Deşi nu a fost niciodată „veriga“ puternică a economiei, industria autohtonă a ospitalităţii se pregăteşte anul acesta de încasări mai mici cu cel puţin 30%. După ce în debutul acestui an vorbeau despre o posibilă scădere a veniturilor din turism cu până la 40%, la finalul primului semestru, operatorii din industrie şi-au refăcut calculele, anticipând că pe ansamblul lui 2009 afacerile lor se vor comprima cu 20-30% faţă de rezultatul din 2008. „Am încep
Deşi nu a fost niciodată „veriga“ puternică a economiei, industria autohtonă a ospitalităţii se pregăteşte anul acesta de încasări mai mici cu cel puţin 30%.
După ce în debutul acestui an vorbeau despre o posibilă scădere a veniturilor din turism cu până la 40%, la finalul primului semestru, operatorii din industrie şi-au refăcut calculele, anticipând că pe ansamblul lui 2009 afacerile lor se vor comprima cu 20-30% faţă de rezultatul din 2008. „Am început anul prost, iar sezonul estival abia acum se dezmorţeşte, dar vom putea recupera pierderile survenite în primele cinci luni ale anului“, afirmă Daniel Vasilescu, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turism.
World Travel and Tourism Council (WTTC) a estimat că, în 2009, contribuţia veniturilor din turism la PIB-ul României va fi de 5,7%, respectiv 6,72 miliarde de euro. Specialiştii din industrie consideră chiar şi această cifră drept nerealistă (deşi plasează România pe penultimul loc în Europa), întrucât anul acesta încasările sunt în scădere accentuată, iar în 2008 turismul abia a reuşit să contribuie cu 3,5% la formarea PIB, adică cu nu mai mult de 4,5 miliarde de euro. În aceste condiţii, greu de înţeles pe ce se bazează ministrul Elena Udrea atunci când declară că obiectivul său este de a majora contribuţia turismului la 6,6% din PIB până la finalul mandatului său, în timp ce WTTC nu vede acest lucru ca fiind posibil mai devreme de anul 2019. „Toate veniturile vor fi afectate, fie că este vorba de hoteluri sau restaurante. Dacă ne uităm la trendul mondial de scădere pe zona de evenimente şi conferinţe, România va avea o scădere de 30-35% faţă de 2008“, explică Mihai Rijniţă, preşedintele Federaţiei Industriilor Hoteliere.
Competiţie pe tarife reduse
Supravieţuire cu camere goale
La mezat
TRIANON Hotelul de trei stele din centrul Bucureştiului a fost scos la vânzare anul acesta. Preţul: 5,5 milioane de euro fără TVA. Specialiştii spun că preţul este supraapreciat pentru o unitate de 26 de camere.
CLASS Situat în zona de nord a Capitalei, în Băneasa, hotelul este clasificat la patru stele şi are 63 de camere, cinci săli de conferinţe şi un centru de relaxare. De la deschidere până în prezent, unitatea a schimbat aproximativ zece manageri.
NH Unitatea hotelieră aparţine unui om de afaceri spaniol, care a scos-o la vânzare de curând. Hotelul dispune de 78 de camere şi este situat în centrul Capitalei, în zona Unirii. Acesta a fost inaugurat în 2005.
Măsuri de criză
– micşorarea salariilor cu 20-25%, echivalentul unei săptămâni de concediu fără plată pe lună
– reducerea tarifelor la cazare cu până la 40%. Ofertele cele mai atrăgătoare sunt pe durata weekendului, când noaptea de cazare la un hotel de patru stele în Capitală ajunge şi la 40 de euro
– din ce în ce mai multe pachete promoţionale în timpul săptămânii. Micul dejun, de cele mai multe ori plătit separat, a început să fie inclus în preţul de cazare
– vânzarea hotelurilor pentru a recupera măcar o parte din investiţie
Luna mai lasă de dorit