Dupa ce a terminat Facultatea de Instalatii in 1981, Alexandru Marineanu a lucrat vreme de noua ani la Uzina de Automobile Pitesti si Prefabricate Militari. In anul 1990 este atras de afaceri si cu 13.000 de lei in buzunar, se apuca de comertul cu Turcia. Dupa primul an de activitate avea in buzunar in jur de 20.000 de dolari, insa stia foarte bine ca banii trebuie pusi „sa produca”, asa ca a investit o parte din acestia intr-un autoturism Dacia pe care l-a transformat in taximetru. Vazand ca taximetria este profitabila, Marineanu a infiintat o companie de taxi, care a functionat pana in anul 1993, cand a transformat-o in scoala de soferi. In toata aceasta perioada Alexandru Marineanu s-a mai ocupat de tranzactii imobiliare, a cumparat un autocar si a inceput sa faca transport de persoane in Ungaria, a exportat mobila in Italia. Cert este ca in anul 1993 averea sa se ridica la aproximativ 100.000 de dolari in bani si diverse proprietati. Tot in anul 1993 devine distribuitor Coca- Cola pentru judetul Buzau, iar dupa terminarea contractului cu aceasta firma a transformat depozitul intr-un complex angro. Desi in aceea perioada, multi spuneau ca un astfel de complex are un grad ridicat de rentabilitate, afacerea lui Alexandru Marineanu nu a adus profitul scontat. „M-am hotarat sa inchid angroul si sa ma apuc de alte afaceri. Cat timp m-am ocupat de acel complex am observat ca cel mai bine se vindeau servetelele. Asa mi-a venit ideea de a intra in afaceri cu servetele”, spune Marineanu.
Prima comanda a fost de 50 de dolari
A infiintat firma Piramida, a inchiriat un spatiu cu 500 de dolari pe luna in Bucuresti si a cumparat doua masini pentru productia de servetele care au costat aproximativ 30.000 de dolari, dar pe care le putea plati in rate. „Nu stiam absolut nimic despre productia de servetele. A trebuit sa gasesc un specialist care sa ma invete. Am gasit unul in Turcia pe care l-am adus la Bucuresti, unde i-am asigurat cazarea si mesele si il plateam cu 200 de dolari lunar”, explica Marineanu. A cumparat doua masini de distributie si a angajat agenti de vanzari care sa gaseasca potentiali clienti in angrouri si restaurante. A inceput cu opt angajti, iar prima comanda pe care a avut-o a fost de 50 de dolari. „Concurenta pe piata era foarte acerba. Erau destul de multe alte firme care faceau acelasi lucru pe care il faceam si eu. In plus, lucram in salturi, iar costurile erau destul de mari. Aceasta este o afacere care la inceput produce destul de putini bani. Fiind un business cu valori mici, ai nevoie de volume mari pentru a fi profitabil. Asa ca mi-am propus ca in primii doi ani sa nu vizez profitul, ci doar sa consolidez afacerea”, spune Alexandru Marineanu. Cu toate astea, a incheiat primul an de activitate cu o cifra de afaceri de peste 80.000 de dolari si un profit de aproximativ 9.500 de dolari. In plus, in aceasta perioada a reusit sa achite ratele pentru masinile de produs servetele. In 1997, cifra de afaceri a depasit 100.000 de dolari, in conditiile in care profitul a scazut la 7.700 de dolari. Scaderea profitului in conditiile cresterii cifrei de afaceri s-a datorat cresterii costurilor de productie si distributie.
Va scoate pe piata hartia igienica personalizata
Cu toate ca afacerea avea o cifra de afaceri si un profit de care multi intreprinzatori s-ar declara multumiti, Alexandru Marineanu credea ca afacerea are un potential mai ridicat. A realizat ca intrase pe o piata cu o concurenta acerba, unde incerca sa vanda cam aceleasi produse ca si ceilalti. si-a dat seama ca avea nevoie de o nisa in care sa se dezvolte. Asa i-a venit ideea servetelelor personalizate.
In anul 1998 a cumparat o masina de inscriptionat, care a costat 18.000 de dolari, un computer performant si a angajat un designer care sa se ocupe de personalizarea servetelelor. „M-am axat pe acest segment pentru ca diferenta de pret dintre servetelele simple si cele personalizate era de 10-15%, in functie de marimea comenzii”, explica Marineanu. Vanzarile incepeau insa sa mearga bine si pe segmentul de servetele simple, si asta, in primul rand, datorita dezvoltarii afacerii in provincie prin intermediul mai multor distribuitori. Daca servetelele simple se adresau, in primul rand, angrourilor, clientii pentru cele personalizate proveneau din randul hotelurilor sau restaurantelor. La finalul anului 1998, cifra de afaceri ajunsese la aproape 125.000 de dolari, iar profitul la aproximativ 38.000 de dolari. In 1999, productia de servetele crescuse destul de mult incat sa il determine pe Marineanu sa gaseasca un spatiu de productie mai mare si sa mai investeasca in masinile de distributie. In 99, chiar daca cifra de afaceri a scazut cu 10.000 de dolari, profitul a crescut, totusi, la aproape 40.000 de dolari. Concurenta pe piata crescuse intre timp, ceea ce a determinat mentinerea constanta a preturilor de vanzare, in conditiile cresterii costurilor de productie. Daca acest context defavorabil se mai adauga si cateva investitii facute de Alexandru Marineanu in masini de productie, in anul 2000, se ajunge la o scadere a cifrei de afaceri la aproximativ 80.000 de dolari si la o pierdere de 2.000 de dolari. Situatia se remediaza insa in 2001, cand cifra de afaceri ajunge la valoarea de 136.000 de dolari, iar profitul la aproape 10.000 de dolari. Firma are acum 20 de angajati, iar numarul clientilor pentru servetele personalizate depaseste 200. „La finalul acestui an cifra de afaceri se va dubla practic fata de 2001, insa nu cred ca vom avea profit, din cauza faptului ca am facut o serie de investitii. Din 1996 si pana astazi cred ca am investit in jur de 80.000 de dolari in aceasta afacere. As vrea sa incepem sa producem si hartie igienica. Vreau ca, din ianuarie, sa scot pe piata hartie igienica personalizata cu versuri, caricaturi sau poze”, incheie Alexandru Marineanu.
Business start
Investitia minima: 60.000 dolari. Acesti bani trebuie investiti intr-o masina de facut servetele, computere performante, matrite, masini de distributie. In plus afacerea nu poate incepe fara materie prima. Alexandru Marineanu isi procura materia prima din Grecia. El spune ca, pentru inceput, este nevoie de un TIR de hartie care costa in jur de 17.000 USD.
Personal: afacerea poate incepe cu opt angajati. Este nevoie de un mecanic de intretinere, gestionar, soferi, distribuitori, ambalatori si un contabil. Pentru inceput este indicata angajarea unui specialist care sa pregateasca angajatii pentru productie. Pentru personalizare cel mai bine este sa angajati un designer.
Context de piata. Pe piata sunt foarte multi producatori de servetele. Unii au succes, altii sunt nevoiti sa inchida din cauza concurentei. Cel mai bine este sa gasiti o nisa de piata pe care sa o exploatati, la fel cum a facut Alexandru Marineanu cu servetelele personalizate. Interesanta ar fi productia de servetele tip batista, piata fiind libera pe acest segment din cauza investitiilor mari (in jur de 200.000 dolari) ce trebuie facute pentru a dezvolta o astfel de afacere
Alte sfaturi:
· O buna gestiune a costurilor este o conditie esentiala, tocmai din cauza valorilor mici cu care se lucreaza. Costul de productie a unui servetel este de aproximativ 80 lei, iar acesta poate fi vandut cu 90 lei. Rata de profit este de 10-12%. Pentru a obtine un profit acceptabil trebuie insa sa vinzi foarte mult. Intr-o Dacie papuc intra servetele in valoare de doar 12 milioane lei. Daca aveti o livrare la Timisoara, spre exemplu, numai benzina va va costa un milion de lei, fara a lua in considerare noptile petrecute de sofer la hotel.
· Incercati sa convingeti clientii care vor servetele personalizate sa accepte si numele si adresa firmei producatoare pe produsele pe care le livrati. Aceasta este o foarte buna promovare.
· Este o afacere care functioneaza pe toata perioada anului. Angrourile vor servetele simple pe toata perioada anului. In cazul servetelelor personalizate, vara sunt foarte cerute de restaurantele si hotelurile de pe litoral, iar iarna de cele de la munte.