Consiliul Naţional al Elevilor consideră că nu a fost asigurat un cadru legal care să permită achiziţionarea infrastructurii necesare desfăşurării acestor cursuri (tablete, calculatoare etc.), atât pentru elevi, cât şi pentru cadrele didactice.
Măsura luată are un profund caracter discriminatoriu, având în vedere faptul că în România sute de mii de copii trăiesc la limita subzistenţei, neavând acces la facilităţi precum internet, infrastructură electronică, se arată într-un comunicat de presă al Consiliului.
„Până la momentul actual, Ministerul Educaţiei şi Cercetării a ignorat total nevoia elevilor de acces la educaţia online: nu am văzut o politică fermă pentru garantarea accesului în tot acest timp. În timp ce state precum Republica Moldova, Italia, Noua Zeelandă au alocat resurse bugetare pentru a cumpăra dispozitive pentru elevii din comunităţi dezavantajate, deşi rectificarea bugetară permitea, MEC nu a cerut fonduri. Mai mult decât atât, acum se doreşte introducerea obligativităţii pentru elevi la orele online, problema cu accesul nu mai reprezintă o prioritate pentru doamna ministru”, a declarat Antonia-Laura Pup, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor.
Au fost transmise mai multe propuneri
La puţin timp după instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României şi suspendarea cursurilor în unităţile de învăţământ preuniversitar, Consiliul Naţional al Elevilor a transmis Ministerului Educaţiei şi Cercetării o serie de propuneri menite să faciliteze desfăşurarea actului de predare-învăţare-evaluare în mediul online, se mai arată în comunicat.
Printre propunerile CNE se numără: durata în care sunt livrate informaţii elevilor să nu depăşească 40 de minute, având în vedere faptul că atenţia este mult mai greu de captat în mediul online, stabilirea acestei limite de timp necesitând consultarea unor experţi în domeniu; crearea unui cod de conduită în mediul online, atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru elevi, ce să cuprindă norme şi responsabilităţi pe care ambele părţi le vor respecta; elaborarea unei politici pentru protejarea dreptului la intimitate, cât şi valorificarea dimensiunii de sănătate mentală; folosirea unor metode de predare interactive, precum Menti sau Kahoot, elevii putând învăţa prin metode plăcute; intervenţia pentru elevii ce prezintă dificultăţi în procesul de învăţare; propunerea unor termene limită rezonabile pentru efectuarea temelor sau a altor sarcini, având în vedere faptul că această perioadă este greu de gestionat pentru o bună parte din elevi; motivarea constantă şi stimularea elevilor cu privire la participarea acestora la activităţi de învăţare în mediul online.
Totodată, ordinul de ministru privind organizarea cursurilor în perioada în care sunt suspendate a fost emis, acesta conţinând o serie de măsuri pentru desfăşurarea procesului de învăţare online.
„A fost emis ordinul de ministru privind instrucţiunile pentru crearea şi/sau întărirea capacităţii sistemului de învăţământ preuniversitar prin învăţare online. Documentul precizează măsuri specifice pentru desfăşurarea procesului de învăţare online din învăţământul preuniversitar”, reiese dintr-un comunicat transmis de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.