Piaţa de brokeraj a raportat pentru 2008 un câştig de 40 de milioane de euro. Cea a asigurărilor a marcat însă o nouă pierdere: aproximativ 158 de milioane de euro. Bătălia pentru acapararea de cote de piaţă cu orice preţ a ţinut departe de profit companiile de asigurări generale. Consecinţa: piaţa asigurărilor a ieşit pe minus pentru cel de-al treilea an consecutiv, în 2008 valoarea pierderilor înregistrate fiind de circa 158 de milioane de euro. Principala cauză a p
Piaţa de brokeraj a raportat pentru 2008 un câştig de 40 de milioane de euro. Cea a asigurărilor a marcat însă o nouă pierdere: aproximativ 158 de milioane de euro.
Bătălia pentru acapararea de cote de piaţă cu orice preţ a ţinut departe de profit companiile de asigurări generale. Consecinţa: piaţa asigurărilor a ieşit pe minus pentru cel de-al treilea an consecutiv, în 2008 valoarea pierderilor înregistrate fiind de circa 158 de milioane de euro.
Principala cauză a pierderilor înregistrate de companii este valoarea mare a despăgubirilor plătite clienţilor cu poliţe auto, în condiţiile în care asigurătorii s-au ferit să mărească prea mult preţurile pentru a nu pierde cote de piaţă. Bilanţul negativ de pe segmentul auto afectează cel mai mult rezultatele companiilor, în condiţiile în care poliţele RCA şi CASCO au cea mai mare pondere în totalul pieţei asigurărilor. Primele încasate din vânzarea de asigurări Casco au reprezentat anul trecut circa 50% din totalul primelor brute subscrise pe segmentul asigurărilor generale, iar asigurările obligatorii RCA au reprezentat aproape 26%.
În contrast cu pierderile înregistrate pe piaţa asigurărilor, piaţa brokerajului a raportat profit: peste 40 de milioane de euro în 2008.
Între cele două tipuri de companii care activează pe piaţa asigurărilor există diferenţe semnificative. „Brokerii nu iau riscuri de daune, în timp ce asigurătorii preiau astfel de riscuri, dar şi piaţa a fost încurcată: cu preţuri joase, manoperă la service-uri ridicată, în condiţiile în care asigurările auto reprezintă 75% – 80% din total“, argumentează preşedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România, Bogdan Andriescu.
Câştigători şi perdanţi
Companiile de asigurări care au realizat cele mai mari câştiguri pentru acţionarii lor au fost Omniasig, AIG Life şi Allianz-Țiriac. La polul opus, Ardaf, actuala Uniqa (fosta Unita), şi Asiban au avut cele mai mari pierderi, înregistrând împreună mai mult de jumătate din valoarea toală a pierderilor din întreaga piaţă. Din cele trei companii, Ardaf s-a remarcat pe piaţă prin tarifele mici practicate la asigurările pentru autovehicule.
Pe piaţa brokerajului în asigurări, raporturile se inversează. Cei mai mulţi brokeri, mai precis 273 de societăţi care intermediază încheierea de asigurări, au ieşit pe plus, pe pierdere încheind anul de două ori mai puţini (130). Profiturile cumulate raportate de brokerii de asigurări au fost de circa 46 de milioane de lei, în timp ce pierderile cumulate din piaţă s-au ridicat la 5,6 milioane de euro. Cea mai mare parte a veniturilor companiilor de brokeraj (128 milioane de euro) provine din comisioanele pentru intermedierea vânzării de poliţe. Câţiva brokeri şi-au extins aria de servicii acoperite, ocupându-se şi de efectuarea inspecţiilor de risc, respectiv de regularizarea duanelor.
Veniturile pe care le va înregistra piaţa de brokeraj în acest an ar putea scădea din cauza reducerii comisioanelor practicate, dar şi ca efect al unei reglementări care limitează la cel mult 15% comisioanele obţinute pentru intermediare de poliţe obligatorii auto RCA.
253 de milioane de euro este valoarea cumulată a pierderilor anuale raportate de companiile de asigurări de pe piaţa autohtonă în perioada 2006 – 2008