars" value="startTime=000"/> <param name="flashVars" value="endTime=000"/> <param name="movie" value="https://plus.cnbc.com/rssvideosearch/action/player/id/3000177900/code/cnbcplayershare" /> <embed name="cnbcplayer" PLUGINSPAGE="https://www.macromedia.com/go/getflashplayer" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" bgcolor="#000000" height="380" width="400" quality="best" wmode="transparent" scale="noscale" salign="lt" src="https://plus.cnbc.com/rssvideosearch/action/player/id/3000177900/code/cnbcplayershare" type="application/x-shockwave-flash" /></object>
SURSA: CNBC