Cine formează Blocul „Alternativa”
Ion Ceban aduce cu el Mișcarea Alternativă Națională (MAN), Ion Chicu – Partidul Dezvoltării și Consolidării (PDCM) și Mark Tkaciuk – Congresul Civic. Potrivit ultimului sondaj IMAS, MAN condus de PDCM-ul lui Ceban și Chicu ar obține peste 5% din voturi în cazul unor eventuale alegeri, ceea ce nu ar fi suficient pentru ca un bloc electoral să intre în Parlament.
Prin urmare, participarea lui Mark Tkaciuk și Alexandr Stoianoglo ar putea să atragă voturi suplimentare pentru a depăși pragul electoral de 7%. Tkaciuk și Stoianoglo vor avea un rol critic în atragerea de voturi în rândul populației de limbă rusă și în autonomia găgăuză, scrie Denis Cenușă în materialul publicat de Evenimentul Zilei.
Blocul „Alternativa” urmează să lupte pentru alegători cu Renato Usatîii (Partidul Nostru) și Irina Vlah (Inima Moldovei), pentru că Blocul Victoriei, finanțat de Ilan Șor, fugar sub sancțiuni internaționale, nu va avea voie să participe la alegeri.
Sondajul IMAS a relevat că aproximativ 11% din electorat ar vota pentru Blocul lui Șor, 10% pentru partidul lui Usatîi și 5,3% pentru Vlah. Excluderea lui Șor din jocul electoral ar însemna că aproximativ 11% din voturi ar fi redirecționate către alte partide, inclusiv către blocul „Alternativa”.
Probabil, Tkaciuk ar putea fi văzut drept punctul de atracție al noului Bloc pentru alegătorii care acum îl susțin pe Șor. Deocamdată, aceștia par să fie mai tentați să aleagă între agendele populiste propuse de Usatîi, Vlah și Socialiști.
Agenda „Alternativa” – capitalizarea pe incompetența guvernării și pe vectorul european
Agenda Blocului „Alternativa” este avantajată de faptul că propune populaţiei o guvernare responsabilă pe fondul criticilor privind incompetența şi reformele eşuate ale Partidului Acţiune şi Solidaritate (PAS). Acesta domină toate instituțiile puterii, fiind singurul responsabil de calitatea actului de guvernare.
După realegerea în funcția de președinte, Maia Sandu a recunoscut că lupta împotriva corupției politice a eșuat, iar elemente ale reformei justiției au fost suspendate din cauza suspendării activităților USAID.
Aceste aspecte evidențiază criticile majore la adresa PAS, care constau în incompetență. Contrar dezamăgirii publice din PAS, Ion Ceban face apel la capitalul său de imagine, inclusiv la faptul că a fost reales în primul tur al alegerilor locale din 2023. La fel și Ion Chicu, care a fost premier în timpul pandemiei de COVID-19.
Pe lângă utilizarea competenței propuse ca „bun politic” în deficit, Blocul oferă cetățenilor și o agendă pro-europeană. Liderii Blocului au reiterat că integrarea europeană este singurul obiectiv de politică internă și externă care trebuie implementat în Republica Moldova.
Blocul „Alternativa” este un scenariu pro-rus
Astfel, ei vor să contrazică narațiunile conform cărora Blocul este un scenariu pro-rus, care folosește aderarea la UE pentru a manipula votul la alegerile parlamentare. În realiate, fără a folosi integrarea europeană drept „carte de vizită”, Ceban, Chicu, Tkaciuk și Stoianoglo nu se pot diferenția de Usatîi, Vlah și Socialiști.
În același timp, prin îmbrățișarea discursului pro-UE, Blocul „Alternativa” vrea să intre în competiție pe segmentul de centru-dreapta, dominat de PAS, unde sunt segmente sociale nemulțumite de situație social-economică din țară. Tocmai din acest motiv, actuala guvernare percepe Blocul ca pe o amenințare politică.
Trecutul politic al liderilor Blocului, când au susținut, direct sau indirect, vectorul eurasiatic de apropiere de Rusia, constituie principalul argument negativ folosit de susținătorii PAS în mass-media și societatea civilă.
Orientarea geopolitică din trecut contează
Accentul guvernului asupra orientării geopolitice din trecut a lui Ceban, Chicu, Tkaciuk și Stoianoglo urmărește nu doar să creeze o imagine profund nefavorabilă a acestora pe plan intern, ci și în raport cu UE.
Există o convingere puternică că UE ar fi tolerat multe abuzuri comise de guvernul PAS-Sandu pentru că nu au altă alternativă. Dacă Blocul „Alternativa” va reuși să genereze încredere în Bruxelles, atunci instituțiile europene vor depăși bariera psihologică în raport cu politica moldovenească, unde PAS este considerată singura forță pro-UE care poate guverna țara.
Scenariile cele mai probabile legate de evoluția Blocului „Alternativa” depind de modul în care se vor reorienta alegătorii lui Șor, posibilele limitări ale partidelor politice pe baza suspiciunilor de relații ascunse cu Rusia, dar și de conștientizarea de către UE a faptului că a se baza strict pe PAS poate fi riscant pentru viitorul relațiilor UE-Moldova.
Scenariul 1. Blocul „Alternativa” devine un adversar major al PAS pe segmentul de centru-dreapta
Pentru a obține acest rezultat, Blocul trebuie să deschidă cât mai multe uși în statele UE. Având în vedere că Blocul este supus unui atac informațional în interiorul țării, exponenții Blocului au nevoie de capital de imagine colectat în UE.
Relațiile pozitive dintre Ceban și actorii politici din România, reprezentanți ai PSD, ar putea face parte din prima „misiune diplomatică” de legitimare externă.
Scenariul 2. Blocul devine o forță cu potențial politic, care însă nu reușește să se desprindă de aspirațiile geopolitice trecute ale liderilor săi
Pentru a evita acest scenariu, cei patru lideri politici – Ceban, Chicu, Tkaciuk și Stoianoglo – trebuie să-și coordoneze cu atenție discursul, evitând orice mesaj eurosceptic cu privire la UE.
Orice mesaj strâmb cu privire la UE și pozițiile europene ale Republicii Moldova va fi folosit împotriva Blocului și a încercării sale de a se poziționa ca alternativă la guvernul PAS-Sandu. În consecință, Blocul va fi forțat să migreze spre centru-stângă, unde îi va concura cu Socialiștii, Usatîii și Vlah.
Scenariul 3. Dezintegrarea blocului din cauza conflictelor interne și presiunii externe
Blocul poate deveni victima unor dispute interne, având în vedere ego-urile liderilor politici care alcătuiesc Blocul. Eșecul Blocului ar avea un preț politic mai mare pentru Ceban și Chicu, ale căror partide au fiecare câte 2% din sprijinul public.
Principalele riscuri exogene ar putea fi declanșarea dosarelor de corupție legate de administrarea municipiului Chișinău împotriva lui Ceban. O astfel de întorsătură ar putea compromite blocul, chiar până la eliminarea din competiția electorală.