Efectul pozitiv al scutirii de impozit pe profitul reinvestit, contrabalansat de taxa pe stâlp

Un semnal pozitiv pentru mediul de afaceri este introducerea scutirii reale de impozit pentru profitul reinvestit. Însă, impozitul pe construcţiile speciale riscă să diminueze din efectele benefice ale acestei măsuri.

Începand cu 1 iulie 2014 contribuabilii care efectuează investiţii în echipamente tehnologice pot beneficia de scutirea profitului reinvestit în aceste mijloace fixe. Această măsură fiscală a fost aplicabilă şi în anul 2010 însă la acel moment, deşi s-a dorit a fi o scutire de la impozitarea acestor sume, în realitate a reprezentat doar o amânare la plata impozitului deoarece nu s-a permis deducerea din punct de vedere fiscal a amortizarii aferente  echipamentelor care urmau a fi achiziţionate din profitul reinvestit.

Forma în care măsura fiscală este introdusă pentru perioada 1 iulie 2014 – 31 decembrie 2016 este mult îmbunătăţită deoarece permite amortizarea fiscală a acestor echipamente. Mai mult, rezerva care trebuie constituită la momentul aplicării facilităţii va fi impozabilă în cazul folosirii ulterioare, însă aceasta nu va fi tratată ca o rezervă din facilităţi fiscale. Mai exact, rezerva va fi impozitată la momentul folosirii şi nu retroactiv, eliminându-se astfel aplicarea de creanţe fiscale accesorii la momentul utilizării. În linii mari, acestea sunt cele două elemente esenţiale care diferenţiază forma veche a facilităţii faţă de forma actuală.

Cum se aplică scutirea

Ca mod de aplicare, scutirea de impozit pe profit se acordă pentru echipamentele produse în regie proprie sau achiziţionate şi puse în funcţiune după data de 1 iulie 2014. Facilitatea se calculează pentru fiecare perioadă fiscală în parte. Aspectele principale care trebuie avute în vedere la aplicarea facilităţii sunt: aplicarea parţială a facilităţii pentru profitul aferent anului 2014, efectuarea investiţiilor în curs vs înregistrarea lor în contabilitate, plăţi de impozit pe profit trimestriale vs plăţi în avans, sursele de finanțare ale investitiilor, aplicarea doar pentru echipamentele noi, care nu au fost utilizate sub nicio forma până la momentul investiției, etc.

Un exemplu concret unde contribuabilii trebuie sa acorde mare atenție modului de calcul și aplicare a facilității este situația imobilizarilor în curs. Astfel, scutirea se acordă pentru valoarea echipamentelor tehnologice în curs de execuţie înregistrate în perioada 1 iulie 2014 – 31 decembrie 2016 şi puse în funcţiune în aceeaşi perioadă. În cazul în care echipamentele tehnologice respective sunt înregistrate parţial în imobilizări corporale în curs de execuţie înainte de data de 1 iulie 2014 şi parţial după data de 1 iulie 2014, scutirea de impozit pe profit se aplică numai pentru partea înregistrată în imobilizări corporale în curs de execuţie, începând cu data de 1 iulie 2014 şi care este cuprinsă în valoarea echipamentului tehnologic pus în funcţiune până la data de 31 decembrie 2016 inclusiv. În concluzie, trebuie pregătită o evidenţă detaliată a investiţiilor făcute înainte şi după 1 iulie 2014, care să fie însoţită şi de o documentaţie corespunzătoare.

Povara administrativă creşte în 2014

În general, aplicarea parţială pentru anul 2014 va creşte povara administrativă, deoarece vor trebui menţinute evidenţe separate pentru aceste investiţii şi vor fi necesare calcule parţiale, raportate doar la profitul aferent ultimelor două trimestre ale anului 2014. Mai mult, contribuabilii care efectuează plăţi anticipate de impozit pe profit vor putea benefia efectiv de facilitate doar când vor efectua calculul de impozit pe profitul anual.

Mai departe, putem discuta despre ce înseamnă echipament nou. Conform legii, nu este suficient ca ele să fie „noi“, în sensul de nou achizitionate, pentru contribuabilul care aplică facilitatea, ci trebuie să nu fi fost utilizate anterior în niciun fel. De asemenea, este important de reţinut că aceste echipamente trebuie menţinute în patrimoniul contribuabilului pe o perioadă egală cu jumătate din durata lor de viaţă, dar nu mai mult de 5 ani. În caz contrar, facilitatea îşi pierde aplicabilitatea şi, în consecinţă, impozitul pe profit se va recalcula şi se vor percepe creanţe fiscale accesorii.

Scutirea de la impozitare a profitului reinvestit are potenţialul de a stimula dezvoltarea unor sectoare tehnologice de vârf şi poate constitui un imbold pentru contribuabili în a investi în tehnologii noi. Astfel, considerăm binevenită această facilitate care vine în sprijinul contribuabililor și impulsionează investițiile.

Pe de altă parte, introducerea impozitului pe construcţiile speciale, în condiţiile în care acesta se calculează prin raportare la valoarea brută a activelor, este un duş rece pentru economie. Dintr-o analiză efectuată pe doar 38 de companii din diferite industrii (telecom, energie, transport şi logistică, materiale de construcţii, producţia de băuturi alcoolice şi industria farmaceutică), a rezultat că impactul cumulat al impozitului pe construcţii speciale este de peste 1,1 miliarde de lei. Acest lucru înseamnă că impactul pentru întreaga economie va fi mult mai mare decât cele 1,5 miliarde de lei estimate de autorităţi, din care statul îşi propune să colecteze doar 500 de milioane de lei. Prin urmare, în forma actuală, impozitul pe construcţiile speciale va crea distorsiuni majore în piaţă şi riscă să diminueze din efectele benefice ale noului sistem de scutire de la impozitare a profitului reinvestit sau noile programe de ajutor de stat.

Mihaela Mitroi, liderul Departamentului de Consultanţă fiscală şi juridică, PwC România
Andreea Mitiriţă, senior manager, Consultanţă fiscală, PwC România