Tesla, compania de automobile electrice condusă de miliardarul Elon Musk, a fost acuzată de un organism de reglementare a transporturilor din statul California că a făcut publicitate falsă pentru funcțiile sale Autopilot și Full Self-Driving, susținând că oferă control autonom al vehiculului.
În plângeri depuse la Biroul de audieri administrative al statului, Departamentul pentru Vehicule cu Motor (DMV) din California a declarat că Tesla a indus în eroare potențialii clienți prin publicitate care a exagerat cât de bine funcționează sistemele sale avansate de asistență pentru șofer (ADAS).
Tesla „a făcut sau a difuzat declarații care sunt false sau înșelătoare și care nu se bazează pe fapte”, a declarat DMV în plângerile datate 28 iulie și pe care le-a făcut publice vineri, transmite Reuters.
Vehiculele echipate cu tehnologia Autopilot și Full Self-Driving „nu puteau la momentul acestor reclame și nici acum nu pot funcționa ca vehicule autonome”, a adăugat DMV.
Tesla și-ar putea pierde licența din California
DMV solicită măsuri reparatorii care ar putea include suspendarea licenței Tesla de a vinde vehicule în California și obligarea companiei de a restitui banii șoferilor.
Tesla, care și-a desființat departamentul de relații cu presa, nu a răspuns imediat la solicitările de comentarii trimise prin e-mail.
Los Angeles Times a raportat anterior plângerile DMV.
Tesla a declarat că Autopilotul „permite mașinii dvs. să conducă, să accelereze și să frâneze automat în interiorul benzii sale de circulație”, în timp ce Full-Self Driving permite, de asemenea, vehiculelor să respecte semnalele de trafic și să efectueze schimbări de bandă.
Potrivit site-ului web al Tesla, ambele tehnologii „necesită supravegherea activă a șoferului”, cu un șofer „complet atent”, ale cărui mâini sunt pe volan, „și nu fac ca vehiculul să fie autonom”.
Dar DMV a declarat că declarația de renunțare a Tesla „contrazice etichetele și afirmațiile originale false sau înșelătoare, ceea ce este înșelător și nu remediază încălcarea”.
California este cea mai mare piață americană a Tesla
Compania a vândut 121.000 de vehicule acolo în 2021, dintr-un total estimat de 352.000 de vehicule vândute la nivel național.
Din 2016, Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) a deschis 38 de investigații speciale privind accidente în care au fost implicate vehicule Tesla și în care se suspectează că au fost folosite sisteme ADAS. Au fost raportate 19 decese în urma acestor accidente, inclusiv un motociclist ucis luna trecută în Utah.
NHTSA nu a avut niciun comentariu imediat cu privire la plângerile DMV.
Președintele Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor, Jennifer Homendy, a declarat anul trecut, într-un interviu acordat Reuters, că „nu există nicio comparație” între Autopilotul Tesla și instrumentul utilizat în aviație.
„Unii producători vor face ceea ce vor să facă pentru a vinde o mașină, iar guvernul este cel care trebuie să țină în frâu acest lucru”, a spus ea.