Ministerul Finanţelor extinde lista domeniilor în care se poate deduce TVA la autoturisme, după ce a constatat că eliminarea totală a facilităţii contravine legislaţiei europene. Menţine însă impozitul minim, care ameninţă supravieţuirea multor afaceri.

În căutare de noi surse pentru alimentarea bugetului, Ministerul Finanţelor inventează un impozit nou pe care nu îl vor putea ocoli nici măcar firmele cu pierderi. Cel puţin 500 de euro va plăti anual orice companie din România cu venituri de până în 12.000 de euro. Nivelul impozitului creşte pe măsură ce se majorează cuantumul veniturilor. Intenţia declarată a Finanţelor este combaterea evaziunii fiscale, în condiţiile în care, conform calculelor instituţiei, mai mult de o treime dintre societăţi au declarat în 2007 că au înregistrat pierderi. Ministrul finanţelor, Gheorghe Pogea, a afir­mat că, în opinia sa, este normal să dispară de pe piaţă firmele care merg în pierdere şi nu sunt în stare să plătească măcar un impozit de 500 de euro. Proiectul de modificare a Codului fiscal prevede că impozitul forfetar (cotă fixă în func­ţie de venituri) va fi aplicat în circa 20 de domenii de activitate, printre care comerţ, turism, transport, alimenţaţie, con­sultanţă, tranzacţii imo­biliare, dar şi „alte servicii“.

Potrivit Emiliei Dragu, partner TaxHouse, enumerarea domeniilor supuse impozitului minim nu este suficient de concludentă, lăsând loc la potenţiale erori sau chiar abuzuri în interpretare. „În plus, ar rezulta că inclusiv microîntreprinderile care nu înregistrează venituri plătesc impozit. Cu alte cuvinte, prin această măsură vor fi afectaţi nu numai contribuabilii incorecţi, ci şi cei corecţi, care însă nu au capacitatea funcţională de a genera mai multe venituri în condiţiile economice actuale“, explică Emilia Dragu. De altfel, propunerea Finanţelor a nemulţumit reprezentanţii patronatelor, care au apreciat că impozitul forfetar ar duce la falimentarea a sute de companii. „Sunt multe microîntreprinderi care au plătit impozit ani la rând şi care acum, din cauza crizei, care a condus la scăderea dramatică a comenzilor, abia supravieţuiesc. Ce impozit să mai plătească? Multe se vor închide în perioada următoare, crescând numărul şomerilor“ , a declarat Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România. „Probabil că această metodă de impozitare se va reflecta imediat în creşterea preţurilor în domeniile amintite, pentru a se ajunge la marja respectivă. Practic, tot consumatorul este afectat“, precizează Emilia Dragu.

Cel mai mic impozit: 500 de euro anual

154-28779-5_bucuresti_15_c.jpgImpozitul va fi între 500 şi 10.000 de euro anual, în funcţie de cifra de afaceri. De exemplu, companiile cu cifra de afaceri între 12.000 şi 50.000 de euro vor plăti 1.000 de euro, între 50 şi 100.000 de euro – 1.500 de euro, iar între 100.000 şi un milion de euro – 2.000 de euro. La o cifră de peste 30 de milioane de euro, impozitul va fi de 10.000 de euro. Noul impozit contravine principiului cotei unice de impozitare, fiind totodată o modalitate depăşită  de fiscalizare, pe care ţările vestice au abandonat-o demult.

Cea de-a doua modificare importantă a Codului fiscal se referă la eliminarea deducerilor TVA pentru autoturisme. După ce în prima fază a proiectului deducerea TVA pentru achiziţii, carburanţi, service, piese de schimb, componente, inclusiv pentru ratele de leasing era complet eliminată, Finanţele au constatat că prevederea nu este în acord cu legislaţia europeană. TVA urma să mai fie deductibilă doar pentru vehiculele folosite în scop comercial, în vederea vânzării, şi pentru cele destinate transportului de persoane cu plată, inclusiv taxiuri, prestarea de servicii cu plată, închirierea către alte persoane, şcoli de şoferi. Prevederea viza vehiculele motorizate de până la 3,5 tone şi cu maximum nouă scaune, inclusiv al şoferului. Companiile din domeniul auto şi de leasing au protestat vehement. „Reacţia imediată a acţionarilor străini ai societăţilor de leasing (în 90% grupuri financiar bancare) va fi de retragere a capitalului lor din România şi de mutare într-o zonă din Europa unde presiunea fiscală este mai mică“, a avertizat Asociaţia Societăţilor Financiare din România – ALB.

Precedente europene

154-28780-5_masini_15_c.jpgMarius Ionescu, partner NNDKP Con­sultanţă Fiscală, precizează că in­terdicţia de deducere a TVA la achi­ziţia de autoturisme şi combustibil necesită consultarea Comitetului de TVA la nivelul Comisiei Europene, în timp ce interdicţia de deducere a TVA la leasing şi reparaţii necesită obţinerea unei derogări de la Consiliul Uniunii Europene. „În acest sens, relevant este cazul «Metropol Treuhand» judecat de Curtea Europeană de Justiţie, unde Curtea decide că o astfel de limitare a dreptului de deducere trebuie să fie implementată pe o perioadă de timp specificată şi nu trebuie să facă parte dintr-un pachet de măsuri de modificări structurale, menite să reducă deficitul bugetar“, arată Ionescu. Finanţele au reanalizat propunerea şi vor să limiteze deducerile doar pentru o perioadă de cel mult doi ani (sfârşitul anului 2010), pentru a respecta directivele europene.

Totodată, vor extinde lista acti­vită­ţilor pentru care TVA rămâne deductibilă în domenii precum distribuţia, agen­ţii de vânzări, curieratul. În acest fel, ar trebui să nu se mai poată deduce TVA doar în cazul maşinilor folosite exclusiv în scop personal. Proiectul ar urma să intre în vigoare la 1 mai 2009, deşi Codul fiscal prevede că orice modificare trebuie să fie aprobată cu cel puţin şase luni înainte de a fi aplicată.

«Impozitul minim  îi va afecta nu numai pe contribuabili incorecţi, ci şi pe cei corecţi, care însă nu au capacitatea de a genera mai multe venituri în condiţiile economice actuale.»
Emilia Dragu, partner TaxHouse

CAZINOU

•5% din veniturile realizate va fi impozitul minim pentru cazinouri, baruri, cluburi de noapte, discoteci şi pariuri sportive

IMOBILIARE

• 500 de euro va fi impozitul minim anual pentru companiile cu o cifră de maximum 12.000 de euro, din domeniile: imobiliar, comerţ, leasing, transport, turism, alimentaţie publică, hoteluri

AUTO

• Taxa pe Valoarea Adăugată va mai fi deductibilă numai în cazul autoturismelor folosite în scop comercial, distribuţie, vânzări, curierat, taximetrie, instruire şcoli de şoferi, transport persoane