Camioanele deţin trei sferturi din totalul capacităţii de transport din Uniunea Europeană, iar numărul de vehicule comerciale creşte rapid, în ciuda restricţiilor privind emisiile de noxe. Un studiu al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Autovehicule (ACEA) arată că, în 2030, transportul rutier va atinge o cotă de 77,7% din traficul de mărfuri şi persoane al statelor din vestul Europei şi aproape 76% din cel al noilor ţări membre. Întregul continent se bazează pe v
Camioanele deţin trei sferturi din totalul capacităţii de transport din Uniunea Europeană, iar numărul de vehicule comerciale creşte rapid, în ciuda restricţiilor privind emisiile de noxe.
Un studiu al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Autovehicule (ACEA) arată că, în 2030, transportul rutier va atinge o cotă de 77,7% din traficul de mărfuri şi persoane al statelor din vestul Europei şi aproape 76% din cel al noilor ţări membre. Întregul continent se bazează pe vehiculele comerciale ca susţinători ai creşterii economice. Transportul rutier este, conform aceluiaşi studiu, o afacere de peste 250 de miliarde de euro anual, iar comercianţii amplifică importanţa acestor mijloace de distribuţie. Estimările Comisiei Europene privind celelalte tipuri de transport arată că, până în 2030, în Europa Occidentală ramura feroviară va scădea până la 9,3%, iar cea navală, la 13%. În noile state membre, printre care şi România, cota transportului pe calea ferată va scădea de la 37,7%, în 2005, la 23,7%, în 2030, iar cel naval va pierde 0,2 procente, atingând 0,4% din total peste 22 de ani. Previziunile privind creşterea necesităţilor de transport rutier au creat un mediu propice pentru dezvoltarea industriei constructoare de vehicule comerciale de toate tipurile pe întreg continentul. Producţia de utilitare sub 3,5 tone a crescut, în 2007, cu 3% faţă de anul anterior, atingând 1,9 milioane de unităţi, iar cea de comerciale peste 3,5 tone a avansat cu nu mai puţin de 16%, până la 688.000 de unităţi. Singura scădere a producţiei, de 13%, se înregistrează în zona autobuzelor, unde numărul de unităţi din 2007 a fost de numai 36.000.
România, cel mai puternic ritm de creştere
Interesant este şi faptul că România are, în continuare, cel mai puternic ritm de creştere din întreaga Uniune, de 44,2%, faţă de perioada similară a anului trecut. În cazul vehiculelor medii şi grele, industria locală a înregistrat însă o scădere puternică, de 25,6%. În acest segment, piaţa din România este complet diferită de cea din statele membre UE. Dacă la noi a fost înregistrată o reducere a numărului de vehicule înmatriculate, pe totalul pieţei europene, creşterea este de 12,7%.
Scăderea numărului de vehicule comerciale medii şi grele înmatriculate în ţara noastră nu este însă de natură să îngrijoreze comercianţii de astfel de vehicule, şi asta pentru că raportul Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autovehicule din România (APIA) pentru primele patru luni din acest an arată o creştere importantă a vânzărilor pe toate segmentele. Conform importatorilor, diferenţa dintre înmatriculări şi vânzări rezultă din numărul mare de maşini achiziţionate în această perioadă care vor fi puse în circulaţie în lunile următoare.
Deja 20.000 de vehicule în acest an
Conform APIA, în România au fost comercializate, în perioada ianuarie – aprilie 2008, nu mai puţin de 18.714 vehicule comerciale, în creştere cu 37,8% faţă de primele patru luni din anul anterior. Pe categorii, avansul cel mai mare a fost înregistrat în zona comercialelor între 3,5 şi 6 tone, piaţa crescând cu 227,7%, până la 1.383 de unităţi. Vânzările de comerciale uşoare, sub 3,5 tone, au avansat şi ele cu 33,7%, până la 13.076 de unităţi, în timp ce segmentul vehiculelor între 6 şi 18 tone a crescut cu 41,3%, iar cel al maşinilor grele de transport, cu 18,3%.
Una dintre principalele probleme care pun piedici în calea unei dezvoltări chiar mai puternice a pieţei europene de comerciale este lupta antipoluare. Conştientă de emisiile ridicate de noxe ale vehiculelor de transport rutier, Comisia Europeană încurajează tot mai mult celelalte sectoare de transport. Conform directorului de comunicare al ACEA, Quynh-Nhu Huynh, „strategiile privind infrastructura din UE pun accent pe zona feroviară şi nu ţin cont de rolul central deţinut de transportul rutier care, conform tuturor estimărilor, va creşte puternic în următorii ani. O infrastructură rutieră precară va duce la creşterea costurilor de transport şi la o scădere a competitivităţii în raport cu alte zone ale globului, cauzând şi probleme industriei europene în general“.