Lucian Bode: ”Coerența măsurilor luate în domeniul transporturilor în Uniunea Europeană va determina în mod direct evoluția economică a spațiului european. Dacă luăm rapid măsuri pentru ca transportatorii să își desfășoare astăzi activitatea fără blocaje, la finalul crizei generate de noul coronavirus, vom avea baza funcțională pe care economia europeană își va reveni”
Soluțiile prezentate de industria de transport din România susținute de ministrul Lucian Bode
Conform unui comunicat de presă, Ministrul Lucian Bode a solicitat omologilor din Uniunea Europeană și reprezentanților Comisiei Europene stabilirea de urgență a unor coridoare de transport care să permită operatorilor din industria de profil să își desfășoare activitatea la un nivel cât mai apropiat de cel optim. Totodată, pentru a veni în sprijinul operatorilor de transport, ministrul Lucian Bode a precizat că măsuri precum exceptarea de la Regulamentul (CE) nr.561/ 2006, privind perioadele de conducere și de odihnă ale conducătorilor auto, pentru transportul rutier național și internațional de mărfuri, pentru o perioadă de 30 de zile, pe care România a implementat-o de astăzi, trebuie identificate și aplicate cu celeritate. Un alt subiect de interes a fost posibilitatea de a sprijini mediului de afaceri, dar și companiile de stat prin aplicarea unor instrumente comunitare de finanțare, astfel încât activitatea să nu le fie grav afectată de această criză.
În cadrul discuțiilor ministrul Lucian Bode a precizat că este necesară facilitatea circulației rutiere, feroviare și navale a mărfurilor prin toate punctele de frontieră, inclusiv cele închise publicului, pentru asigurarea bunei aprovizionări cu medicamente, produse alimentare, carburanți și alte produse de primă necesitate.
Subliniind faptul că sistemele de transport sunt alături de sistemele financiar-bancar și cel energetic, linii vitale pentru economia europeană ce trebuie obligatoriu menținute funcționale, ministrul Lucian Bode a prezentat o parte din măsurile care au fost deja luate, dintre care amintim:
- sistarea transportului internațional de persoane pe relația cu Italia;
- stabilirea seturilor de măsuri (sanitare, referitoare la echipamentul de protecție, verificarea medicală etc) pe care șoferii care transportă mărfuri cu autocamioane de peste 3,5t trebuie să le respecte pentru ca, în momentul intrării pe teritoriul României, să nu intre în autoizolare sau carantină. Măsura a fost necesară pentru a nu fi blocate transporturile la frontiera României;
- suspendarea tuturor curselor spre și dinspre Italia și Spania pentru 14 zile;
- carantinarea navelor din zonele roșii pentru 14 zile
- suspendarea anumitor trase feroviare de călători până la 31 martie 2020.
Totodată ministrul român a prezentat principalele soluții care pot fi aplicate la nivelul european, soluții ce asigură funcționarea optimă a industriei de transport națională și europeană:
- Menținerea coridoarelor de marfă pe rețeaua principală (CORE TEN-T) pe toate modurile de transport;
- Operaționalizarea imediată a unui Punct Focal de Comunicare pentru menținerea fluxurilor de Marfă la nivelul Comisiei Europene şi în contact cu Ministerele Transporturilor din toate statele membre pentru a facilita comunicarea, dar şi informarea companiilor de transport şi a populației în timp real;
- Solicitarea, către Statele Membre, de menținere a transportului de marfă pe Dunăre, cu controale efectuate doar prin sistemul electronic RIS;
- Susținerea unor măsuri coordonate, la nivelul UE, în vederea adoptării unei decizii de prelungirea valabilității documentelor navigatorilor care se află la bordul navelor și nu au posibilitatea debarcării și repatrierii, pentru 6 luni.
- Derogarea temporară a aplicării Regulamentului nr.317/2019 pentru a ține cont de situații excepționale precum este impactul crizei COVID-19 asupra furnizorilor de servicii de navigație aeriană, care au pierderi semnificative.
”În aceste zile Uniunea Europeană trebuie să își demonstreze, în primul rând, coeziunea și multitudinea de valori comune care stau la baza ei. Astăzi trebuie să acționăm unitar pentru că numai așa toți cetățenii europeni vor avea de câștigat. Cel mai important câștig va fi să putem să asigurăm, chiar dacă ne confruntăm cu o situație dificilă, funcționarea economiilor europene. Cred că suntem de acord cu toții că zona transporturilor este poate cea mai importantă componentă a economiei noastre. Dacă nu avem această zonă funcțională toate industriile pot intra în colaps. De aceea vreau să ajungem la găsirea unor soluții pe care, de comun acord să le punem imediat în aplicare. Am discutat și cu reprezentanții industriei de transport din România și împreună cu aceștia am găsit, în transportul rutier, o soluție posibilă și relativ ușor de implementat prin stabilirea unor coridoare de transport care să fie utilizate de industria de profil. Totodată trebuie stabilite seturile de măsuri pe care transportatorii să le respecte, astfel încât tranzitul în zonele de graniță să se efectueze cât mai rapid. Aceste măsuri coroborate cu accesarea unor scheme de ajutor de stat pentru toate modurile de transport vor menține industria de profil la un nivel ce va permite ca la încheierea acestei perioade de crize, sectorul transporturilor să înregistreze un reviriment rapid” a spus ministrul Lucian Bode.