Articolul meu nu este pro Nicolae Ciucă, ci o opinie despre recidiva generalului armatei române de a-și păcăli adversarii și despre foarte bunii lui consilieri.

Dar și cum o emisiune de divertisment se poate transforma într-o manipulare prin intermediul televiziunilor, în principal. Și voi explica punctual de ce cred acest lucru, scrie Simona Ionescu în editorialul publicat de Evenimentul Zilei.

În orice campanie electorală, partidele cu liderii lor folosesc tot felul de strategii. Cei care își formează o echipă de profesioniști și se antrenează pentru a contracara situații dificile, trebuie să știe să țină piept la agresivitatea unei Șoșoacă, ba chiar să învețe să susțină un dicurs în public. De la Caragiale încoace știm că politica e ca o centuristă din ziua de azi și că politicienii încearcă orice pentru a-și câștiga electoratul. Oare noi, după 50 de ani de vot comunist obligatoriu, nu am mai urcat trepte ca să pricepem jocul politic al celor care vor să ajungă la putere?

A visat Măruță că emisiunea lui de la Pro Tv va fi preluată de toate televiziunile?

S-a râs mult de Nicolae Ciucă, invitat la Măruță să mănânce sosuri iuți dacă nu răspunde la vreo întrebare. Președintele PNL a avertizat de la început că nu mănâncă iute și, deci, va răspunde la orice întrebare.

Și a mai făcut o precizare, repetată de trei ori în cele 30 de minute de chestionar „Te întreb și câștigi”. Ciucă a insistat să transmit mesajul că se află la o emisiune de divertisment. Adică aici îi e permis și miștoul politic la adresa contracandidaților săi la prezidențiale.

Chiar de la începutul emisiunii, Cătălin Măruță i-a pus o întrebare care să stârnească publicul să stea în fața televizorului și cu potential de a deveni o știre de presă. Răspunsul lui Ciucă a fost adevărata bombă care apoi avea să declanșeze un scandal mediatic și politic între PSD și PNL.

Măruță i-a cerut lui Nicolae Ciucă să numească trei calități ale lui Marcel Ciolacu pe care el însuși nu le are.

„Onoare, respect, predictibilitate”, a răspuns liderul PNL. El a insistat pe răspuns chiar și după ce moderatorul uluit l-a întrebat dacă nu cumva a înțeles greșit întrebarea: „Numiți trei calități pe care le are Marcel Ciolacu și nu le aveți dvs”.

Ciucă a spus „da, este răspunsul corect”. Râdea și a subliniat că este la o emisiune de divertisment. Măruță a apăsat și el pedala, ca să atragă atenția: „Simt că e o capcană la mijloc”.

Cine are curiozitatea poate revedea emisiunea lui Măruță pe Youtube. Pe la minutul 25-26, va afla și explicația lui Nicolae Ciucă la întrebarea de la început. Generalul a lămurit-o, nu ca un „analfabet funcțional”. Pe scurt, răspunsul a avut „tâlcul” lui, cum se zice la olteni.

Strategie excepțională: publicitate gratuită în toată presa

Jurnaliștii s-au grăbit să dea știrea după ce au vizionat maximum 5 minute din înregistrare, titrând ca marea gafă a lui Ciucă, prostia unui militar care s-a transformat în politician, ironii dure la adresa PNL și a liberalilor etc. Pe rețelele sociale a fost postat un video scurt, doar cu întrebarea de la început, cu Ciolacu. Niciun cuvânt despre explicația lui Ciucă de la minutul 25-26.

Semn că, fie nu s-a văzut toată emisiunea, fie unii jurnaliști și-au zis că vând mai bine știrea dacă îl lasă pe Ciucă să pară prost sau „analfabet funcțional”, cum l-a catalogat Lasconi. S-a râs mult în mediul online, troli electorali au năvălit și l-au făcut praf în comentarii, s-au creat meme fantastice.

Care a fost secretul apariției liderului PNL la măsuța cu sosuri a lui Măruță? Beneficiul? Câștig pentru Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu. Fapt foarte rar întâlnit, toate posturile de televiziune din România l-au dat pe realizatorul de la Pro Tv la fiecare buletin de știri, apoi s-au făcut tocșouri politice și s-a dezbătut prestația lui Ciucă la Sosuri picante, unde n-a gustat niciunul, precum și despre războiul cu Ciolacu. S-au certat în public de s-a auzit de ei și la Cuca Măcăii!

Mirel Palada a explicat ce s-a obținut din strategia lui Ciucă și a echipei sale de consilieri

Publicitate gratuită de tip monden pentru cei doi. Și publicitatea, aparent negativă, tot publicitate se numește. Vă amintiți de panourile de pe marginea șoselelor și abundența știrilor despre cartea ostașului Nicolae Ciucă, cu luni de zile înainte de a începe? Cât mișto s-a făcut și atunci…

Dar așa au auzit de Ciucă, generalul ostaș, devenit liberal, care vrea să devină președintele țării, chiar și țăranii din cel mai îndepărtat cătun al României unde există televizoare. Știți cât l-ar fi costat pe Ciucă să-și facă publicitate la o carte? Nici Mircea Cărtărescu n-a avut șansa unei asemenea mediatizări, mai ales fără bani!

Ceea ce s-a obținut din strategia lui Ciucă și a echipei sale de consilieri? Ne-a spus sociologul Mirel Palada aseară, în emisiunea lui Ciutacu. Ultimele date din sondajul Sociopol sunt: Marcel Ciolacu e în continuare pe locul 1 la prezidențiale, cu 26%, Nicolae Ciucă urcă de pe locul 3 pe locul 2, cu 19%, urmat de George Simion 17%.