Autoritățile elvețiene au organizat o conferinţă de presă în interiorul tunelului, pentru a anunța că majoritatea lucrărilor tehnice au fost finalizate, după cum scrie ziarul elvețian TDG. Testările vor începe la 1 Octombrie, iar primele trenuri de marfă și de călători sunt aşteptate să traverseze tunelul în iunie 2016, scrie portalul de ştiri Business Insider.

Proiectul constă în două tuneluri de de conectare de o singură linie care leagă localitatea Erstfeld, din cantonul Uri de Bodio, din cantonul Ticino. Tunelul este o parte a proiectului AlpTransit, de asemenea, cunoscut sub numele de New Railway Link throug the Alps – NRLA. Este al treilea tunel care conectează cantoanele Uri și Ticino după tunelul Gotthard și Gotthard Road Tunnel.

Scopul principal al Gotthard Base Tunnel este de a crește capacitatea totală de transport prin Alpi, în special pentru transportul de marfă, pe coridorul Rotterdam-Basel-Genova și pentru a schimba volumele de marfă de la rutier la feroviar şi pentru a reduce accidente mortale și daunele aduse mediului, cauzate de numărul de camioane grele în continuă creștere.

Un alt beneficiu se referă la o conexiune mai rapidă între cantonul Ticino și restul Elveției, precum și între nordul și sudul Europei, reducerea timpului de călătorie pe ruta Zürich-Lugano-Milano pentru trenurile de călători, la aproximativ o oră.

După ce 64% din alegătorii elvețieni au acceptat proiectul AlpTransit într-un referendum din 1992, construcţia a început în 1996. Operațiunile de foraj au fost finalizate în tunelul de est la 15 octombrie 2010 în cadrul unei ceremonii progres transmise în direct de televiziunea elvețiană și în tunelul de vest, la 23 martie 2011.

Construcţia tunelului a costat 9.74 miliarde de franci elveţieni.