Marţi, OMV Petrom a majorat preţurile, iar reprezentanţii companiei ne-au declarat că scumpirea a fost cauzată de mai mulţi factori, cel mai important fiind cotaţia produselor finite pe pieţele internaţionale. Ieri, însă, Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, a venit cu o cu totul altă explicaţie, şi anume cererea de carburant diesel a crescut iar preţurile sunt o reflectare a cererii şi ofertei. În România producem mai puţin decât este cererea. Acesta este şi trendul internaţional (creşterea preţului motorinei peste creşterea preţului benzinei – n.r.)”.
De aici şi până la scumpiri similare la ceilalţi producători/distribuitori de pe piaţa din România nu a fost decât un pas. Lukoil a aplicat exact aceeaşi scumpire ca şi OMV Petrom la toate sortimentele, adică 6 bani la benzine şi 12 bani la motorine. Astfel, un litru de Euroluk 95 costă 5,51 lei, iar sortimentul Ecto 98, 6,01 lei.
În cazul motorinei EuroDiesel, litrul a ajuns să coste 5,53 de lei faţă de 5,41 de lei, iar Ecto Super Diesel costă 5,87 de lei, cu 12 bani mai mult.
Menţionăm faptul că această scumpire atât la OMV Petrom, cât şi la Lukoil, este prima efectuată în decursul acestei luni. De exemplu, Lukoil nu a mai modificat preţurile din 28 septembrie.
Nu acelaşi lucru se poate observa la Rompetrol. Compania deţinută de KazMunaiGaz, al doilea jucător de pe piaţa din România, a modificat ultima dată preţurile pe data de 12 octombrie, adică în urmă cu o săptămână. Acum, mai exact ieri, Rompetrol a crescut preţul la benzine cu 5 bani/litru, iar la sortimentele de motorină cu 10, respectiv 11 bani/litru.
Astfel, noile preţuri sunt: Efix 95 – 5,56 lei/litru, Alto 101 – 6,21 lei/litru. În cazul motorinei Efix Diesel preţul a crescut de la 5,49 lei la 5,59 lei/litru, iar la Alto 55 de la 5,8 la 5,91 lei/litru.
Unde vor ajunge preţurile la finele anului?
În situaţia în care se va urma acest trend nu este exclus ca la finele acestui an sau cel târziu până la jumătatea lunii ianuarie 2012 toate sortimentele de carburanţi să depăşească pragul psihologic de 6 lei/litru. Asta înseamnă că se poate adeveri estimarea făcută de preşedintele Asociaţiei Benzinarilor Particulari, Ion Tache, care, la începutul acestei luni, a declarat la Europa FM că în 2011 preţurile vor depăşi 6 lei, iar anul viitor nu este exclus ca benzina şi motorină să ajungă chiar şi la 7 lei/litru.
Menţionăm însă faptul că preţurile sunt stabilite de reprezentanţii companiilor petroliere în funcţie de mai mulţi factori, cel mai important fiind cotaţia ţiţeiului.
Totuşi, aproximativ jumătate din preţul benzinei sau motorinei reprezintă taxe, care ajung la bugetul de stat, conform explicaţilor reprezentanţilor Rompetrol.
Chiar dacă, cel puţin până acum, nu s-a demonstrat sau nu s-a putut demonstra, în piaţă există suspiciuni legate de modul în care cele mai mari companii de pe piaţă aplică scumpiri identice sau foarte apropiate şi la interval foarte scurt una de cealaltă.
Este adevărat că instituţiile statului au demarat investigaţii privind creşterea preţului la carburanţi, iar în primăvara acestui an s-a luat in discuţie chiar şi posibilitatea îngheţării preţului, însă până în prezent nu a fost luată nicio decizie. Mai mult, Consiliul Concurenţei, instituţie care a deschis o investigaţie pe piaţa carburanţilor în urmă cu 5 ani, dar care a fost intensificată în ultimii doi ani, a finalizat ancheta, însă concluziile ar putea fi făcute publice abia spre finele acestui an sau la începutul anului viitor, conform declaraţiilor făcute de şeful Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
Cu toate acestea, România se află printre ţările europene cu cele mai mici preţuri ale carburanţilor, conform datelor Eurostat.