Noi tehnologii, precum automatizarea și inteligența artificială accelerează cererea de competențe digitale, iar România trebuie să facă eforturi pentru a le facilita cetățenilor săi accesul la acestea, cu atât mai mult cu cât se află pe locul 26 din 27 în Raportul Indicelui DESI 2020. Din acest punct de vedere sunt necesare programe de studiu flexibile, care să faciliteze educația și reconversia profesională în direcția economiei digitale, nu doar digitalizarea sistemelor și subiectelor existente.
Numeroase programe și proiecte au fost, și sunt, derulate în această direcție, toate având drept scop îmbunătățirea și consolidarea competențelor digitale, atât în rândul elevilor, cât și al profesorilor români, precum și actualizarea metodelor de predare, astfel încât România să dispună, în viitor, de o resursă umană aliniată cu tendințele de pe piața muncii.
În total, în ultimul an, aproximativ 13.000 de persoane (dintre care 4.760 de cadre didactice și aproximativ 6.000 de elevi și studenți), au luat parte la programele din acest parteneriat, cu scopul de a-și dezvolta și/sau îmbunătăți competențele digitale, iar peste 2.000 de indivizi (atât elevi/studenți, cât și profesori) au obținut certificări Microsoft.
Detalii despre fiecare dintre programele derulate în cadrul acestui parteneriat
Destinat profesorilor, programul Microsoft Certified Educator (MCE) are ca scop sprijinirea cadrelor didactice în a se perfecționa din punct de vedere digital și a integra metodele digitale de predare în activitatea lor, precum și pentru a-i antrena pe aceștia într-un proces de învățare continuă. Programul a fost recunoscut în mod oficial de Ministerul Educației, și echivalat cu 15 credite profesionale, iar din noiembrie 2020 și până în prezent, 1.422 de cadre didactice au obținut acreditarea de Educator Certificat Microsoft (Microsoft Certified Educator), numărul celor care se înscriu fiind în creștere.
În paralel, Școala Parteneră Microsoft este un program care are ca scop formarea unui un ecosistem național de minim 100 de școli partenere, care utilizează Office 365 și soluțiile dezvoltate de Microsoft pentru domeniul educației. Acest demers este menit să faciliteze transformarea digitală în școlile din România, cu ajutorul Microsoft Education Transformation Framework, un ghid adresat specialiștilor din educație. Cele 100 de școli au început deja un proces digitalizare, 500 de cadre didactice urmând să obțină statutul de Microsoft Certified Educator (MCE), la finalul acestui program (în luna iunie 2021).
Gama de competențe digitale necesare este una variată – și include și nevoi de cunoștințe și tehnologii mai avansate. În acest context, a fost implementat pe parcursului anului 2020, programul Cloud Employability Accelerator, în parteneriat cu 11 universități din România, cu scopul de a îndruma studenții care urmează alte specializări decât cele din sfera IT spre cariere în acest domeniu. Astfel, aceștia au asistat la cursuri de Azure Cloud, Office 365, PowerPlatform și Dynamics, obținând certificări tehnice Microsoft – 808 de utilizatori s-au înregistrat, aceștia accesând și finalizând, în total, un număr de 1.870 de cursuri (cei mai mulți dintre studenți și-au îndreptat atenția spre cursurile de Microsoft Azure Fundamentals)..