Ceea ce înseamnă, aşa cum se prezintă şi în acest raport, că mai mult de jumătate din populaţia lumii este acum online.

Dar să vedem care este situaţia în România

Conform raportului, dintr-o populaţie totală de 19,63 milioane de locuitori, 13,74 milioane utilizează internetul. Dintre care 10 milioane sunt utilizatori activi ai platformelor de social media.

Un rezultat care cu siguranţă impresionează este numărul de utilizatori unici de telefoane mobile, care atinge pragul de 15,97 milioane, dintre care 8,9 milioane utilizează smartphone-ul ca principalul gadget de a se conecta la internet.

În topul cu cele mai rapide conexiuni la internetul fix, România ocupă locul 5, fiind peste ţări precum Elveţia, Olanda, Suedia, cu o viteză de download de 98,64 mbps.

Deşi viteza de download a informaţiilor accesate de pe telefonul mobil este mult mai mică, 28,65 mbps, 38% dintre utilizatori aceseaza internetul prin intermediul smartphone-ului şi doar 20% prin intermediul computerului sau tabletei.

Se remarcă o creştere substanţială, de la an la an, cu +16% din cota de trafic, prin intermediul telefonelor mobile

În luna aprilie a anului 2017, a fost realizat un top al celor mai accesate 7 platforme online în România:

  • Google.ro – 161.300.000 de accesări lunare
  • Youtube.com – 115.100.000 de accesări lunare
  • Facebook.com – 112.800.000 de accesări lunare
  • Google.com – 59.800.000 de accesări lunare
  • Yahoo.com – 43.800.000 de accesări lunare
  • Emag.ro – 16.300.000 de accesări lunare
  • Wikipedia.org – 14.300.000 de accesări lunare

Precum se poate observa, Google, Youtube şi Facebook sunt printre cele mai vizitate website-uri în România.

 

Săptămânal, utilizatorii accesează un motor de căutare în proporţie de 44% prin intermediul telefonului mobil şi 40% prin intermediul unui computer

Alte rezultate care ne interesează:

  • 44% dintre utilizatori folosesc săptămânal smartphone-ul pentru a vizita o reţea socială, în timp ce doar 34% folosesc un computer.
  • 36% dintre utilizatori vizionează video-uri în mediul online prin intermediul telefonului mobil şi doar 31% prin intermediul computerului.
  • 21% dintre utilizatori folosesc smartphone-ul pentru a căuta informaţii referitoare la un produs şi 16% folosesc computerul în acelaşi scop.

În urma acestui studiu trebuie să recunoaştem şi importanţa documentaţiei şi creativităţii care se impune prin uploadarea de fişiere video, ţinând cont de faptul că în România, 57% dintre utilizatori se uită zilnic la video-uri pe internet şi 17% accesează conţinut online (video streaming) de pe alt dispozitiv (telefon mobil, tabletă, pc).

Dar care este situaţia cu Facebook? Avem 10 milioane de utilizatori activi ai platformei online Facebook. Ceea ce înseamnă că 51% din populaţia României este conectată pe această reţea socială.

Cum este divizat numărul de utilizatori în funcţie de vârstă?

 
  • Utilizatorii cu vârste cuprinse între 13-17 ani – 730.000 (4%)
  • Utilizatorii cu vârste cuprinse între 18-24 ani – 2.100.000 (11%)
  • Utilizatorii cu vârste cuprinse între 25-34 ani – 2.600.000 (14%)
  • Utilizatorii cu vârste cuprinse între 35-44 ani – 2.200.000 (11%)
  • Utilizatorii cu vârste cuprinse între 45-54 ani – 1.400.000 (6%)
  • Utilizatorii cu vârste cuprinse între 55-64 ani – 720.000 (3%)
  • Utilizatorii cu vârsta peste 65 de ani – 310.000 (2%)

Paginile cu cea mai mare notorietate în Facebook, sunt cele din raza paid media, cu un procent de 28,8 %, iar pentru reach-ul organic procentajul este de 18,2%.

Din numărul total de utilizatori de internet din România, 3,20 de milioane sunt activi pe Instagram, ceea ce înseamnă un procentaj de 16% din populaţia totală.

Care este topul activităţilor de gestionare a vieţii prin intermediul smartphone-urilor?

Cele mai relavante sunt:

  • 44% dintre utilizatorii de smartpone folosesc funcţia alarmei de deşteptare;
  • 12% folosesc smartphone-ul pentru a-şi gestiona jurnalul de activităţi;
  • 30% pentru a afla starea vremii;
  • 43% pentru a face fotografii sau video-uri;
  • 25% pentru a citi ştirile.

Pentru categoria factori de incluziune financiară (accesul direct la conturi bancare, plăţi online, cumpărături online etc), avem:

  • 61% din populaţie are un cont bancar;
  • 12% fac cumpărături online sau plăti online ale facturilor.
 

Principalele categorii destinate cumpărătorilor din România, în funcţie de sumele anuale (în dolari americani) cheltuite pe piaţa comerţului electronic (e-commerce) sunt:

  • Modă şi frumuseţe – 436.5 milioane;
  • Electronice şi medii de transmisie – 712.5 milioane;
  • Alimentaţie şi îngrijire personală – 174.8 milioane;
  • Mobilier şi aparate – 346.1 milioane;
  • Jucării, produse DIY & hobby – 427.7 milioane;
  • Călătorii (inclusiv cazare) – 437.4 milioane;
  • Muzică digitală – 2.7 milioane;
  • Jocuri video – 49.7 milioane.

Cea mai mare creştere a e-commerce-ului este realizată la categoria Călătorii (inclusiv cazare) cu +31%, dar este important de reţinut că şi celelate categorii sunt în creştere.

De exemplu, domeniul Modă şi frumuseţe înregistrează o creştere de +22%, precum şi domeniile de Alimentaţie şi îngrijire personală şi Mobilier şi aparate, +19%.

Numărul de persoane care cumpără via e-commerce este de 9,39 de milioane, iar valoarea totală de bunuri de consum de pe piata comerţului electronic este de 2.098 miliarde de dolari americani, ceea ce înseamnă că fiecare cumpărător din e-commerce cheltuieşte anual în jur de 223 de dolari americani (o creştere anuală în medie de +6%).

O variabilă care merită toată atenţia noastră este Internetul

Internetul este primul canal de comunicare care întâmpină utilizatorii cu un produs său serviciu pe care îl accesează şi cumpără ulterior. Iar în România, procentul este de 35% în favoarea internetului şi 34% în favoarea televiziunii.

Se remarcă o scădere gigant pentru presă scrisă şi a magazinelor fizice, care au o notorietate de doar 6% în privinţa vizibilităţii şi succesului aferent dezvoltării unei afaceri.

 

Concluzii

Creşterea firească a numărului de oameni din România care accesează mediul digital este rezultatul dezvoltării tehnologiei. Este evident că smartphone-urile şi planurile de date pentru tablete sunt mult mai accesibile financiar.

Şi totuşi…

Unul dintre cei mai importanţi factori care trebuie adresat este reprezentat de principiul: încrederii.

În acest vast ocean informaţional, încrederea oamenilor a condus la dezvoltarea internetului aşa cum îl cunoaştem astăzi şi tot încrederea utilizatorilor conduce la revoluţionarea pieţei de desfacere pentru tot mai multe industrii.

Încrederea este asigurată de investiţia raţională şi emoţională în această resursă cu avantaje nelimitate

Din experienţa noastră, ca şi agenţie de marketing online, noi ştim că în spatele tehnologiei se află oameni. Dar puţini înţeleg că modul în care utilizatorii folosesc tehnologia determină valoarea aplicaţiilor, reţelelor şi motoarelor de căutare pe care aceştia le accesează.
Laurenţiu Zloteanu (SEO Marketing Specialist)

În plus, unul dintre cele mai importante bunuri ale omului modern este: timpul.

Şi prin intermediul internetului, timpul este valorificat la maximum de către utilizatori datorită accesului facil la informaţie şi, bineînţeles, la bunuri de consum.

“E timpul să ne implicăm personal”

 

Rachel Botsman, lector la Şcoala de Afaceri a Universităţii Oxford şi expert renumit în domeniul tehnologiei şi încrederii, recomandă antreprenorilor şi viitorilor antreprenori: “Pentru a a intra în competiţia din mediul digital trebuie să concurezi pe emoţie.”

Ce înseamnă a concura pe emoţie? Asta înseamnă să “îţi doreşti ca oamenii să beneficieze de interacţiuni digitale cu brand-ul tău”, afirmă Rachel Botsman.

Şi cum putem face asta? În primul rând, trebuie să înţelegem că “tehnologia creează o piaţă pentru lucrurile care până acum nu aveau o piaţă”. Ceea ce a condus la “împuternicirea oamenilor de a crea conexiuni şi contexte semnificative în funcţie de necesităţilor lor”.

O realitate pe care datele o confirmă: “oamenii nu mai consumă pentru a ţine pasul cu ceilalţi. Oamenii consumă pentru a-i cunoaşte pe ceilalţi”, preconiza Rachel într-o prelegere susţinută în anul 2012 la conferinţa TED din Londra. Şi e important să reţinem că “încrederea virtuală transformă modul în care avem încredere unii în ceilalţi când suntem faţă în faţă.”

Ceea ce ne conduce către principiul de reputaţie în mediul online

Gary Vaynerchuck, antreprenor şi autor cunoscut pentru activitatea şi muncă sa în marketing-ul digital şi social media, recomandă că astăzi avem “oportunitatea de gestiona date masive în avantajul tău la nivel micro pentru a crea lumea (n.r. la nivel macro) pe care ţi-o doreşti.”

Colaborarea cu o agenţie digitală este vitală pentru orice dezvoltator care înţelege realitatea pieţei contemporane. Misiunea agenției Fortin este să dezvolte afaceri care să genereze profit în mediul online. Agenția pune accent pe transformarea unei viziuni de afaceri într-o experiență digitală exemplară.
Robert Panait (CEO)