În urma referendumului care a avut loc duminică în Elveţia, în cadrul căruia locuitorii acestei ţări s-au pronunţat împotriva construirii de minarete, comunitatea de afaceri musulmană a declanşat ofensiva economică asupra Țării Cantoanelor.

Conform unor surse neoficiale apărute în presa elveţiană, clienţii musulmani foarte bogaţi, care au conturi în Elveţia, îşi vor retrage, în curând, banii de aici din cauza votului „xenofob şi scandalos” depus duminică. În plus, aceştia ar putea începe să saboteze secretul bancar practicat în Elveţia.

Conform unor statistici ale Băncii Naţionale Elveţiene, musulmanii deţin în conturi elveţiene nu mai puţin de 70 de miliarde de franci, adică aproximativ 46 de miliarde de euro, o sumă deloc de neglijat.

După anunţarea rezultatelor referendumului, tăcerea s-a instalat în Elveţia. Nimeni nu doreşte să comenteze în niciun fel care vor fi consecinţele economice ale acestui referendum. Doar Asociaţia Elveţiană a Bancherilor a declarat, printr-un purtător de cuvânt, că Elveţia tocmai a dat lumii islamice un semnal foarte prost.

În altă ordine de idei, relaţiile comerciale ale Elveţiei cu ţări musulmane s-au ridicat anul trecut la suma de 10,7 miliarde de franci, ceea ce înseamnă că sumele gestionate de bănci depăşesc cu mult nivelul exporturilor. Mai mult, pentru hotelierii din Geneva, a zecea parte din venituri este datorată clienţilor musulmani.

Elveţia nu este prima dată când deschide un „conflict” cu parteneri internaţionali care să aibă consecinţe nefaste asupra economiei sale. Anul acesta, Statele Unite ale Americii au cerut statului elveţian o listă cu o serie de clienţi americani care deţin conturi aici, suspectaţi de evaziune fiscală.

Scandalul a zguduit din temelii principiul secretului bancar practicat de băncile elveţiene, iar în urma lui au existat clienţi care şi-au transferat conturile în Singapore.

Un nou conflict, generat de rezultatele referendumului de duminică, ar putea slăbi, încă o dată, rezistenţa instituţiilor financiare elveţiene, care pierd din ce în ce mai mulţi clienţi.

SURSA: Le Temps