Cu 50% mai mult decat anul trecut. „Anul acesta a existat intr-adevar o crestere a vanzarilor de produse electronice si electrocasnice, mai ales in semestrul al doilea. In ceea ce priveste reteaua de magazine Altex, cresterea a fost chiar mult mai mare, peste 70%”, spune Dan Ostahie, director general si actionar majoritar al companiei cu sediul la Piatra-Neamt. Lansarea unor sisteme interesante de creditare cu ajutorul bancilor, aparitia companiilor care ofera posibilului cumparator solutii complete, dar si cresterea cu cateva procente a puterii de cumparare au ajutat la cresterea unei industrii care intrase in moarte clinica. Un studiu recent realizat de compania de consultanta GfK arata ca romanii au cumparat anul acesta mai multe televizoare color, frigidere si aragazuri decat in 2000 si 2001. Mai mult decat atat, foarte multi dintre conationali au reusit sa-si cumpere al doilea televizor, lucru care pentru nivelul de trai din Romania inseamna, de ce sa nu recunoastem, o performanta.
Boomul vanzarilor de electronice si electrocasnice a ajuns si la urechile greilor mondiali. Astfel, grupul britanic Dixons, care a investit puternic in Ungaria in lantul de magazine Electro World, se gandeste se se stabileasca si in Romania. Peter Sebestyen, director pentru Ungaria al Electro World, spune ca Dixons are in vedere deschiderea celui mai mare complex comercial de produse electronice si electrocasnice din Romania. „Nu a fost stabilita inca o locatie, dar studiem in modul cel mai serios mai multe posibilitati”, spune Sebestyen. Flanco, Altex, Domo, Amadeus, Cosmo sau Mondo sunt principalele firme care se lupta sa le vanda romanilor televizoare si aragazuri. Practic, cei sase jucatori au intrat anul acesta intr-un razboi interesant al ofertelor. Pe langa alte cateva mii de magazine mici, grupul de elita din domeniul vanzarilor de electrocasnice trebuie sa faca fata acum unei competitii puternice venite din partea Carrefour, Metro si Selgros. Altex a ales chiar
sa-si deschida magazin de mare suprafata in chiar interiorul complexului Carrefour.
La inceputul anului, firma Flanco International si-a propus sa inregistreze o cifra de afaceri in valoare de 25 milioane de dolari. Acum, cu o luna inainte de sfarsitul lui 2002, Marius Ghenea, directorul general al companiei, vorbeste de venituri in valoare de 50 milioane de dolari. „Cred ca Flanco a reusit sa beneficieze de un anumit tip al cresterii increderii populatiei. Nu este vorba de o explozie a vanzarilor, ci mai degraba de faptul ca romanii au inceput sa vada viitorul mai in roz”, spune Ghenea.
Cel mai important aspect al cresterii vanzarilor din domeniu este dat de implicarea bancilor in creditare. Practic, fiecare dintre firmele enumerate mai sus si-a atras o banca prin intermediul careia a lansat oferte tentante de cumparare. Flnaco si Altex au lansat, nu cu mult timp in urma, cataloage de vanzare de produse bazate suta la suta pe vanzarea in rate. Ambele firme au investit peste un milion de dolari fiecare in campanii puternice de promovare. Succesul ar putea veni si din faptul ca producatori precum Philips, Sony, Samsung, LG sau Electrolux acorda acestor retaileri reduceri importante la preturile de vanzare ale produselor. Simultan, mare parte din promotii sunt realizate prin Flanco, Altex sau Mondo.
Daca anul trecut a vandut de 20 milioane de dolari, grupul Altex se pregateste sa anunte pentru anul acesta o dublare a cifrei de afaceri. „Exista mai multe motive ale acestei cresteri, dar as spune in primul rand ca piata a devenit mai matura, consumatorul roman mai educat, avantajele si confortul oferit de aceasta categorie de produse mai bine cunoscut si, in consecinta, consumul a crescut”, spune Dan Ostahie.
Daca Flanco are sediul central la Bucuresti, iar Altex la Targu-Neamt, grupul de firme Domo vinde de la Targu-Secuiesc. Actionarii de origine maghiara ai companiei au deschis primul magazin propriu in decembrie 1996 la Brasov. Cinci ani mai tarziu, cifra de afaceri a companiei se apropia de 28 milioane de dolari, iar pentru 2003 se prognozeaza o crestere cu peste 40%.
Cine se bate sa vanda televizoarele produse de altii
· Cea mai interesanta expansiune din 2002 este aceea a grupului Amadeus, care s-a afirmat pe piata de retail printr-o strategie care tine de preturile de vanzare ale produselor, despre care conducerea companiei spune ca vor fi cele mai reduse.
· In momentul de fata exista 51 de magazine Domo in 31 de orase din 27 de judete. Aprovizionarea magazinelor este asigurata din depozitul central din Targu Secuiesc si depozitele teritoriale din Bucuresti, Cluj, Constanta si Craiova.
· Cele 30 de magazine Cosmo pot fi intalnite in 26 de orase. Principalele marci distribuite de acest retailer sunt Sony, Philips si Daewoo.
· Grupul de firme Mondo a avut de castigat in ultimii ani si de pe urma faptului ca a fost proprietarul brandului Nei, care in 1999 si 2000 a detinut o cota de 20% din piata televizoarelor. Principala intentie a actionarilor britanici ai companiei este de a deschide cate un magazin in fiecare oras cu peste 30.000 de locuitori.