Facultatile “vedeta” absenteaza nemotivat

Dupa ce criterii aleg tinerii o facultate? Dupa ce criterii apreciaza un angajator studiile si competentele unui candidat? Cati decani sau profesori isi pun aceste doua intrebari in momentul in care decid strategia unei facultati sau structura unui curs?




Dupa ce criterii aleg tinerii o facultate? Dupa ce criterii apreciaza un angajator studiile si competentele unui candidat? Cati decani sau profesori isi pun aceste doua intrebari in momentul in care decid strategia unei facultati sau structura unui curs?
Am incercat sa aflam direct de la conducerea facultatilor de stat din Romania. Am avut surpriza ca tocmai facultati considerate ca fiind de referinta in mediul educational, sa nu ne raspunda. “Nu avem datele cerute de dumneavoastra. Ar trebui sa blocam oameni pentru mult timp pentru a le aduna”, ne-a comunicat secretara-sefa de la una dintre facultatile ASE din Bucuresti. “Nu am primit chestionarul de la dumneavoastra”, ne spune decanul de la Facultatea de Relatii Economice Internationale din ASE, desi secretara ne asigurase ca i l-a transmis. I-am inmanat personal chestionarul. Nici pana astazi nu am primit un raspuns. Daca ar fi sa facem un clasament in functie de ponderea raspunsurilor, Capitala, care are cele mai multe institutii de invatamant, s-a situat pe ultimul loc.


Universitati despre care nu se vorbeste in lumea academica ne-au impresionat prin promptitudine si seriozitate. Intr-un clasament al transparentei si responsabilitatii cu care este abordata activitatea, Universitatea “stefan cel Mare” din Suceava ar merita locul intai. Tot pe locul intai, dar din perspectiva domeniilor de pregatire, ar trebui clasate facultatile cu profil tehnic. Cele mai multe raspunsuri au provenit de la aceasta categorie de institutii. Exceptie facand, desigur, cele din Bucuresti. De la Politehnica, din 13 facultati ne-au raspuns trei. De la Universitatea Tehnica, nu am primit niciun raspuns.


Multe facultati ne-au indrumat sa luam informatiile de pe site. In afara specializarilor si a conditiilor de admitere, nu am descoperit nimic din ceea ce ar avea nevoie un candidat. Nici o facultate nu prezinta profesiile spre care un tanar ar putea sa se orienteze dupa absolvire, salariile la nivel de intrare, intreprinderile in care s-ar putea angaja, exemple de absolventi care au avut succes, criterii potrivit carora ar putea fi recrutati dupa absolvire, firme de recrutare etc. Niciuna nu afiseaza macar rata de succes a integrarii absolventilor pe piata muncii. Toate estimarile furnizate, pe aceasta tema, de conducerea facultatilor le-am luat in consideratie ca fiind date pe propria raspundere si de buna-credinta. Majoritatea respondentilor au prezentat rate de angajare a tinerilor foarte mari: 80% pana la 100% in decursul unui an, unele facand precizarea ca procentele vizeaza angajarea chiar in specializarea facuta de absolvent.


O confruntare cu studentii, asociatiile patronale sau cu experti independenti configureaza o alta realitate. Important este ca am deschis o fereastra pentru a putea comunica altfel cu institutiile de invatamant. Din aceasta prima intalnire, fiecare avem de invatat foarte mult. Nu doar sa dam lectii.


Evaluarea externa ar putea semnala Ministerului Educatiei cum sunt cheltuiti banii publici si cum sa Incheie, pe viitor, contractele cu facultatile

1 – REGIUNEA NORD – EST

Universitatea de Medicina si Farmacie “Gr. T. Popa” din Iasi, Facultatea de Farmacie


• Evaluarea rezultatelor facultatii si angajarea absolventilor
Cifrele de scolarizare se stabilesc pe baza capacitatii facultatii de a pregati un anumit numar de studenti (aproximativ 70 pe an). Universitatea, potrivit declaratiilor transmise, la fel ca si Facultatea de Farmacie, nu are un sistem de evaluare a rezultatelor, dar absolventii se angajeaza integral in prima luna dupa sustinerea licentei. Unii studenti sunt invitati insistent sa se angajeze chiar in timpul facultatii.

2 – REGIUNEA SUD – EST

Universitatea Ovidius din Constanta, Facultatea de Medicina

• Admiterea la facultate
“In ultimii ani, se constata o adresabilitate scazuta a absolventilor de liceu spre facultatile de medicina”, este de parere decanul Petru Bordei. “Aceasta din cauza examenului de admitere dificil, a duratei mari de studii (sase ani) si a faptului ca, la terminarea facultatii, pentru a putea termina o specialitate, sunt necesari trei ani (medicina de familie), pana la opt ani (neurochirurgie). Cu toate acestea, la facultatea noastra concurenta a fost buna, pe locurile fara taxa concurand trei candidati pe loc”.

3 – REGIUNEA BUCURESTI / ILFOV

Universitatea Politehnica din Bucuresti, Facultatea de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei

• Angajarea absolventilor
Potrivit declaratiilor decanului Teodor Petrescu, toti absolventii facultatii se angajeaza in primele trei luni dupa terminarea studiilor, majoritatea (90%) in activitati specifice domeniului de pregatire. Multi se angajeaza inca din ultimul semestru al anului V, cand isi pregatesc proiectul de diploma. Facultatea are colaborari cu firme importante pe plan mondial in domeniul electronicii, telecomunicatiilor si tehnologiei informatiei, precum si cu universitati de prestigiu din Europa si America. In cadrul acestor colaborari, studentii – in special cei din anii superiori – beneficiaza de zeci de burse in tara si de numeroase programe de pregatire in strainatate.

4 – REGIUNEA DE SUD

Universitatea Valachia din Targoviste, Facultatea de stiinte Economice

• Angajarea absolventilor


Facultatea nu dispune de o situatie statistica oficiala, dar conducerea apreciaza ca 85% din absolventi si-au gasit locuri de munca in primul an dupa terminarea studiilor. Dintre acestia, doar 75% lucreaza in domeniul absolvit. S-a remarcat tendinta ca absolventii de la stiinte fundamentale si din invatamantul tehnic sa se inscrie la a doua facultate, in special la stiinte economice si juridice.

5 – REGIUNEA SUD – VEST

Universitatea din Craiova, Facultatea de Automatica, Calculatoare si Electronica

• Evaluarea rezultatelor facultatii

Evaluarea vizeaza si aprecierea satisfactiei partilor interesate de serviciile educationale si de cercetare stiintifica oferite de facultate, in cadrul intalnirilor periodice cu reprezentantii intreprinderilor, firmelor si liceelor din zona.


• Programe speciale, burse (altele decat cele de stat) sau facilitati
Facultatea are relatii de colaborare academica cu numeroase institutii prestigioase de invatamant si cercetare din tara si strainatate. In fiecare an, mai mult de 30 de studenti (aproximativ 1% din totalul unui an de studii) beneficiaza de burse de studii in Germania, Franta, Grecia, Portugalia, Italia, Spania, Olanda, Belgia, Cehia.

Pentru studentii din anul I, au fost demarate actiuni de dezvoltare a abilitatilor practice, concurentiale, instituindu-se concursuri cu premii materiale. Asigurarea acestor fonduri s-a realizat prin atragerea de sponsori interesati in formarea studentilor. Pentru studentii celorlalti ani, aceste concursuri au deja o traditie si rezultate remarcabile pe plan international in concursuri de specialitate, cum ar fi Microsoft, IEEE etc.

In anii III si IV, in cadrul Departamentului de Automatica, este instituita bursa de studii “Constantin Belea”, oferita prin sponsorizare din partea unor absolventi ai facultatii.
In cadrul facultatii, functioneaza patru centre de cercetare, acreditate CNSIS. Prin activitatea de cercetare, sunt in derulare contracte CNSIS, RELANSIN, CEEXm, contracte cu firme particulare, in cadrul carora peste 50 de studenti sunt cooptati in vederea desfasurarii activitatii de cercetare.

6 – REGIUNEA VEST

Universitatea din Petrosani, Facultatea de Mine

• Angajarea absolventilor In fiecare an, numarul locurilor fara taxa este de aproximativ 200. Anul trecut, in primele trei luni dupa absolvire au fost angajati opt absolventi la Societatea Nationala Huilei Petrosani, trei absolventi la Lafarge Romania, patru la birourile de protectia mediului din primariile oraselor de pe Valea Jiului si sase absolventi la inspectoratele de mediu din judetele Hunedoara si Gorj.


• Programe speciale, burse (altele decat cele de stat) sau facilitati
Pana in anul universitar 2005-2006, au fost acordate 29 de burse: 13 de catre Societatea Nationala a Lignitului Oltenia si 16 de catre Compania Nationala a Huilei Petrosani. Pentru anul universitar 2006-2007, se va mentine numarul de burse oferite de aceste companii.

Din partea unitatilor economice, exista sprijin deplin in zonele miniere in asigurarea desfasurarii in
conditii optime a practicii studentesti, unele dintre acestea incheind contracte de studii cu studentii cei mai merituosi, contracte prin care s-au oferit burse si contracte de angajare de minimum cinci ani dupa absolvire.

7 – REGIUNEA CENTRU

Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Facultatea de Inginerie Herman Oberth

• Numarul de locuri fara taxa “Din nefericire, la Ministerul Educatiei si Cercetarii nu exista un sistem de evaluare corect si real privind acordarea cifrelor de scolarizare la universitati, si acest lucru se propaga si la nivelul universitatilor cand se repartizeaza locurile pe facultati. La MEC, nu exista criterii ce tin, in primul rand, de cererile pietei fortei de munca. Nu am sesizat nici o colaborare intre minister si agentiile judetene de ocupare a fortei de munca, nici cu ocazia organizarii periodice a Bursei locurilor de munca.

Nu exista o prognoza, pe termen scurt si mediu, care sa arate domeniile de licenta cerute pe piata fortei de munca, astfel incat conform acestor realitati sa se repartizeze cifrele de specializare. Inca se practica acordarea cifrelor de specializare pe baza unui criteriu invechit, acela al numarului de candidati la admitere. Nimic mai fals, pentru ca nu se tine seama de reusita absolventilor dupa terminarea studiilor, astfel incat, prin aceasta metoda, se perpetueaza sistemul de a scoate absolventi – someri.


In invatamantul superior, nu exista o strategie coerenta privind corelarea planurilor de invatamant si a continutului programelor analitice cu cerintele concrete ale companiilor. Majoritatea managerilor sunt nemultumiti de faptul ca studentii, absolventii, nu au deprinderi practice. Acest lucru are drept cauza faptul ca, in momentul in care s-a trecut la noul sistem privind domeniile de licenta, nu a fost prevazut un semestru de practica tehnologica sau internship, asa cum este cunoscut in alte tari europene”, comenteaza decanul facultatii, Galaftion Sofone.

Facultatea a introdus, incepand cu anul 2002, acest sistem de practica in companii sau in laboratoarele facultatii dotate de companii, pe perioada unui semestru de studiu, printr-un program flexibil al studentilor. La inceputul fiecarui semestru, se organizeaza Targul locurilor de practica. Studentii isi aleg teme pentru proiectele de diploma, care sunt realizate in cotutela cu specialistii din companii.

8 – REGIUNEA NORD – VEST

Universitatea de Nord din Baia Mare, Facultatea de Litere

• Marketingul programelor oferite Facultatea de Litere din Baia Mare este singura institutie de invatamant superior care, prin raspunsurile date, a demonstrat ca este preocupata de nevoile candidatilor si ale comunitatii in cadrul careia functioneaza. Decanul Georgeta Cornita ne-a informat ca marketingul se efectueaza prin intermediul “campaniilor de publicitate audio, publicitate tiparita si directa, precum si prin consultari periodice cu mediul de afaceri, cu Camera de Munca si Camera de Comert si Industrie, prin consultari periodice cu institutii si organizatii de profil, ca si prin implicarea Universitatii in viata comunitatii locale.”