numai jumatate din uzina. Electroputere Craiova va fi vanduta pana la finele lunii, spunea recent presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Mircea Ursache. Firmele care au depus scrisori de intentie nu doresc sa cumpere intreaga societate craioveana, ci numai doua dintre cele patru fabrici componente: cea de locomotive si cea de aparataj electric. Este pentru a patra oara in ultimii cinci ani cand statul incearca sa transfere in proprietate privata pachetul majoritar de actiuni, dupa ce tentativele anterioare au esuat una dupa alta. Oficialii ne dau asigurari ca de data asta, Electroputere va fi vanduta, insa este putin probabil ca un investitor va cumpara intreaga companie din Craiova. Cu toate ca Electroputere are in derulare contracte in valoare de circa 30 de milioane de dolari, forta de munca nu este angrenata in totalitate in procesul de productie. Motiv pentru care, la jumatatea lunii octombrie, 400 de angajati au fost disponibilizati, iar pana la sfarsitul lunii noiembrie trebuie sa mai plece acasa inca 200 de salariati. Excedentul fortei de munca trage in jos compania craioveana, facand-o neatractiva in fata marilor concerne ale lumii. La ora actuala activeaza la Electroputere 3.437 de salariati, iar in urma cu 15 ani fabrica se putea lauda cu 15.000 de angajati. Pe acea vreme, orice locuitor al Craiovei avea o ruda sau un prieten angajat la Electroputere. Insa restructurarea industriala din ultimii ani a afectat structura de personal a „colosului” industrial al Craiovei. Dupa ce mai bine de 6.000 de oameni au fost disponibilizati de la „Electro”, societatea tot trebuie sa asigure lunar un fond de salarii de circa 30 de miliarde de lei. Liderul sindical Aurel Bojenoiu sustine ca s-a ajuns la o solutie de compromis cu salariatii: „Primesc 75% din salariu, dar lucreaza numai patru zile pe saptamana”. Grija salariilor nu este singura problema a conducerii executive de la Craiova. Mai nou, directorii si sindicatele nu stiu ce criterii sa mai aplice pentru intocmirea listelor de disponibilizati de luna viitoare. „98% din cei 400 de muncitori care au plecat in octombrie acasa s-au inscris singuri pe liste. Acum nu prea stim pe cine sa mai disponibilizam. Nu este usor sa le transmiti sutelor de angajati ca de maine nu mai vin la lucru”, mentioneaza directorul general Cornel Mondea. Pentru ca impactul disponibilizarilor sa nu afecteze familiile angajatilor care urmau sa-si piarda locul de munca, au parasit fabrica doar persoanele care mai aveau un an sau doi pana la pensionare, navetistii si angajatii cu rezultate deosebit de slabe. Piata fortei de munca din Craiova nu poate absorbi rapid sutele de disponibilizati de pe platforma industriala a Baniei. De aceea, fostii salariati „prefera sa se mute la tara si sa-si munceasca pamantul de la parinti si sa incaseze platile compensatorii”, spune Cornel Mondea. Electroputere este compusa din mai multe fabrici cu domenii distincte de activitate: locomotive, aparataj electric, motoare rotative, turnatorie. Directorul general Cornel Mondea spune ca, la ora actuala, Electroputere are in desfasurare un contract cu General Motors (pentru modernizarea a 57 de locomotive al caror beneficiar final este SNCFR). Exporta transformatoare de mare putere in Grecia si motoare electrice in Italia. Pe piata romaneasca, societatea din Banie livreaza aparataj pentru Electrica si Transelectrica, dar si motoare pentru Termoelectrica. Electroputere se ocupa de service-ul locomotivelor Diesel din tara, care, de altfel, au fost produse in aceasta companie cu ani in urma.
Datorii la Buget de 1.000 de miliarde de lei
Electroputere a lucrat pentru companii de renume, care azi s-au inscris in cursa pentru privatizare. Ramele de metrou modernizate pentru Bombardier Suedia au constituit succesul din 2002 al uzinei craiovene. S-au produs cai de rulare pentru Siemens, aparataj de inalta precizie pentru companiile energetice din Israel si Irak. Totusi, compania a pierdut din viteza pe piata romaneasca. „Datoriile foarte mari nu ne-au permis participarea la licitatiile publice pe piata interna”, spunea in urma cu cateva luni directorul economic al Electroputere, Cornel Nica. La finele anului 2004, Electroputere Craiova intra in proces de privatizare cu datorii de circa 1.000 de miliarde de lei catre bugetul consolidat al statului. Inca o piatra de moara pentru companie, care atarna in fata investitorilor, la fel ca si numarul mare de angajati, aspecte care vor trebui negociate la sange cu ofertantii, asa cum sustin sindicalistii. Daca presedintele AVAS, Mircea Ursache, spunea cu optimism ca Electroputere va fi vanduta pana la iarna, conducerea societatii este mai sceptica. „Negocierile anterioare au durat ani de zile. Nu se pot face minuni peste noapte cu Electroputere”, spune Cornel Mondea.
Electroputere In cifre
Daca anul 2003 a fost incheiat cu o cifra de afaceri de 1.600 de miliarde de lei, pe primele noua luni ale anului, Electroputere Craiova a inregistrat o cifra de afaceri de 1.200 de miliarde, iar pana la sfarsitul anului se estimeaza 1.800 de miliarde. Pentru prima data in ultimii ani, compania a inregistrat profit anul trecut, in suma de 97 de miliarde de lei. In societate activeaza 3.437 de salariati, dispersati inegal pe fabricile componente. Salariul mediu net pe uzina este de 8,6 milioane de lei, iar multi dintre angajati sunt unici intretinatori ai familiilor lor.
Concurenta vine chiar din Craiova
Impovarata cu un numar mare de salariati si cu un sistem managerial de stat, Electroputere Craiova trebuie sa faca fata concurentilor din apropiere. In decursul anilor, firme private infiintate chiar de fosti angajati ai uzinei participa simultan la licitatii alaturi de Electroputere, careia ii sufla contractele. SC RELOC SA (adica Reparatii Locomotive) este una dintre concurente, la care actionar a fost, pana nu demult, sotia actualului director general al Electroputere, Flori Mondea. Alte companii private au atras forta de munca disponibilizata de la Electroputere si au pornit la drum pe acelasi obiect de activitate. Greoaia firma de stat nici nu practica preturi flexibile, nici nu poate iesi in fata la licitatii din cauza datoriilor catre bugete, care ii taie din elan si din punctajul la licitatii.
Competitorii se bat pe fabrica de locomotive
Cea mai atractiva la privatizare este fabrica de locomotive, de care sunt interesati General Motors, asociata cu Bombardier Suedia, dar si Siemens Germania, cu care fabrica din Banie a avut relatii de afaceri in anii anteriori. Fabrica de locomotive a avut cele mai valoroase contracte in ultima perioada. Alaturi de General Motors si de Bombardier, Asociatia Salariatilor (PAS) de la firma craioveana vrea sa acceada la privatizare si sa se asocieze cu cele doua mari concerne. Nu ar fi prima data cand PAS vrea actiunile firmei. In 2001, aproape de momentul in care APAPS urma sa incheie contractul de vanzare-cumparare cu PAS de la Electroputere, fostul ministru al privatizarii, Ovidiu Musetescu, s-a impotrivit tranzactiei, neavand incredere in potenta financiara a PAS. De atunci, strategia de privatizare s-a schimbat de doua ori, si tot de atatea ori General Motors s-a razgandit chiar cand era aproape de a prelua pachetul majoritar de actiuni din Banie. Sindicatele spun ca nu vor accepta sa se vanda doar fabrica de locomotive si cea de aparataje, pentru ca ar insemna ca restul angajatilor sa ramana pe dinafara. Potrivit datelor furnizate de Electroputere Craiova, mai sunt interesate de fabrica din Banie Romach SUA, DAAB Grecia, Horvath Ungaria. La AVAS au depus scrisori de intentie pentru Electroputere si companii romanesti mai putin cunoscute pe piata, cum ar fi Electri Com Bucuresti si Energo Bit Cluj.