Dar există și antreprenori vizionari și curajoși, care au crezut în forțele proprii, în potențialul oamenilor din subordine și în stabilitatea organizației pe care o conduc. Un astfel de exemplu este Ruben Marian, fondator și CEO al companiei UTILBEN, care, alături de soția lui, Oana, a mizat pe inovare și pe dezvoltarea unor noi linii de business, în conformitate cu noile cerințe ale pieței.
Ruben, cum a fost afectat sectorul utilajelor noi de construcții din România în anul pandemic 2020?
Anul trecut, s-au vândut în jur de 2.800 de utilaje noi de construcții în România. Surprinzător, acest număr nu este cu mult diferit față de cel din 2019, respectiv o scădere a tranzacțiilor cu aproximativ zece procente. Este o statistică frapantă, mai ales pentru analiștii care preconizau o prăbușire a pieței utilajelor, în contextul pandemiei COVID-19 care s-a instalat în țara noastră la început de 2020. În plus, o altă statistică ne confirmă că suntem departe de criza financiară anunțată anul trecut cu surle și trâmbițe. Concret, în 2020, s-au vândut utilaje noi de construcții de aproximativ aceeași valoare ca în 2019, respectiv un total de aproape 360 de milioane de euro.
Accentul cade acum pe utilaje noi, după ce, anul trecut, clienții noștri și-au îndreptat atenția către echipamentele second-hand. Tendința manifestată în 2020 este una firească, în contextul în care traversam o perioadă guvernată de nesiguranță și total lipsită de predictibilitate. Clienții noștri au dat dovadă de înțelepciune și nu și-au asumat riscuri inutile. S-au orientat către achiziția de utilaje la mâna a doua, care sunt mai ieftine decât cele noi și pe care s-au putut baza pentru a-și respecta contractele. Mai ales că toate utilajele second-hand pe care le furnizează UTILBEN au o garanție de minimum 30 de zile.
Ce provocări aduce anul 2021?
Primele șapte luni ale anului 2021 ne spun că piața este marcată de lipsa de disponibilitate a utilajelor. Este cea mai mare provocare căreia trebuie să îi facem față în acestă perioadă. Din cauza pandemiei, furnizorii au redus nivelul de producție, în anticiparea dezastrului, și nu aveau cum să prevadă creșterea cererii de utilaje pe care o înregistrăm în prezent. Aceste întârzieri în ceea ce privește termenele de livrare vor avea ca efect scăderea cuantumului de vânzări raportat la situația de anul trecut. Un alt efect pe care îl resimțim deja este creșterea prețurilor în industrie.
Lanțurile de aprovizionare cu materie primă și componente destinate fabricării de utilaje au fost, de asemenea, afectate și se înregistrează deja întârzieri semnificative. Un aspect greu de ignorat este creșterea neașteptată a prețurilor la materiile prime, majorare care se reflectă în prețurile finale ale utilajelor. Câștigătorii sunt furnizorii de echipamente care au anticipat aceste provocări și au reușit să își facă stocuri sau, cel puțin, să asigure un flux constant de utilaje prin lansarea de comenzi anticipate.
Ce s-a întâmplat în prima jumătate a lui 2021 și ce ne rezervă viitorul?
Semnalele din piață și rezultatele înregistrate în cele șapte luni ale acestui an ne transmit că industria este pe un trend ascendent, cu potențial mare de compensare a pierderilor cauzate de pandemie. Începutul lui 2021 a găsit antreprenorii într-o zonă a expectativei și a reticenței. Practic, nu aveam indicii privind noile restricții impuse de autorități pentru a combate răspândirea virusului COVID-19 și nu știam care vor fi condițiile de muncă. În lunile ianuarie și februarie, încă se prospecta rentabilitatea investiților raportat la mult-așteptata stabilitate economică și politică.
Trimestrul doi al acestui an este caracterizat de optimism și de un apetit crescut de cumpărare, pentru a diversifica, dezvolta și completa flotele de utilaje ignorate parcă în anul pandemic 2020. Pe baza a tot ceea ce s-a întâmplat până acum, până la finalul lui 2021, preconizăm o creștere a vânzărilor cu 15% față de încasările de anul trecut și, implicit, stabilizarea pieței echipamentelor de construcții.
UTILBEN este unul dintre liderii industriei de utilaje din România, statut pe care l-a obținut în urma unui mod de a face afaceri cu integritate și caracter. De altfel, Ruben crede că nu există o altă cale de a transforma o afacere de familie, fondată în urmă cu 15 ani, într-o organizație de succes.
Material realizat cu sprijinul UTILBEN România.