Scenariul pare ca se repeta in fiecare dimineata, de cand lumea: aceleasi persoane morocanoase, care asteapta linistite aceleasi autobuze, in aceeasi statie Moghioros din cartierul bucurestean Drumul Taberei. Numai ca, de data asta, ceva pare a se fi schimbat, iar acest lucru se vede cel mai bine in comportamentul celor din statie. Un „ceva” care apare, in mod inevitabil, in fiecare an si impotriva caruia, majoritatea celor din statia de autobuz au invatat ca nu se poate lupta: canicula.
Dupa o noapte cumplita, in care termometrele s-au incapatanat sa nu coboare sub 25°C si in care fiecare a incercat tot felul de metode prin care faca mai suportabila caldura, urmeaza calvarul unei zile de munca. Inarmati cu sticle de apa minerala, cei din statia Moghioros asteapta cu rabdare un autobuz ceva mai gol, in care sa poata prinde un loc strategic in dreptul unui geam. Se anunta o zi groaznica, in care temperatura va depasi 40 de grade la umbra. Slabe sperante, autobuzele vin pline ochi. Resemnati, unul cate unul, cei care visau la un mijloc de transport mai liber incep sa se urce in masinile care vin destul de des. Vor trebui sa stranga din dinti in mijlocul de transport, sperand ca la locul de munca vor gasi o atmosfera mai respirabila.
Intocmai ca si calatorii de la Moghioros, intreaga economie romaneasca se schimonoseste o data cu aparitia primelor zile de canicula din fiecare an. Productia industriala scade in mod evident, iar productivitatea muncii urmeaza un trend asemanator. Cei mai multi sustin ca este firesc un astfel de comportament, dat fiind faptul ca aceasta perioada se suprapune cu sezonul concediilor. Insa nici o institutie nu pare a se fi gandit sa calculeze o evolutie a productivitatii in zilele de canicula. Pana si inflatia sau variatia cursului dolarului se mai domoleste pe timpul verii, iar somajul inregistreaza chiar o scadere, datorita contractelor sezoniere de munca.
Turismul si apa minerala sunt afacerile sezonului
„Nu consider ca zilele caniculare din aceasta vara au avut o influenta semnificativa in raport cu ceilalti factori. De exemplu, anul financiar 2001 este dominat de negocierile care se poarta cu organismele internationale: Fondul Monetar International si Banca Mondiala. Productia destinata exportului, si in special cea realizata in sistem lohn, isi continua evolutia liniara si in aceasta perioada. In agricultura, fie canicula, fie nu, pe timpul verii se contureaza un maxim de activitate. Acum se stabilesc preturile la grau si se executa lucrarile specifice sezonului”, sustine Valeriu Franc, director adjunct al Institutului National de Cercetari Economice.
Exista afaceri care infloresc pe timpul verii si afaceri care aproape ca se prabusesc. Vanzarile, atat din magazinele specializate (buticuri, tarabe), cat si din cele nespecializate, inregistreaza o crestere usoara fata de media lunara, hotelurile, restaurantele si agentiile de turism isi dubleaza cifrele de afaceri datorita sezonului concediilor, iar vanzarile de apa minerala aproape ca se tripleaza, capacitatea de imbuteliere a multor producatori fiind depasita de cererea de pe piata.
In cazul transportului insa, cifrele nu mai sunt asa de optimiste. In Bucuresti, spre exemplu, zilele toride de vara nu schimba rutele celor care calatoresc cu autobuzul si troleibuzul in favoarea transportului subteran. Citand statisticile Metrorex, Tiberiu Moldoveanu, directorul general al companiei, ofera o imagine neasteptata a traficului de calatori pe timp de vara. Nu numai ca nimeni nu se refugiaza din arsita statiilor de autobuz la racoarea celor de metrou, cu pretul complicarii traseului zilnic, dar si afluenta calatorilor scade simtitor. Sezonul vacantelor si concediilor isi spune cuvantul: pe timpul verii, metroul bucurestean pierde circa 50.000 de clienti/zi. Uneori chiar si mai multi. Spre exemplu, daca in celelalte sezoane afluenta zilnica de calatori este de 350.000 persoane, in luna iulie a acestui an, metroul a transportat in medie 268.000 de calatori/zi. Si la capitolul abonamente se simte fuga bucurestenilor in vacanta, de la un tranzit de 5-6.000 abonamente/zi ajungandu-se la circa 2.000 de abonamente/zi. Doar evenimente neasteptate, cum a fost ploaia torentiala din urma cu doua saptamani, pot creste incasarile Metrorex, pentru ca in ziua respectiva, in vagoanele galbene s-au inghesuit cu 20.000 mai multi calatori decat numarul obisnuit in acest anotimp.
Chiar daca nu este cuantificat, pana la urma, cel mai zdruncinat ramane randamentul celor care muncesc pe vreme de canicula. Nu trebuie sa fii filozof pentru a realiza ca atunci cand esti la serviciu si lucrezi intr-o caldura infernala, iti arde de orice altceva, numai de munca nu. Conform legii, atunci cand temperaturile depasesc 37°C, firmele trebuie sa asigure angajatilor o reducere a intensitatii si ritmului activitatilor fizice, ventilatie si doi-patru litri de apa minerala de persoana. Daca angajatorul nu reuseste sa asigure aceste conditii trebuie sa-si trimita oamenii acasa, zilele pierdute trebuind sa fie recuperate de comun acord cu sindicatele. Insa, in conditiile in care multe dintre companiile romanesti abia supravietuiesc de pe o zi pe alta, intelegeti cam cum se aplica aceasta lege.
Aer conditionat pentru oameni si calculatoare
In autobuzul care a plecat din statia Moghioros, aglomeratia si caldura sunt insuportabile. Iritare, nervi si multa transpiratie. La un moment dat, soferul opreste masina, coboara si fuge catre un butic de unde isi cumpara doua sticle de apa minerala. „Ne-au dat de la serviciu cate 12.000 de lei pentru doi litri de apa minerala. Trebuie sa o beau repede, pentru ca in jumatate de ora incepe sa fiarba. astia ne dau bani de apa, dar la cum sa o si tin rece, nimeni nu s-a gandit”, se lamenteaza soferul in timp ce demareaza catre o alta statie. Daca aceasta lege s-ar respecta integral la nivel national, cheltuielile unei zile s-ar cifra la 48 de miliarde de lei numai pentru apa minerala. Totusi, aceasta cifra nu este pe deplin relevanta, dat fiind faptul ca o parte din angajati se afla in concedii. Desi Griro este o intreprindere profitabila de stat, nu si-a permis investitii atat de mari incat sa le asigure aer conditionat, spre exemplu, tuturor salariatilor. Insa ceva, ceva, s-a miscat. Pentru multe birouri s-au achizitionat ventilatoare, s-au cumparat instalatii care extrag apa din puturi de mare adancime, iar birourile expuse vreme indelungata razelor de soare au fost dotate cu jaluzele. „In afara de caldura si altceva ma supara. Trebuie sa stau practic toata ziua fie in curentul de la ventilator, fie in cel provocat de usile si geamurile care stau larg deschise. Multi din jurul meu se plang de nevralgii”, sustine Serban Stroe. Investitiile pe care companiile trebuie sa le faca pentru a asigura conditii bune de lucru pe vreme de canicula sunt de-a dreptul impresionante. Pentru o intreprindere ca Griro, de exemplu, care are in jur de 1.000 de angajati, pe zi ar fi trebuit sa se cheltuiasca circa 20 de milioane de lei pentru apa minerala. „Din cauza asta s-a luat decizia de a investi in jur de 2.600 de dolari in acele instalatii care extrag apa din puturile de mare adancime, o filtreaza si eventual o gazeifica. Credem ca a fost o investitie buna”, ne-a declarat Dorin Jitianu, directorul de resurse umane de la Griro.
Alaturi de Serban Stroe, in acelasi autobuz, merge si Daniel Toma, acount sales manager la compania Softwin. Pentru el, calvarul acestei calatorii se va sfarsi odata cu intrarea in sediul companiei.
Fiind o companie privata, care are multe relatii de afaceri cu pietele occidentale, Softwin a inteles cum nu se poate de bine ca trebuie sa investeasca masiv in domeniul protectiei angajatilor sai impotriva caniculei.
Adresa INMH aduce apa minerala pentru bugetari
In plus, odata cu aceste investitii se rezolva si problema calculatoarelor, care pot fi influentate negativ daca temperatura depaseste o anumita valoare critica. „Numai in aparate de aer conditionat am investit peste 45 de mii de dolari. Pe timpul verii, consumul de curent electric datorita aerului conditionat creste de aproape de trei ori fata de o luna normala, factura de curent de luna asta fiind de 26 milioane lei plus TVA. Ar trebui sa mai luam in considerare si faptul ca, in aceasta perioada, cumparam apa minerala si apa plata de aproape 20 de milioane de lei (plus TVA)”, ne-a declarat Alina Chelaru, responsabil compartiment administrativ la Softwin. r
Mai de voie, mai de nevoie, firmele au luat in considerare prevederile legii privind conditiile care trebuie asigurate angajatilor atunci cand este canicula. Acestea incep sa se aplice o data ce Institutul Meteorologic anunta temperaturi de peste 37 grade Celsius. Anul acesta, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale a emis doua circulare privind efectuarea controalelor de catre Inspectoratele Muncii din teritoriu, care sa vizeze gradul de respectare a conditiilor legale de munca in vreme de canicula. „In judetele afectate de canicula se fac, in medie, cate 25-30 de controale pe zi. r
In Bucuresti si in judetul Bacau s-au dat si amenzi pentru nerespectarea programului de lucru pe vreme de canicula, fie pentru absenta apei minerale”, sustine Ioan Abur, directorul Corpului de Control al Calitatii Inspectiei Muncii. r
Insa, chiar daca in lege este prevazuta o amenda de 15-25 milioane de lei, in realitate angajatorilor li se aplica „corectii” mult mai putin costisitoare. r
Motivul: de multe ori, inspectorii prefera sa incadreze contravenientii sub incidenta altor legi de protectie a muncii, mai blande. Firmele controlate au primit, in majoritate, amenzi intre 5-7 milioane de lei. r
In plus, daca se raporteaza numarul controalelor zilnice efectuate de Inspectoratul Muncii dintr-un judet la numarul agentilor economici din acel judet, oricine va realiza ca sansele de a fi controlat in cele cateva zile de canicula din an sunt aproape nule. Multi tocmai pe un astfel de calcul se bazeaza. r
Situatia se complica pentru bugetarii care, pentru a putea justifica in fata Curtii de Conturi cheltuielile cu apa minerala sau ventilatia, trebuie neaparat sa astepte o adresa de la Institutul Meteorologic, care sa anunte oficial ca temperatura a depasit 37 de grade Celsius. Altfel li se imputa cheltuielile. Cu alte cuvinte, nu termometrul propriu decide cand este canicula.r
r
In vreme de canicular
r
o In luna iulie, vanzarile principalilor producatori de apa minerala au crescut cu aproape 30%. Alti producatori afirma ca vanzarile lor s-au triplat. Unii producatori au asteptat cu optimism aceasta perioada, sperand intr-o vara lunga si caniculara, care sa le asigure vanzari record. Asa ca au adoptat strategia constituirii de stocuri. Iunie fiind o luna ploioasa, planurile le-au cam fost date peste cap, vanzarile fiind sub cele pronosticate si ramanand cu mari cantitati nevandute. Optimismul a revenit totusi in a doua jumatate a lui iulie, cand multi producatori spera recuperarea terenului pierdut cu o luna in urma. Au fost mai optimisti decat a fost cazul si au ramas cu stocuri insemnate. r
o In constructii, timpul de lucru se reduce considerabil, in unele cazuri ajungandu-se si la un program de doar patru ore pe zi. In acest domeniu, se interzice munca intre orele 11,00 si 17,00, dar unele firme de constructii incep programul inca de la ora 5 dimineata. Productia scade mai ales la lucrarile de fatade si asfaltari de drumuri si poduri (aici temperatura la nivelul solului poate depasi 60 de grade Celsius). Productivitatea ajunge la 30-50% intr-o zi caniculara.r
o In zilele caniculare, vanzarile farmaciilor aproape se dubleaza. Cresc vanzarile la medicamente impotriva insolatiei, antibiotice (destul de multe persoane au de suferit de pe urma consumului de apa rece sau ingheteta) si la medicamentele care au ca efect scaderea tensiunii arteriale (solicitate mai ales de catre persoanele in varsta). r
o In perioadele caniculare, viteza de circulatie a trenurilor de calatori si de marfa se reduce, inregistrandu-se intarzieri medii de circa 20-25 de minuter
o Pe timpul verii, metroul bucurestean pierde circa 50.000 de calatori, iar tranzitul cu abonamente se reduce cu circa 4.000 de abonamente pe zir
o Din cauza caldurii, activitatile recreative (filme, teatre, concerte, evenimete sportive etc.) se reduc considerabil, anul trecut, spre exemplu, in luna august inregistrandu-se o scadere a volumului cifrei de afaceri in acest domeniu cu peste 30% fata de media anului anteriorr
o Specialistii sustin ca, in timpul verii, la service-urile auto se prezinta de 2-3 ori mai multe masini ale caror motoare au fiert din cauza caldurii.r
o Temperatura ridicata si umiditatea sunt doi factori care contribuie la un consum mai mare sau mai mic de bere. Anul trecut s-au consumat 55 de litri pe cap de locuitor, ceea ce a constituit un record. In primele doua saptamani ale lunii iulie, consumul de bere a crescut cu 8-9% fata de luna iunie. Insa zilele cu adevarat caniculare au venit in a doua jumatate a lunii iulie.r
r
Economia sub canicula, in date statisticer
Evolutia economiei in lunile de vara se reflecta in datele statistice printr-o scadere generalizata a indicatorilor macroeconomici. Dupa cum era de asteptat, cea mai afectata este productia industriala, societatile cu activitate de productie diminuandu-si activitatea. In ultimii sase ani, in luna lui cuptor, indicii productiei industriale au scazut, in medie, cu un procent. Raportarea fiind facuta fata de nivelul productiei inregistrat in luna anterioara, scaderea reala este mai mare, in iunie inregistrandu-se, de asemenea, scaderi semnificative in anumiti ani. In august evolutia este si mai evidenta, in cinci din cei sase ani analizati productia diminuandu-se cu valori cuprinse intre – 1 si – 4,6%, dupa ce si in iulie se inregistreaza in medie valori negative. Dar nu toate sectoarele de activitate cunosc scaderi in perioada de vara. In perioada vacantelor, canicula ii alunga pe multi spre locuri mai racoroase, cifra de afaceri realizata de hoteluri si agentii de turism atingand maximul anual. De exemplu, pentru hoteluri si restaurante, cresterea este de 50% fata de media anului. Din pacate, din aceste date se observa ca sezonul turistic s-a restrans la doar doua luni de activitate, din septembrie statiunile golindu-se brusc. Agentiile de turism isi restrang activitatea la jumatate, la fel ca si hotelurile. In acest domeniu primeaza perioada vacantelor scolare, concediile fiind programate de catre parinti in stransa corelare cu acestea. O alta caracteristica a lunilor de vara este data de stagnarea evolutiei ratei inflatiei. Cererea mult mai scazuta din aceste luni este cauzata si de o majorare a autoconsumului, corelata cu incetinirea generala a activitatilor economice, cu exceptia agriculturii. In lunile de vara se inregistreaza, de regula, majorari foarte mici ale preturilor de consum. In anul 1998, in luna august a fost stabilita valoarea minima a ratei lunare a inflatiei, cu numai 0,6% crestere, iar cu un inainte, in iulie, s-a consemnat o crestere de numai 0,7%, media lunara fiind in acel an de 8%. De asemenea, intrarile de valuta din timpul verii permit mentinerea unui curs liniar pentru devalorizarea leului fara salturi bruste.r
r
Productia industriala (variatie lunara fata de luna precedenta %)r
r
AnultIunietIulietAugustr
r
1995t0,3%t4,5%t+5,1%r
1996t-4%t5%t-4,6%r
1997t-3,3%t0,1%t-0,8%r
1998 t0,2%t-3,3%t-0,9%r
1999t1%t-3,2%t1,8%r
2000 t2,3%t0,1%t-1,3%r
r
Variatia lunara a preturilor de consumr
r
AnultIulietAugusttvariatiar
tttmedier
tttlunarar
1995t2,6%t1,0%t2,1%r
1996t7,5%t3,8%t3,8%r
1997t0,7%t3,5%t8,0%r
1998t1,3%t0,6%t2,9%r
1999t1,7%t1,2%t3,7%r
2000t4,3%t1,8%t2,9%r
r