Ministerul Finanţelor extinde lista domeniilor în care se poate deduce TVA la autoturisme, după ce a constatat că eliminarea totală a facilităţii contravine legislaţiei europene. Menţine însă impozitul minim, care ameninţă supravieţuirea multor afaceri. În căutare de noi surse pentru alimentarea bugetului, Ministerul Finanţelor inventează un impozit nou pe care nu îl vor putea ocoli nici măcar firmele cu pierderi. Cel puţin 500 de euro va plăti anual orice companie din Rom
Ministerul Finanţelor extinde lista domeniilor în care se poate deduce TVA la autoturisme, după ce a constatat că eliminarea totală a facilităţii contravine legislaţiei europene. Menţine însă impozitul minim, care ameninţă supravieţuirea multor afaceri.
În căutare de noi surse pentru alimentarea bugetului, Ministerul Finanţelor inventează un impozit nou pe care nu îl vor putea ocoli nici măcar firmele cu pierderi. Cel puţin 500 de euro va plăti anual orice companie din România cu venituri de până în 12.000 de euro. Nivelul impozitului creşte pe măsură ce se majorează cuantumul veniturilor. Intenţia declarată a Finanţelor este combaterea evaziunii fiscale, în condiţiile în care, conform calculelor instituţiei, mai mult de o treime dintre societăţi au declarat în 2007 că au înregistrat pierderi. Ministrul finanţelor, Gheorghe Pogea, a afirmat că, în opinia sa, este normal să dispară de pe piaţă firmele care merg în pierdere şi nu sunt în stare să plătească măcar un impozit de 500 de euro. Proiectul de modificare a Codului fiscal prevede că impozitul forfetar (cotă fixă în funcţie de venituri) va fi aplicat în circa 20 de domenii de activitate, printre care comerţ, turism, transport, alimenţaţie, consultanţă, tranzacţii imobiliare, dar şi „alte servicii“.
Potrivit Emiliei Dragu, partner TaxHouse, enumerarea domeniilor supuse impozitului minim nu este suficient de concludentă, lăsând loc la potenţiale erori sau chiar abuzuri în interpretare. „În plus, ar rezulta că inclusiv microîntreprinderile care nu înregistrează venituri plătesc impozit. Cu alte cuvinte, prin această măsură vor fi afectaţi nu numai contribuabilii incorecţi, ci şi cei corecţi, care însă nu au capacitatea funcţională de a genera mai multe venituri în condiţiile economice actuale“, explică Emilia Dragu. De altfel, propunerea Finanţelor a nemulţumit reprezentanţii patronatelor, care au apreciat că impozitul forfetar ar duce la falimentarea a sute de companii. „Sunt multe microîntreprinderi care au plătit impozit ani la rând şi care acum, din cauza crizei, care a condus la scăderea dramatică a comenzilor, abia supravieţuiesc. Ce impozit să mai plătească? Multe se vor închide în perioada următoare, crescând numărul şomerilor“ , a declarat Ovidiu Nicolescu, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România. „Probabil că această metodă de impozitare se va reflecta imediat în creşterea preţurilor în domeniile amintite, pentru a se ajunge la marja respectivă. Practic, tot consumatorul este afectat“, precizează Emilia Dragu.
Cel mai mic impozit: 500 de euro anual
Cea de-a doua modificare importantă a Codului fiscal se referă la eliminarea deducerilor TVA pentru autoturisme. După ce în prima fază a proiectului deducerea TVA pentru achiziţii, carburanţi, service, piese de schimb, componente, inclusiv pentru ratele de leasing era complet eliminată, Finanţele au constatat că prevederea nu este în acord cu legislaţia europeană. TVA urma să mai fie deductibilă doar pentru vehiculele folosite în scop comercial, în vederea vânzării, şi pentru cele destinate transportului de persoane cu plată, inclusiv taxiuri, prestarea de servicii cu plată, închirierea către alte persoane, şcoli de şoferi. Prevederea viza vehiculele motorizate de până la 3,5 tone şi cu maximum nouă scaune, inclusiv al şoferului. Companiile din domeniul auto şi de leasing au protestat vehement. „Reacţia imediată a acţionarilor străini ai societăţilor de leasing (în 90% grupuri financiar bancare) va fi de retragere a capitalului lor din România şi de mutare într-o zonă din Europa unde presiunea fiscală este mai mică“, a avertizat Asociaţia Societăţilor Financiare din România – ALB.
Precedente europene
Totodată, vor extinde lista activităţilor pentru care TVA rămâne deductibilă în domenii precum distribuţia, agenţii de vânzări, curieratul. În acest fel, ar trebui să nu se mai poată deduce TVA doar în cazul maşinilor folosite exclusiv în scop personal. Proiectul ar urma să intre în vigoare la 1 mai 2009, deşi Codul fiscal prevede că orice modificare trebuie să fie aprobată cu cel puţin şase luni înainte de a fi aplicată.
«Impozitul minim îi va afecta nu numai pe contribuabili incorecţi, ci şi pe cei corecţi, care însă nu au capacitatea de a genera mai multe venituri în condiţiile economice actuale.»
Emilia Dragu, partner TaxHouse
CAZINOU
•5% din veniturile realizate va fi impozitul minim pentru cazinouri, baruri, cluburi de noapte, discoteci şi pariuri sportive
IMOBILIARE
• 500 de euro va fi impozitul minim anual pentru companiile cu o cifră de maximum 12.000 de euro, din domeniile: imobiliar, comerţ, leasing, transport, turism, alimentaţie publică, hoteluri
AUTO
• Taxa pe Valoarea Adăugată va mai fi deductibilă numai în cazul autoturismelor folosite în scop comercial, distribuţie, vânzări, curierat, taximetrie, instruire şcoli de şoferi, transport persoane