Rezultate PISA. Potrivit raportului „Minți creative, școli creative”, elevii din România se află în grupul celor cu rezultate mai slabe decât media OCDE.

Rezultatele PISA plasează România printre ultimele din Europa

Mai precis, țara noastră este printre ultimele din Europa privind gândirea creativă. Astfel, media OCDE este de 33 de puncte, comparativ cu țările care au un scor ridicat:

  • 41 puncte – Singapore;
  • 38 puncte – Canada, Coreea.

Comparativ, România are un scor mediu de 26 de puncte.

În Europa, țara noastră depășește:

  • Moldova și Cipru (24 de puncte);
  • Bulgaria (21 de puncte);
  • Macedonia de Nord (19 puncte);
  • Albania (13 puncte).
PISA

Rezultatele testelor au scos în evidență mai multe aspecte

Rezultatele testelor au scos în evidență 58% dintre elevii români ating cel puțin nivelul 3 de competență. Acesta considerat de bază pentru gândirea creativă, adică pot cel puțin să genereze idei adecvate în contextul unor sarcini expresive sau de rezolvare de probleme simple sau moderate din punctul de vedere al complexității. Totodată, încep să demonstreze abilitatea de a genera idei sau soluții originale în contexte familiare.

Simultan, 14% se situează la nivelurile 5 sau 6 de competență în gândirea creativă (performanță de top). Astfel, pot genera, evalua și îmbunătăți ideile creative din cadrul unor sarcini diverse și complexe, inclusiv sarcini care presupun proiectarea unor soluții abstracte sau raportarea la scenariile unor probleme științifice și sociale nefamiliare sau caracterizate de anumite constrângeri.

În cazul acestor procente, România se încadrează printre ultimele din Europa. Singura diferență este aceea că depășește Grecia (9,5%) în cazul elevilor de Nivel 5 sau 6.

Statutul socioeconomic s-a dovedit a fi un predictor important al performanţei elevilor

În România, statutul socioeconomic s-a dovedit a fi un predictor important al performanţei elevilor. Diferenţa între elevii dezavantajaţi şi ceilalţi este de 15,1 puncte.

Evaluarea oferă informații și în ceea ce privește abilitățile socio-emoționale ale elevilor din România. Rezultatele arată că 85% dintre elevii români declară că doresc să știe cum funcționează lucrurile. 76% doresc să înțeleagă de ce oamenii se comportă așa cum se comportă.

62% își duc sarcinile la bun sfârșit, chiar și atunci când acestea devin mai dificile decât credeau inițial.

Diferențe între fete și băieți

Raportul arată că la partea de gândire creativă, băieții nu au rezultate mai bune decât fetele în nicio țară. Este vorba de o diferență de 3 puncte în medie pe OCDE.

În România, diferența este de doar 2 puncte, un nivel similar cu țările: Italia, Ungaria, Spania sau Belgia.