Potrivit Deloitte România, țara noastră progresează în privința echilibrului de gen în echipele de management. În prezent, 62% dintre companiile listate la Bursa de Valori din București (BVB) au femei în consiliile de administrație, iar 65% dintre ele au femei în comitetele executive.
Egalitatea de gen prinde contur în businnesul românesc
Ponderea femeilor cu funcții de conducere a crescut în România în ultimii ani, numărul companiilor listate pe piața reglementată a Bursei de Valori București (BVB) care au cel puțin o femeie într-o poziție de conducere ajungând la 62%, în creștere cu aproape 20% față de 2015, potrivit celor mai recente date disponibile, arată raportul „Women on Boards”, realizat de Deloitte România în colaborare cu Professional Women’s Network România (PWNR), organizația care sprijină accesul femeilor în poziții de management pentru a contribui la atingerea echilibrului de gen în structurile de conducere.
În ceea ce privește componența consiliilor de administrație în rândul companiilor listate, ponderea femeilor în consiliile de administrație a ajuns la 20%, în creștere cu 5 procente față de 2015.
De asemenea, raportul evidențiază progres în ceea ce privește ponderea companiilor care au femei în comitetele executive, aceasta ajungând la 65% în rândul companiilor listate la BVB, în creștere cu 12 procente față de 2015.
Pe de altă parte, raportul subliniază faptul că numărul companiilor care au o femeie în poziția de președinte al consiliului de administrație sau de director general a rămas constant în perioada analizată.
Doar opt din cele 84 de companii analizate aveau consilii de administrație prezidate de o femeie în 2020, similar cu șase din 70, în 2015. În ceea ce privește companiile care au o femeie în poziția de director general sau de membru al directoratului, doar 12% din totalul companiilor românești listate pe piața reglementată a BVB se încadrează în această categorie, față de 11%, în 2015.
„Femeile sunt încurajate să preia conducerea și să investească în dezvoltarea lor”
„Cele mai recente date disponibile arată că ponderea medie a femeilor care ocupă funcții în consiliile de administrație din cadrul marilor companii din UE este de aproximativ 60%, semnificativ mai mare decât în România. Din acest moment, tendința nu poate să fie decât ascendentă, așadar femeile sunt încurajate să preia conducerea și să investească în dezvoltarea lor”, a spus Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte România, și coordonatoarea programului SheXO Club.
„În ultimii ani, am observat un progres cu privire la echilibrul de gen în cadrul consiliilor de administrație ale companiilor din România. Încă există mult loc de îmbunătățire în viitor și suntem încântați de recenta abordare a statelor membre UE privind propunerea directivei care vizează consolidarea echilibrului de gen în consiliile de administrație ale companiilor, ceea ce va permite unui număr cât mai mare de femei din Europa să își valorifice potențialul”, a declarat Ileana Botez, Președinte Interimar, PWN România.
Raportul subliniază, de asemenea, că procentul femeilor din consiliile de administrație a crescut în industriile care pot sunt considerate ca fiind dominate de bărbați. Șase din cele șapte sectoare analizate arată o creștere a numărului de femei care ocupă o poziție în consiliile de administrație, sectorul sănătății fiind singurul care a înregistrat o scădere.
Cele mai mari creșteri sunt înregistrate de sectorul imobiliar și construcții, unde 45% dintre pozițiile din consiliile de administrație sunt deținute de femei, în creștere de la 32% în 2015, urmate de serviciile financiare (19%, conform ultimelor date, față de 9%, în 2015).
Raportul „Women on Boards” a fost realizat analizând cele mai recente date publice din rapoartele anuale ale companiilor pentru anul 2020, site-urile oficiale ale companiilor și baza de date a Bursei de Valori București. Datele au fost comparate cu rezultatele raportului „Women on Boards”, realizat în 2015 de Deloitte România și PWN România.
Programul SheXO Club, o inițiativă globală a Deloitte lansată în România în 2012, își propune să construiască o comunitate de femei de afaceri care să fie conectată, să crească și să prospere prin crearea unei platforme dedicate schimbului de experiențe. Prin intermediul întâlnirilor, cercetărilor și analizelor destinate clubului, membrele acestuia își vor putea extinde cunoștințele în domenii precum leadership, economie, tendințe globale și modele de afaceri, împărtășind în același timp cele mai bune practici în domeniul diversității și incluziunii.