Multe companii au avut dificultăți la începutul crizei sanitare cu conectarea online și comunicarea cu furnizorii și clienții lor. Unele au fost forțate să închidă afacerea temporar sau să-și reducă substanțial activitatea și forța de muncă.
Evoluția ecosistemului global de start-up-uri și a fondurilor de investiții a suferit din cauza recesiunii economice. Dar, chiar dacă afacerile au scăzut comparativ cu anul trecut, tranzacțiile continuă în favoarea jucătorilor consacrați.
Florin Vasilică, Liderul departamentului de Strategie și Tranzacții, EY România: „Pandemia COVID-19 a accelerat schimbarea modelelor tradiționale de business, deoarece multe companii au fost obligate să adopte noi modalități de lucru pentru a-și continua activitatea. Companiile s-au confruntat cu nevoia de digitalizare și transformare, creând astfel un context favorabil pentru startup-uri de a veni cu soluții disruptive și inovatoare. Drept urmare, anul acesta am asistat la un volum crescut de activitate în ecosistemul startup-urilor de tehnologie din România.”
În perioada pandemiei provocate de Covid-19, piața locală s-a aliniat la tendințele globale în ceea ce privește investițiile în sectoarele emergente. Pentru prima dată, s-au înregistrat mai multe runde de investiții în sectoarele emergente (sănătate, securitate, educație și comerț electronic) față de sectoarele bine finanțate în anii precedenți, precum cel al aplicațiilor financiare (FinTech).
Excluzând activitatea UiPath și TypingDNA, ecosistemul antreprenorial din România rămâne un incubator pentru start-up-uri inovatoare din sectorul aplicațiilor software pentru întreprinderi și cel al securității, care au înregistrat 38% din totalul investițiilor.
În drumul său către IPO, UiPath a înregistrat o nouă rundă de finanțare de tip Serie E, în valoare de 225 milioane de USD. Chiar și în contextul unei runde mai mici, investiția UiPath reprezintă 86% din totalul capitalului atras de ecosistemul local în 2020.
Îmbucurător este numărul total al rundelor de finanțare și suma totală a capitalului local atras în acest an, în creștere față de 2019 cu 27%, respectiv 20%, pe fondul apariției platformei de crowdfunding „Seedblink”, al mobilizării investitorilor de tip „Angels” și al implicării fondurilor locale.
Valoarea medie a finanțărilor (de 552 mii de euro/per rundă) s-a menținut constantă față de anul anterior, pe fondul unui număr mai mare de runde Seed.
Analizând evoluția ecosistemului start-up-urilor de tehnologie din România, 2020 este cel mai activ an din ultimii trei ani, în privința numărului de runde de finanțare de tip “Seed”, pentru start-up-uri care vor crea baza unei noi bucle de creștere, în următorii ani.
Chiar dacă o parte din runde sunt investiții de continuare a finanțărilor de tip “Pre-Seed” din 2019, acest lucru confirmă încrederea investitorilor în start-up-urile care au primit finanțări suplimentare, pentru a continua creșterea și în anul 2021.
Având în vedere contextul marcat de scăderea investițiilor la nivel global ca urmare a lockdown-urilor provocate de pandemie, coroborat cu posibila listare a UiPath, este de așteptat ca suma totală investită în ecosistemul din România să scadă dramatic și în 2021 după ce, în acest an, investițiile totale au înregistrat o scădere de 60% față de anul precedent, cumulând 225 de milioane de euro.
Cu o pondere de peste 90% în finanțările ecosistemului de start-up-uri din România din 2017 până în prezent, UiPath a poziționat România timp de trei ani consecutivi în top 10 cele mai finanțate ecosisteme din Europa.
2021 va marca începutul unei noi perioade de creștere a ecosistemului, având la bază mai multe start-up-uri și scale-up-uri mai mature din punct de vedere antreprenorial, comparativ cu anul 2017, când a început ascensiunea UiPath.
Privind în perspectivă
În mod surprinzător, ultima criză financiară globală s-a dovedit a fi o perioadă fertilă pentru startup-uri și pentru unicorni. A fost o perioadă de creștere pentru soluțiile de infrastructură software, instrumentele de dezvoltare software și aplicațiile sociale. Firme precum Nutanix, MongoDB, GitHub și Cloudera au fost fondate în această perioadă, în timp ce alte companii precum Square, Slack, Dropbox și Glassdoor au încercat să revoluționeze modul în care clienții lor operează în criză. Toate companiile menționate anterior sunt acum evaluate la peste 30 miliarde de dolari.
Analiza datelor referitoare la start-up-urile din SUA înființate după anul 2003, care au obținut mai mult de 100 milioane de USD finanțare până în prezent, situează 2009 ca an de referință pentru cele mai multe start-up-uri fondate în acest an și ulterior finanțate. Chiar dacă Uber este cel mai reprezentativ start-up fondat în 2009, 80% din fondurile atrase de start-up-urile din 2009 au mers către alte idei inovatoare, care au văzut criza ca pe un accelerator pentru creștere.
Prin urmare, contextul socio-economic actual poate fi unul favorabil investițiilor în tehnologie și soluții digitale, iar start-up-urile care abordează schimbările de comportamente culturale și societale, generate de consecințele pandemiei, pot să își găsească mai ușor calea către succes.