Electroretailerii văd revirimentul în 2010, după un an dezastruos

Pe o piaţă care, fără doar şi poate, se prăbuşeşte, trei companii aflate în avangarda crizei dau semnalele revirimentului. Însă fără profit şi cu schemele de personal decimate. Trei mari companii pe piaţa retailului de electronice şi electrocasnice, trei reacţii diferite la scăderea consumului autohton. Conform GfK, piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut cu 40,4% în prima jumătate a anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 664 milioane de

Pe o piaţă care, fără doar şi poate, se prăbuşeşte, trei companii aflate în avangarda crizei dau semnalele revirimentului. Însă fără profit şi cu schemele de personal decimate.

Trei mari companii pe piaţa retailului de electronice şi electrocasnice, trei reacţii diferite la scăderea consumului autohton. Conform GfK, piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut cu 40,4% în prima jumătate a anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 664 milioane de euro. Scăderea a fost chiar mai accentuată în al doilea trimestru al perioadei: 46,8%. După mai mulţi ani de creştere în care managerii Altex, Domo şi Flamingo s-au concentrat asupra dezvoltării reţelei şi cochetau chiar cu extinderea regională, anul acesta s-a vorbit, mai mult decât în alte sectoare ale economiei, numai de restructurare şi reducerea costurilor. Profitul apare numai în discursul lui Lorand Szarvadi, CEO al Domo. „Dacă luăm în considerare sezonalitatea sectorului, suntem în grafic în continuare pentru o cifră de afaceri de 180 milioane euro (12% sub cea de anul trecut), cu un uşor rezultat pozitiv (profit net de până la 1-2 milioane de euro), ca să nu stricăm traditia. Domo nu a încheiat până acum niciun an financiar cu pierdere“, spune el, recunoscând, în acelaşi timp, că nu este un an în care să se stabilească obiective mai măreţe. Însă, pentru concurenţii săi, a obţine anul acesta profit reprezintă tocmai un obiectiv măreţ. Considerat din start drept o misiune imposibilă.

Piaţa revine pe plus, anul viitor. Oare?

Domo a încheiat primul semestru al anului cu o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, cu circa 15% mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului 2008, rezultatul fiind foarte bun în comparaţie cu scăderea întregii pieţe. Altex a înregistrat o scădere de 50% a vânzărilor în primele şase luni ale anului, la 83 de milioane de euro. Pentru al doilea semestru, reprezentanţii retailerului estimează vânzări de 104 milioane euro, de la o valoare de 174 milioane euro în perioada iulie-decembrie 2008.

Nici Flamingo nu a avut un an de care acţionarii să-şi aducă aminte cu plăcere: vânzările au scăzut cu 45%, la 44,21 milioane euro, iar EBITDA raportat la sfârşitul perioadei este negativ, deşi „îmbunătăţit“ în al doilea trimestru (-12%) faţă de primul trimestru, când EBITDA a fost de -23%.

Se vede însă luminiţa de la capătul tunelului: anul viitor, piaţa îşi va reveni uşor, cu o creştere de 10% – 15%, iar din 2011 vom fi martorii unei creşteri de 15% – 20%, dar şi al reluării planurilor de dezvoltare ale retailerilor şi al creditării, consideră Dan Ostahie, preşedintele Altex. Asta după ce compania a trecut printr-un proces de restructurare în urma căruia costurile primului semestru au fost diminuate cu 43% în comparaţie cu primul semestru al anului trecut. A fost redus şi numărul de angajaţi, de la 2.000, la sfârşitul anului trecut, la 1.500 în prezent. Mişcări similare au fost efectuate şi de concurenţi. Astfel, Domo are acum 1.770 de salariaţi, faţă de 1.900 la începutul anului, iar Flamingo, 750 de angajaţi, faţă de 1.100 la finele anului trecut. Circa 10% – 15% din angajaţi vor fi disponibilizaţi până la sfârşitul anului de la Flamingo, accentul fiind însă pus pe îmbunătăţirea calităţii.

„Nu am făcut concedieri“, spune Szarvadi. „Numărul salariaţilor s-a redus de la începutul anului cu aproximativ 7% din cauza fluctuaţiei naturale: în locul oamenilor care au plecat de bună voie, în cele mai multe cazuri, nu am mai angajat alte persone“, explică el.

Scăderea chiriilor, esenţială pentru viitor

Potrivit managerului, o altă categorie importantă de cheltuieli ar fi costurile legate de închirierea magazinelor. „Aici ducem o adevărată luptă, o negociere de lungă durată cu proprietarii celor 132 de magazine Domo şi Technomarket. Majoritatea s-au dovedit flexibili şi au acordat reduceri temporare, pe durata perioadei dificile. Sper că şi ceilalţi vor înţelege până la urmă că supravieţuirea e un obiectiv comun“. Iar aceasta este o altă diferenţă în felul în care jucătorii abordează criza: „Obiectivul nostru nu este supravieţuirea, ci consolidarea poziţiei de lider pe piaţa românească“, afirmă Dan Ostahie. Conform studiului GfK, cel mai afectat segment a fost cel al echipamentelor de birou, care a scăzut cu 51,4% în primul semestru al anului. Electrocasnicele mici au resimţit mai uşor criza, înregistrând o scădere de doar 22,1%.

 

 

Măsurile de restructurare luate de Domo nu au fost atât de drastice ca ale com­petitorilor, fiind, din punct de vedere finan­ciar, cel mai stabil jucător.
Lorand Szarvadi, CEO Domo

 

 


Obiectivul nostru nu este supra­vie­ţui­rea companiei, ci consolidarea poziţiei de lider pe piaţa românească.

Dan Ostahie, preşedinte Altex

 

664 milioane de euro este nivelul vânzărilor de electronice, electrocasnice şi produse IT în primul semestru al anului, o scădere de 40,4 procente