Cu o rată de creștere de 29% și o valoare totală de 128 milioane de euro,  telecomunicaţiile au rămas cel mai mare sector de pe piața bunurilor de folosință îndelungată şi asta datorită vânzărilor de smartphone-uri, care sunt dotate şi cu camere foto performante, potrivit datelor GfK Temax România

În cadrul categoriei de smartphone, s-a menținut tendința de creștere pentru ecrane cu dimensiuni de 4 sau 5 inch. Cele cu dimensiuni foarte mari (5,6 – 7 inch) au avut o cotă de piață scăzută și stabilă comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, produsele ce permit conexiuni 4G sau încorporează o cameră de 12MP sunt în creștere.

Şi dacă ai un astfel de telefon în buzunar ce rost mai are să-ţi cumperi alt aparat foto? Aşa că vânzările de camere compacte au scăzut, în al doilea trimestru al acestui an, cu 18%.

Şi televizoarele cu ecran LCD s-au vândut mai bine faţa de aceeaşi perioadă a anului trecut. Alte produse precum consolele de jocuri – puternic influențate de lansări recente – au continuat să fie şi ele în lumina reflectoarelor cu o creștere de două cifre, comparativ cu T2 2013. Vești bune vin și din piața audio care a reușit să oprească descreșterea și să arate semne promițătoare în cadrul segmentului de soundbars.

În al doilea trimestru al acestui an, vânzările de electronice au crescut cu 27%, atingând o valoare de 67 de milioane de euro. Trendul crescător a atins vârful în iunie, atunci când a înregistrat o creștere semnificativă pentru principalul sub-segment al electronicelor – televizoarele cu ecran plat – o performanță ce a fost influențată în mod pozitiv de Cupa Mondială FIFA.

Dar oamenii n-au dat banii numai pe telefoane inteligente şi diverse gadgeturi, ci se pare că au reînceput să ţină şi la confortul casei. Sectorul electrocasnicelor mari a generat 83 de milioane de euro în al doilea trimestru al lui 2014, cu 12,5% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea a rămas puternic influențată de produsele de răcire și de mașinile de spălat, ce au însumat mai mult de 50% din valoarea sectorului. În ciuda faptului că toate categoriile electrocasnicelor mari au crescut, piața a fost influențată de anumite segmente cheie: electrocasnice încorporabile, frigidere frost-free și mașini de spălat eco, ce au continuat să înregistreze rate de creștere de două cifre.

Al doilea trimestru al acestui an a adus o creștere de aproape 13% şi în sectorul electrocasnicelor mici, cu o valoare de 27 de milioane de euro. Aproape toate categoriile au înregistrat rate de creștere de două cifre, dar categoriile ce au crescut semnificativ au fost uscătoarele de păr și storcătoarele de fructe.

Principalele produse care au generat creșteri în cadrul aparatelor de bucătărie au fost cele cu prețuri mai ridicate, precum: mașini espresso automate, roboți de bucătărie și storcătoare de fructe și legume. De o evoluție bună în cadrul categoriei destinate confortului gospodăriei s-au bucurat și produsele de nișă precum mașini de călcat și aspiratoare roboți.

IT: desktop-urile recuperează teren

Sectorul IT a înregistrat o creștere de 7,5% în al doilea trimestru al 2014, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Toate categoriile din cadrul sectorului au contribuit la atingerea nivelului de 93 de milioane de euro.

După o perioadă lungă de evoluție negativă, desktop-urile au înregistrat o creștere de două cifre. Monitoarele și perifericele și-au menținut trendul crescător. În cadrul pieței de calculatoare portabile, laptop-urile au rămas stabile, în timp ce computing tablets și desktop replacement au continuat să crească.

Inclusiv piața de imprimante, multifuncționale și consumabile a înregistrat o creștere de aproape 7% în T2 2014, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 14 milioane de euro. În segmentul de imprimante, cererea pentru cele cu laser a crescut, ca rezultat al performanței bune a multifuncționalelor, chiar dacă vânzările pentru imprimante cu cerneală au scăzut.

Consumabilele au avut o performanță pozitivă, tonerele și cartușele cu cerneală oferind un impuls bun vânzărilor.

Foto: tendința negativă s-a diminuat

După un început foarte greu în 2014, al doilea trimestru a continuat cu un trend negativ  mai mic. Astfel, sectorul foto a scăzut cu peste 18%, piața ajungând la 7 milioane de euro – 2 milioane de euro mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut. D-SRL-urile au avut o creștere ușoară de o cifră, în timp ce camerele foto compacte au suferit o scădere de două cifre, reușind astfel să tragă piața în jos.

2014  este privit cu optimism de către toţi electroretailerii. Creşterile „importante“ din ultima vreme, punctează Dragoş Sîrbu, CEO-ul Flanco, „au fost ajutate de creditul de consum, care îi facilitează clientului achiziţii cu adevărat mai valoroase fără să-i strice stabilitatea financiară. Acum, putem lua în calcul, în planul de vânzări, nu doar nevoile reale ale consumatorului, nevoi care vin din perioada de întrebuinţare a produselor, ci şi o nevoie de modernizare“, explică Sîrbu; circa 40% din vânzările Flanco sunt perfectate prin intermediul creditării. Prin urmare, Sîrbu speră la o creștere de 7%-8% a vânzărilor din industria de profil în 2014.