Mass-media este un important factor de influenta in alegerea modelelor de viata pentru tineri Vedetele TV reprezinta modelul reusitei in viata si cariera pentru tanara generatie. Profesorii nu sunt un exemplu demn de urmat. Elevii percep scoala ca fiind inutila in pregatirea pentru viata sociala si profesionala. Recent, Institutul de stiinte ale Educatiei (IsE) a facut public studiul “Motivatia invatarii si reusita sociala”. Cercetarea este o premiera in Romania
Mass-media este un important factor de influenta in alegerea modelelor de viata pentru tineri
Vedetele TV reprezinta modelul reusitei in viata si cariera pentru tanara generatie. Profesorii nu sunt un exemplu demn de urmat. Elevii percep scoala ca fiind inutila in pregatirea pentru viata sociala si profesionala.
Recent, Institutul de stiinte ale Educatiei (IsE) a facut public studiul “Motivatia invatarii si reusita sociala”. Cercetarea este o premiera in Romania si ilustreaza codurile morale si de conduita dezirabile la care se vor raporta elevii in viitoarea cariera. Studiul s-a realizat pe esantion reprezentativ la nivel national, grupul tinta fiind constituit de elevii din anii terminali de liceu si scoala de arte si meserii.
Cercetatorii de la IsE au incercat sa identifice existenta unui model de viata pentru tineri, care a fost relationat ulterior – prin intrebarile privind scoala – cu motivatia invatarii si cu directiile pe care le imprima aceste exemple in viata lor. Rezultatele sunt surprinzatoare: vedetele TV ocupa detasat locul I in preferintele elevilor, membrii familiei si sportivii ocupand, in ordine, urmatoarele doua locuri in clasament. “Efectele sociale ale acestei alegeri s-ar putea resimti atunci cand tinerii vor ajunge la maturitate si vor constata ca lumea reala este cu totul alta. socul poate fi cu atat mai mare cu cat viata in Romania nu este conectata cu “realitatile vietii de pe micul ecran”, comenteaza coordonatorul studiului, cercetatorul Stefan Popenici de la ISE.
Optiunea contine mesaje care se cuvin apreciate cu responsabilitate de catre cei care conduc sistemul actual de invatamant, pentru ca una este motivatia pentru invatare si munca, identificata printr-o persoana care a luat premiul Nobel pentru stiinta, si alta este motivatia in varianta alegerii ca model a unei vedete TV. Dintre criteriile in functie de care au fost alese modelele, studiul evidentiaza realizarea profesionala, notorietatea si banii. Cele mai mici scoruri le au educatia, bunatatea, altruismul si religiozitatea. Profesorii sunt considerati un model de succes atractiv doar de 7,5 % din elevii chestionati. Daca se ia in considerare interesul de care se bucura oamenii de cultura in ochii tinerilor (1,2%), locul cinci ocupat de profesori ar putea fi mai putin stanjenitor.
Invatamantul
este rupt de realitate
In urma analizei modului in care elevii chestionati percep rolul scolii in devenirea lor sociala spre modelele exprimate, studiul indica faptul ca numai 33,8% din elevi percep scoala ca fiind utila in pregatirea pentru viata sociala si profesionala. Procentajele se justifica printr-un alt aspect scos in evidenta de studiu: scoala nu ofera modele si nici nu este interesata de modelele elevului. Elevii sunt nemultumiti si de faptul ca scoala nu are legatura cu viata reala sau nu ofera informatii utile / concrete si ca nu este centrata pe elev si pe nevoile si interesele lui specifice (35,8%), aspect confirmat si prin activitatea defectuoasa a centrelor de consiliere. Rezultatele obtinute indica mari probleme legate de desfasurarea activitatilor de informare, orientare si consiliere pentru cariera: aproape doua treimi dintre elevii chestionati nu raspund la aceasta intrebare sau declara ca nu au beneficiat de consiliere in scoala. Consilierea este perceputa ca fiind un factor determinant pentru continuarea studiilor doar de catre 2,1% din respondenti, in timp ce doua treimi declara ca aceste activitati nu-i ajuta deloc sau ii ajuta doar in mica masura sa aiba succes in viata.
In pofida irelevantei invatamantului romanesc, sub aspectul utilitatii si a motivatiei, majoritatea elevilor doresc sa continue studiile. Sectorul serviciilor este nominalizat pe primul loc, poate pentru ca acesta ofera sanse mai mari de integrare in munca. Optiunea elevilor de a continua studiile este asociata cu dorinta de a lucra in acelasi timp. Pe locul doi, in optiunile profesionale, sunt nominalizate meserii specifice domeniului artelor sau audiovizualului (interpret de muzica clasica sau muzica usoara, ziarist, crainic, impresar etc.), iar, la coada, domeniul industrial si al constructiilor. Nici un elev nu a mentionat meserii din domeniul agricol sau minier, desi o treime dintre subiecti provin din mediul rural. Optiuni explicabile prin valorile pe care pun pret tinerii si obiectivele pe care le urmaresc in perspectiva: familie, bani, casa, masina. Cariera se regaseste cam pe la coada clasamentului prioritatilor in viata tinerei generatii.
Mergem la scoala
pentru a reusi In viata
“Marea problema ridicata de rezultatele cercetarii noastre este lipsa de incredere in scoala ca sursa de modele de viata si factor determinant al succesului personal, precum si faptul ca scoala nu creeaza o motivatie intrinseca pentru invatare.”
stefan Popenici, cercetator IsE
Scoala nu ofera modele de viata elevilor
Elevii invata din ziare sau de la televiziune, insa procesul se desfasoara preponderent pe baza unor publicatii si emisiuni de divertisment.
Ce doresc tinerii sa fie peste 10 ani
Cei mai multi tineri doresc sa lucreze in domeniul serviciilor, fara a avea studii superioare. Tinerii de azi doresc o perioada de studii cat mai scurta si o insertie rapida pe piata muncii.
Tanara generatie este pragmatica
Tinerii sunt puternic legati de familie. Ei se bazeaza pe aceasta pentru sustinerea financiara, fundamentarea succesului si disponibilitatea de a fi intelesi.
Oferta scolii creeaza mari insatisfactii (%)
Elevii considera ca scoala nu este interesanta, nu creeaza conditii pentru invatare, nu are legatura cu viata reala, nu ofera sanse de viitor, nu este centrata pe elev si pe nevoile / interesele lui specifice, nu este interesata de elev, viata si familia lui.