Măsura intervine în contextul liberalizării integrale a pieţelor de energie şi gaze naturale, în conformitate cu directivele europene. Momentul va marca startul competiţiei pentru câştigarea unui număr cât mai mare de consumatori din rândul celor care acum sunt captivi.
Delimitarea clară a celor două activităţi – respectiv a celei de operare a infrastructurii de distribuţie de zona comercială, adică cea de facturare – este cerută de oficialii europeni pentru a nu exista posibilitatea ca distribuitorul să îşi favorizeze propriul furnizor. „Directiva CE nr. 54/2003 prevede că separarea (unbundling-ul) trebuie făcută în aşa fel încât să nu mai existe nicio parte comună care să poată influenţa fie distribuţia, fie furnizarea“, ne-a declarat Corneliu Stan, director general al Electrica SA.
Cele mai avansate companii din punctul de vedere al procesului de separare sunt cele deţinute de grupurile CEZ (Electrica Oltenia) şi E.ON (Electrica Moldova), care au obţinut deja licenţele de furnizare a energiei pentru noile societăţi rezultate în urma delimitării activităţii de distribuţie de cea de furnizare. Enel, proprietarul Electrica Banat, Electrica Dobrogea şi, de curând, al Electrica Muntenia Sud, se află în etapa de aprobare a planului de divizare, a declarat pentru Capital directorul general al Electrica. Pentru toate societăţile de distribuţie a energiei electrice, separarea se realizează prin desprinderea din societatea-mamă a operaţiunilor de furnizare. Astfel, din fiecare societate existentă în acest moment vor rezulta două companii, cea de distribuţie (rămasă din structura companiei-mamă) şi cea de furnizare, nou constituită. Din acest punct apar diferenţe în metodele de separare adoptate de fiecare investitor.
E.ON şi Enel au ales ca serviciile comune de IT, comercial, financiar, resurse umane să fie asigurate de departamente existente în cadrul fiecărei companii rezultate din divizare. CEZ România a înfiinţat, separat de entităţile de distribuţie şi furnizare, o companie de servicii, care deserveşte ambele societăţi. „Directiva europeană recomandă stabilirea unor linii de demarcaţie în circuitul informaţional şi managementul unor activităţi. Noi am ales să înfiinţăm o a treia societate, CEZ Servicii, care este în curs de înregistrare“, ne-a explicat Doru Voicu, director de dezvoltare al CEZ România.
În cazul tuturor societăţilor create prin separarea activităţilor de distribuţie şi furnizare a energiei electrice, s-a menţinut aceeaşi structură a acţionariatului ca şi la compania-mamă. Ceea ce înseamnă că, în cazul societăţilor privatizate, statul deţine, la toate entităţile rezultate în urma procesului, pachetul de 37% din acţiuni (excluzând Electrica Muntenia Sud), în timp ce un pachet de 12% din acţiuni aparţine Fondului Proprietatea. Excepţie face societatea de servicii a CEZ, unde statul, prin Electrica, deţine 49%, diferenţa de 51% aparţinând grupului ceh.
Pentru distribuţiile de energie rămase în proprietatea statului – Electrica Transilvania Nord, Electrica Transilvania Sud, Electrica Muntenia Nord – s-a revenit asupra deciziei iniţiale de amânare a separării până după privatizare. „Sperăm ca, până la finele acestei luni, Guvernul să aprobe hotărârea prin care se separă activităţile de furnizare de cele de distribuţie a energiei la societăţile la care statul este acţionar majoritar. Din cele trei societăţi de distribuţie vor rezulta, prin divizare, şase noi companiiì, ne-a declarat directorul general al Electrica. Costurile de separare pentru aceste trei unităţi sunt de aproximativ 25 de milioane de euro.
Ce se schimbă pentru consumatori
O primă influenţă va fi cea în preţul final, pentru că toate costurile de separare vor fi recunoscute de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) la recalcularea tarifelor de distribuţie, ce va avea loc la finele acestui an. La CEZ, de exemplu, costurile de unbundling pentru 2006 sunt de 4,365 milioane lei, din care ANRE a recunoscut până acum 2,877 milioane lei.
Reprezentanţii ANRE susţin că aceste costuri nu sunt atât de mari încât să aibă o influenţă semnificativă în preţul final. „Este greu de făcut o estimare a influenţelor separării în preţul final, mai ales că, la sfârşitul acestui an, se va face o reevaluare globală a costurilor şi tarifelor societăţilor de distribuţie, inclusiv a investiţiilor realizate“, ne-a explicat Viorel Alicuş, director în ANRE. Reglementarea tarifelor de distribuţie, pe baza metodologiei „price cap“, s-a realizat, pentru perioada 2005-2007, pornind de la valori ce nu acopereau costurile la care s-au operat anual creşteri de 10%-15%. Pentru următoarea etapă (2008-2012), creşterea tarifelor de distribuţie nu va fi mai mare de 5% pe an, susţin oficialii ANRE.
În ceea ce priveşte relaţia comercială dintre consumatorii captivi şi noile societăţi de furnizare, aceasta se va derula într-o primă etapă în baza contractelor deja existente, cu menţiunea că se vor încheia acte adiţionale prin care se stipulează schimbarea persoanei juridice ce asigură furnizarea.
Deşi specialiştii consideră că, în primii ani după liberalizare, furnizorii – cu excepţia celor rezultaţi prin separarea activităţii de distribuţie – nu vor fi pregătiţi să ofere servicii micilor consumatori din rândul populaţiei, nu trebuie pierdut din vedere că va exista o competiţie strânsă între cei opt mari furnizori rezultaţi din actualele societăţi de distribuţie. De acest lucru sunt conştienţi şi operatorii din piaţă, care se arată deschişi să negocieze în cazul în care un consumator propriu, actualmente captiv, va avea oferte mai bune din partea celorlalţi furnizori.
Nu se schimbă contractele
«Pentru început, nu se vor schimba contractele pe care le are populaţia cu actualii distribuitori.
Vor fi încheiate acte adiţionale, în care se va stipula schimbarea persoanei juridice care furnizează energia.»
Corneliu Stan, director general Electrica SA