Numărul persoanelor care cred că România este în recesiune a crescut semnificativ în decursul unei singure luni, de la 30% în decembrie 2008 până la 41% în luna ianuarie 2009, conform studiului lunar Romanian Crisis Monitor realizat de compania de cercetare Unlock, în parteneriat cu CIVITAS Global Ketchum România. În acelaşi timp, numărul celor care consideră că economia stagnează sau că înregistrează o creştere moderată s-a redus.
Cum credeţi că evoluează în prezent economia României?
„Românii par să fie mult mai conştienţi de existenţa unei crize comparativ cu starea de spirit din decembrie. Probabil că au început deja să simtă repercursiuni la nivel personal”, spune Adina Vlad, Managing Partner Unlock.
Încrederea consumatorilor în principalele sectoare ale economiei continuă să scadă, însă comunicaţiile, turismul şi educaţia se menţin în topul celor mai bine cotate domenii. În timp ce sectorul construcţiilor înregistrează cea mai mare scădere la capitolul încredere (15 puncte procentuale mai puţin faţă de decembrie 2008), sectorul publicităţii şi relaţiilor publice înregistrează o creştere de şase puncte procentuale, ajungând pe locul patru în topul încrederii consumatorilor, de pe poziţia a noua.
În care dintre următoarele activităţi aveţi mai multă încredere?
„Consumatorii vor să fie la curent cu planurile companiilor şi aşteaptă soluţii din partea acestora. Fie că este vorba de promoţii şi oferte care îi ajută la o mai bună planificare a bugetului, fie că e vorba despre evoluţia unui anumit sector, oamenii caută informaţii pentru a face cea mai bună alegere într-o perioadă în care resursele financiare pot deveni limitate. Astfel, publicitatea şi relaţiile publice, care deservesc în mare parte nevoia de informare a consumatorilor, capătă tot mai multă încredere şi îşi dovedesc importanţa într-o perioadă dominata de incertitudine”, a declarat Tereza Valcan, Managing Director al agenţiei de relaţii publice CIVITAS Global Ketchum.
În acelaşi timp, şi percepţia asupra celor mai afectate domenii s-a modificat, majoritatea respondenţilor nominalizând, în luna ianuarie, industria auto (70%), construcţiile (68%) şi agricultura (67%). De remarcat este că băncile ocupau în decembrie locul al treilea în topul companiilor afectate, în timp ce în ianuarie consumatorii le plasează pe locul al cincilea. Doar sectorul comunicaţiilor şi cel al publicităţii & PR înregistrează o percepţie mai bună în ceea ce priveşte impactul crizei asupra acestor domenii, fiind considerate segmentele cele mai stabile.
Care din următoarele activităţi credeţi că vor fi cele mai afectate de criză?
Şomajul şi preţul alimentelor sunt cele mai îngrijorătoare efecte ale crizei, în opinia consumatorilor. Ei percep mai puternic efectele crizei asupra evoluţiei preţurilor la carburanţi şi alimente, pentru că acestea sunt legate direct cu puterea de cumpărare şi preocupările zilnice. De asemenea, consumatorii au devenit mai puţin optimişti în ceea ce priveşte evoluţia în acest an a veniturilor personale, aproape 30% dintre cei intervievaţi se aşteaptă ca venitul să scadă în 2009, comparativ cu 20% la sfârşitul anului trecut.
Care vor fi principalele efecte ale crizei?
„Anul acesta, balanţa se va înclina de partea angajatorilor pe piaţa muncii, spre deosebire de anii trecuţi. În perioade de instabilitate, companiile vor încerca să-şi restructureze forţa de muncă astfel încât să reţină numai angajaţii care performează. Numărul candidaţilor va creşte considerabil, dar angajatorii îşi vor găsi mai greu persoanele potrivite şi competente în mulţimea de aplicanţi.”, este de părere Yannis Lagos, Managing Partner al People First, companie de recrutare şi consultanţă în resurse umane.
Sursa: CIVITAS Global Ketchum