Numărul de firme nou-înfiinţate a scăzut, în noiembrie, cu aproape 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Pesimismul care se instalează în mediul de afaceri, dar şi dificultăţile întåmpinate în obţinerea finanţărilor încep să-şi arate efectele şi asupra iniţiativelor antreprenoriale. La sfårşitul lunii noiembrie, cånd o serie de mari companii au anunţat că trimit în şomaj tehnic mii de angajaţi pe fondul crizei globale, Constantin Ferşe
Numărul de firme nou-înfiinţate a scăzut, în noiembrie, cu aproape 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Pesimismul care se instalează în mediul de afaceri, dar şi dificultăţile întåmpinate în obţinerea finanţărilor încep să-şi arate efectele şi asupra iniţiativelor antreprenoriale.
La sfårşitul lunii noiembrie, cånd o serie de mari companii au anunţat că trimit în şomaj tehnic mii de angajaţi pe fondul crizei globale, Constantin Ferşeta a renunţat la jobul de marketing manager la Neogen pentru a-şi porni propria afacere. Vinde „experienţe incredibile“, tot ce este legat de adrenalină, cum ar fi ca într-o singură zi să experimentezi săritura cu paraşuta, zborul cu moto-deltaplanul sau parapanta, dar şi posibilitatea de a întålni VIP-uri. „Se poate spune că acum nu este timpul cel mai potrivit pentru lansarea unei astfel de afaceri, dar nu este imposibil. Criza se simte, pentru că acum este panică în mediul de afaceri, iar în astfel de momente managerii au tendinţa de a tăia tot, mai puţin vånzările“, consideră Constantin Ferşeta, fondator Kuantero.ro. „Totuşi, chiar şi în aceste condiţii se poate porni o afacere, pentru că nu este un cataclism, piaţa merge în continuare, sunt bani, trebuie doar să depui un efort mult mai mare ca să reuşeşti“, adaugă el.
Şi totuşi, cei care au curajul să înfiinţeze acum o afacere au şi avantaje. „Pornesc cu un mindset mai pesimist“, spune Radu Georgescu, preşedinte Gecad Group. „Dacă în perioada de boom economic toată lumea vede totul în roz, acum nu mai este aşa. Nu e bine nici să vedem totul în negru, dar o perioadă de depresie parcă îţi aduce aşteptările la un nivel mai realist“, mai spune el.
Duşul rece al crizei
Analiştii Deutsche Bank susţin că actuala criză financiară are un impact puternic asupra startup-urilor atåt în Europa, cåt şi în Statele Unite. „În perioade de recesiune, companiile şi consumatorii au tendinţa să taie cheltuielile pentru tehnologii şi produse noi, fapt ce diminuează cererea de produse våndute de multe startup-uri inovatoare. În plus, condiţiile de finanţare pentru firmele inovatoare aflate la început de drum devin din ce în ce mai stricte“, declară, pentru revista Capital, Thomas Meyer, economist-şef pentru Europa la Deutsche Bank Research, care adaugă că este probabil ca startup-urile din Europa să fie lovite de criză mai puternic decåt cele din SUA, pentru că finanţarea oferită de fondurile de venture capital s-a contractat mult mai amplu şi mai rapid în UE.
«În 2009, vom vedea foarte multe falimente de mici companii atåt din cauza optimismului antreprenorilor, cåt şi a lipsei de planificare financiară.»
Marius Ghenea, investitor
5% este randamentul pe care l-au obţinut fondurile americane de venture capital în vara 2008. În 2007, randamentul era de 18%
Un pas înapoi
Luna noiembrie a acestui an a consemnat un recul de 2.300 de firme nou-înmatriculate comparativ cu luna similară a anului precedent. În total, au fost înfiinţate 10.172 de societăţi comerciale