Săptămâna trecută, Meta a început să blocheze ştirile de pe platformele sale Facebook şi Instagram pentru toţi utilizatorii din Canada, ca răspuns la o lege care impune giganţilor internetului să plătească pentru articole de ştiri, transmite Reuters.
Parte a unei tendinţe globale de a face firmele de tehnologie să plătească pentru ştiri, legea privind ştirile online din Canada a fost promulgată în iunie, dar nu a intrat încă în vigoare.
Unele venituri din publicitate vor fi împărțite
Autoritățile din Canada finalizează reguli care ar impune platformelor să împartă unele venituri din publicitate, atunci când legea va fi implementată până la sfârşitul acestui an.
”Prin decizia sa de a bloca conţinutul de ştiri de pe platformele sale digitale, Meta încearcă să afecteze capacitatea organizaţiilor de ştiri canadiene de a concura eficient pe pieţele de publicare de ştiri şi de publicitate online”, au declarat grupurile din industria de ştiri într-o cerere depusă la Biroul de Concurenţă din Canada.
Solicitarea a fost depusă de organismele din industrie News Media Canada şi Asociaţia Canadiană a Radiodifuzorilor, împreună cu radiodifuzorul public CBC/Radio-Canada şi solicită Biroului Concurenţei să investigheze Meta şi să o împiedice să blocheze ştirile.
”Comportamentul anticoncurenţial al Meta, care a atras atenţia autorităţilor de reglementare din întreaga lume, îi va consolida poziţia deja dominantă în publicitate şi distribuţia pe reţelele sociale şi va afecta jurnalismul canadian”, au spus reclamanţii într-un comunicat.
Meta nu vrea să ia parte la negocieri
Nicio autoritate competentă nu a făcut vreun comentariu imediat. Un purtător de cuvânt al Meta a făcut referire la o declaraţie emisă săptămâna trecută, în care compania spunea că legea canadiană se bazează pe ”premisa incorectă că Meta beneficiază în mod nedrept de conţinutul de ştiri distribuit pe platformele noastre”.
Meta a spus că utilizatorii nu vin pe platforma sa pentru ştiri şi că forţarea companiei să plătească pentru conţinutul partajat pe platformele sale este nesustenabilă pentru afacerea sa.
Ottawa a anunțat că compania nu are nicio obligaţie în temeiul legii în acest moment şi a acuzat Meta că refuză să ia parte la discuţii în timp ce regulile finale sunt în curs de elaborare.
Industria media din Canada a cerut o reglementare mai strictă a giganţilor internetului pentru a permite companiilor de ştiri să recupereze pierderile financiare suferite în anii în care Facebook şi Google, deţinută de Alphabet, au câştigat o cotă mai mare pe piaţa de publicitate online.
Google a mai spus că va bloca ştirile din Canada până la intrarea în vigoare a regulilor.