Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a emis recent un ordin prin care orice consumator poate să-şi schimbe furnizorul de electricitate chiar dacă nu şi-a achitat toate facturile către vechiul furnizor. 



'Considerăm că este o idee bună. Din punct de vedere concurenţial, această schimbare aduce beneficii pieţei, întrucât facilitează competiţia între jucătorii din piaţă. De ce trebuie să achiţi toate datoriile pentru a te muta la alt furnizor de electricitate, din moment ce în nicio altă industrie nu se întâmpla asa ceva? De exemplu, dacă ai datorii la o bancă, nimeni nu te împiedică să iei un credit de la altă bancă, ci e problema acelei bănci dacă îţi acordă sau nu împrumutul şi în ce condiţii', a arătat Chiriţoiu. 



Potrivit acestuia, datoriile către furnizorii de energie se execută ca orice datorie. 



Chiriţoiu a adăugat că situaţia a fost dezbătută în Consiliul Consultativ al ANRE, unde Consiliului Concurenţei are un reprezentant. 



Pe de altă parte, Asociaţia Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) a criticat măsura luată de ANRE, susţinând că o astfel de măsură va avea efecte nedorite asupra activităţii furnizorilor şi asupra întregii pieţe de electricitate. 



"Legea 127/2014, care modifică Legea 123/2012 a energiei electrice şi gazelor naturale, şi Ordinul ANRE nr. 105/2014 de aprobare a procedurii privind schimbarea furnizorului de energie electrică de către clientul final vin cu măsuri în favoarea consumatorilor, dar pot pune în dificultate furnizorii de energie. Avem în vedere, în special, prevederea privind eliminarea posibilităţii suspendării procesului de schimbare a furnizorului, ca urmare a neachitării facturilor de energie electrică. Constatăm că ANRE a reglementat foarte strict piaţa angro, cu termene de plată şi penalităţi în cazul nerespectării contractelor, dar lasă foarte liberă piaţa cu amănuntul. AFEER susţine orice măsură care vizează îmbunătăţirea serviciilor la clienţii corecţi, dar nu înţelege acest îndemn la neplată', se arată într-un comunicat al AFEER. 



Oficialii AFEER mai spun că achitarea tuturor facturilor este o obligaţie elementară a consumatorilor, lucru recunoscut chiar de asociaţiile acestora. 



"Reiterăm propunerea noastră ca un client final să plătească toate facturile scadente, înainte de a-şi schimba furnizorul, propunere exprimată şi pe parcursul procesului de consultare publică. Furnizorul îşi asumă deja un risc pentru ultima factură ce urmează a fi emisă. Reprezentanţi ai unor asociaţii ale consumatorilor, prezenţi la ultima întâlnire de la ANRE, au considerat aceasta ca pe o obligaţie elementară de partea consumatorilor, prevederea referitoare la plata facturilor scadente funcţionând, fără probleme, în trecut', se afirmă în comunicat. 



"Nu este corect faţă de consumatorii buni platnici să favorizăm neplata facturilor în cadrul procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică', se mai precizează în documentul AFEER.

 

Sursa: Agerpres