raspunderea, in lipsa unei strategii solide de privatizare pe portiuni. In timp ce responsabilii APAPS afirma ca este imposibil sa se vanda intreaga companie unui singur investitor, conducerea executiva si sindicatele sustin ca divizarera companiei in mai multe fabrici va insemna moarte sigura pentru Electroputere, deoarece multe dintre activitati nu sunt atractive pentru investitori. Cele patru fabrici componente sunt interdependente si nu pot fi vandute separat, sustin adversarii divizarii firmei. In luna august a acestui an, APAPS a decis blocarea celui de-al treilea proces de privatizare a Electroputere SA Craiova, companie la care statul incearca de aproape trei ani sa efectueze transferul de actiuni in proprietate privata. Decizia de amanare a privatizarii, intr-un moment in care deja fusese achizitionat caietul de sarcini de catre firme romane si straine, a nascut semne de intrebare. Brusc, APAPS „a intors foaia”, dorind sa vanda compania din Craiova pe bucati, adica pe fabricile componente. De mentionat ca Electroputere este compusa din patru fabrici cu structuri de productie diferite, dar interdependente: vehicule feroviare, masini electrice rotative, aparataj electric si transformatoare de putere. APAPS, prin Directia de Comunicare, anunta ca „acest fapt (existenta celor patru fabrici interdependente intre ele) genereaza dificultati in gasirea unui singur cumparator care ar dori sa cumpere toate cele patru module ale societatii”. Patru Sabaila, pe atunci director general al societatii craiovene, a afirmat ca in procesul de privatizare au intervenit scrisori de intentie din partea unor investitori puternici – General Motors si Siemens -, dar care doreau sa achizitioneze doar un sfert din compania craioveana, si anume, fabrica de locomotive (vehicule feroviare). Consiliul de Administratie refuza scindareaAPAPS a refuzat sa faca publice numele investitorilor, dar a anuntat ca „s-au depus 11 scrisori de intentie pentru diferite sectoare ale SC Electroputere SA. Conducerea Electroputere spune ca a primit o adresa de la APAPS, prin care se solicita Consiliului de Administratie sa supuna aprobarii decizia de divizare a societatii pe fabricile componente, pentru a fi apoi vandute. Proaspatul demisionar din functia de director general, Patru Sabaila, a precizat, in repetate randuri, ca taraganarea privatizarii nu este benefica pentru companie. Atat conducerea executiva, cat si sindicatele recunosc faptul ca doua dintre sectoarele fabricii nu sunt atractive pentru investitori, pentru ca sunt slab productive.Proaspatul director general al societatii Electroputere, Cornel Mondea, fost prefect de Dolj, a declarat ca, saptamana trecuta Consiliul de Administratie a refuzat sa-si asume raspunderea divizarii societatii si a vanzarii pe sectoare. „Consiliul de Administratie a motivat ca fara o strategie puternica de privatizare pe sectoare, realizata de APAPS, nu se poate hotari privatizarea pe portiuni. Se poate lua aceasta decizie doar daca exista un studiu efectuat de o firma neutra si daca APAPS are cumparatori pentru toate fabricile din Electroputere, dar aceste elemente lipsesc acum. Nu este nimeni impotriva privatizarii, dar trebuie sa existe o strategie clara”, a spus Cornel Mondea. Sindicalistii sunt si mai duri in aprecieri. „Vanzarea pe bucati duce la falimentarea a trei sferturi din Electroputere. Deocamdata, majoritatea solicitarilor investitorilor sunt doar pentru fabrica de locomotive, care este si cea mai productiva. Numai ca motoarele pentru locomotive si generatoarele se fac la fabrica de motoare rotative tot din Electroputere”, spune Aurel Bojenoiu, lider sindical. Acesta a adaugat ca jumatate din piesele folosite pentru fabricarea produselor a trei dintre fabricile societatii sunt realizate in turnatorie. „HG nr. 461/2002 privind participarea la licitatiile pentru achizitii publice interzice societatilor cu datorii sa participe la licitatii”, afirma Bojenoiu. Actul normativ invocat a determinat Electroputere, in ultimii doi ani, sa-si directioneze productia pe pietele externe. Aproape 70% din productia realizata la fabrica din Banie este livrata la export, cele mai mari contracte derulandu-se in Grecia, Irak, Cehia. Interesul General Motors (GM) pentru fabrica de locomotive este evident: la ora actuala, intre GM si SNCFR se deruleaza un contract in valoare de 100 de milioane de dolari, din care Electroputere beneficiaza de 22 de milioane de dolari. Contractul presupune modernizarea la Craiova a 57 de locomotive pentru SNCFR. Sectorul de locomotive este curtat si de investitorii germani de la Siemens, care are, de asemenea, contracte in derulare cu firma de la Craiova. Bancile se feresc sa mai acorde credite Informatiile privind divizarea companiei craiovene afecteaza activitatea curenta la Electroputere. Sucursala doljeana a BCR a refuzat acordarea unui credit de 100 de miliarde de lei catre firma amintita (pentru capital de lucru), pe motiv ca o eventuala divizare ar echivala cu desfiintarea societatii Electroputere si aparitia altor patru firme. Surse din cadrul BCR Dolj sustin ca teama de un esec la creditare a determinat responsabilii locali sa se consulte cu sefii de la Bucuresti, pentru a intreba ce este de facut in acest caz. APAPS, prin intermediul Directiei de Comunicare, anunta ca decizia de privatizare pe portiuni sta in mana Guvernului, care „va analiza diferitele posibilitati si va stabili strategia de privatizare a acestei companii”.Electroputere in cifre· Pentru prima data in ultimii zece ani, pe primele opt luni ale lui 2003, Electroputere a realizat un profit net de 10,8 miliarde de lei, la o cifra de afaceri de 1.167 miliarde de lei. Directorul general adjunct al companiei, Cornel Nica, a precizat ca in „anii anteriori, pierderile raportate ca urmare a includerii majorarilor de intarziere in bilantul contabil se ridica la 462 miliarde de lei”.· Datoriile fabricii din Banie catre bugete sunt de 1.191 de miliarde de lei si depasesc suma datoriilor IMM-urilor din judetul Dolj catre bugetul de stat. · In unitate lucreaza 4.600 de salariati. Esecurile privatizarii· In 2001, prima tentativa de transfer al pachetului majoritar de actiuni (64,57%) in proprietate privata s-a blocat in mod surprinzator. Chiar inainte de semnarea contractului de vanzare-cumparare cu Asociatia Salariatilor (PAS) din Electroputere – ajutata la privatizare de americanii de la General Electric, in calitate de aranjor financiar – ministrul privatizarii, Ovidiu Musetescu, a oprit procesul de privatizare. Oficialii APAPS afirmau atunci ca au existat dubii privind capacitatea PAS-ului de a achita contravaloarea actiunilor, dar si necesitatea gasirii unui investitor puternic pentru Electroputere. · La sfarsitul anului 2001, incepea din nou procesul de privatizare. Conditiile de participare restrangeau aria la marile concerne ale lumii. Cumparatorii ar fi trebuit sa aiba un obiect de activitate similar cu Electroputere de cel putin zece ani, sucursale in marile tari ale lumii si o cifra de afaceri de peste 70 de milioane de dolari. Printre pretendenti, General Motors. Americanii s-au aflat de multe ori pe punctul de a renunta, pana cand, in cele din urma s-au retras. Motivele: necunoscute.