Lansat în 2001 ca un magazin online de sisteme de calcul şi produse de birotică, eMAG, cel mai mare magazin online din ţara noastră a ajuns, în prezent, sub umbrela grupului Naspers, unul dintre cei mai mari jucători online din lume
Cea mai mare tranzacţie din online-ul românesc până în prezent s-a încheiat săptămâna trecută atunci când grupul sud-african Naspers a cumpărat 70% din acţiunile eMAG, cel mai mare retailer online din România. După şase luni de întâlniri şi discuţii cu sud-africanii de la Naspers, cele două companii au bătut palma la finele săptămânii trecute. Nu s-au oferit detalii legate de valoarea tranzacţiei, ci doar că Naspers a preluat 70% din acţiunile eMAG. Suma neoficială este 100 de milioane de euro. Sebastian Ghiţă şi-a vândut toate acţiunile, peste 40%, ieşind din acţionariat, Iulian Stanciu a renunţat la mai mult de 20%, iar Radu Apostolescu, peste 8%. Astfel, noua structură a acţionariatului s-a modificat după cum urmează: Naspers – 70%, Iulian Stanciu – 21,6% şi Radu Apostolescu – 8,4%. Practic, Sebastian Ghiţă şi-a făcut exitul din eMag, unul foarte profitabil. În 2009, el plătise, alături de Iulian Stanciu zece milioane euro pentru controlul companiei, suma nefiind oficială. Dacă suma avansată în piaţă este corectă, atunci Ghiţă a câştigat în trei ani circa 40-50 milioane euro, o sumă uriaşă pentru online-ul românesc.
eMAG a avut în 2011 o cifră de afaceri de 145 de milioane de euro şi un profit net de 1,2 milioane de euro. Judecând după cifra de afaceri, eMAG este cel mai mare magazin online din sud-estul Europei, pe piaţa locală, având o cotă de 70%. Pe locul doi este grupul FIT Distribution, care încorporează printre altele PCFun, PC Garage, Electrofun, Garage Mall, controlat de omul de afaceri Marius Ghenea. Antreprenorul declara pentru Capital, luna trecută, că locul doi în piaţa de comerţ electronic pe care îl ocupă este onorabil şi mizează în continuare pe strategia multibrand, mai degrabă decât pe un singur magazin de genul „de toate pentru toţi“, făcând referire la eMAG. În privinţa sumei vehiculate în cazul tranzacţiei Naspers eMAG, Ghenea consideră cifra de 100 milioane euro una realistă ţinând cont de cifrele de afaceri eMAG.ro, de poziţia sa pe piaţă şi de planurile de dezvoltare regională ale companiei. „Sunt numeroase moduri de a evalua o astfel de afacere şi tranzacţia respectivă, dar cred că cifrele exacte nu vor fi făcute publice, pentru că fiecare tranzacţie de equity de acest fel poate fi analizată doar într-un context particular şi nu pe indicatori sau multipli generici ai industriei“, a declarat Ghenea.
Radu Georgescu, fondator şi preşedinte GECAD Group, cel care a vândut la rândul său GECAD ePayment celor de la Naspers, nu a dorit să comenteze valoarea tranzacţiei. „Nu cunosc cifrele şi nici nu comentez specualţiile legate de alte detalii decât cele oficiale“, a spus Georgescu. Antreprenorul este convins însă că orice tranzacţie de acest gen aduce în industria românească online şi e-commerce nu doar un flux de bani ce pot fi utilizaţi pentru pornirea altor businessuri, dar mai ales multe oportunităţi pentru compania achiziţionată. „În cazul de faţă, ca şi ePayment (actual PayU), includerea eMAG într-un conglomerat global cu putere foarte mare în e-commerce va fi de foarte bun augur şi va permite extinderea regională a eMAG cu mai multă forţă. Aştept de asemenea cu mare interes ca aceia care au făcut exit cu această ocazie să devină Angel Investors – investitori în noi start-up-uri IT“, a afirmat Georgescu.
Cine este Naspers
Grupul Naspers este unul dintre cei mai mari jucători online din Asia, America de Sud, Africa, Rusia şi Europa Centrală. Compania a înregistrat o cifră de afaceri de 5,3 miliarde dolari în ultimul an financiar și este evaluată la Johannesburg Stock Exchange la 21,6 miliarde dolari. Principalele operațiuni ale grupului se desfășoară în domeniul internetului (cu focus pe comerț online și platforme de social media), televiziune cu plată și furnizarea de tehnologii conexe, precum și print media. Naspers este recunoscut pentru numeroasele investiții în companii lider în mediul online, cu operațiuni pe piețele emergente, precum Tencent – cel mai mare provider de internet și servicii mobile cu valoare adăugată din China, Mail.ru – cea mai mare companie de internet din Rusia – și MIH Allegro, o companie cu un portofoliu diversificat de e-commerce și operațiuni în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est. Pe piaţa românească, Naspers controlează PayU România, platformele online autovit.ro, mercador.ro, compari.ro şi este unul dintre acţionarii Fashion Days. Potrivit declaraţiilor lui Koos Bekker, CEO Naspers, grupul intenţionează să mai cumpere între 10 şi 20 de companii până în martie 2013, în principal în Europa de Est. Naspers a cheltuit 227 de milioane de dolari, anul trecut, achiziţionând patru companii, iar în prezent dispune de un buget de 1,19 miliarde de dolari pentru achiziţii.
Ce urmează pentru eMAG şi pentru comerţul online local
Preluarea eMAG despre Naspers nu aduce schimbări radicale. „Retailul de IT, electronice şi electrocasnice, adică vânzările pe categoriile tradiţionale ale eMAG, va fi operat în continuare de companie. eMAG Marketplace, platforma prin care alţi retaileri pot vinde către clienţii eMAG, va fi extinsă şi va îngloba alte categorii de produse şi servicii“, potrivit lui Radu Apostolescu, director de dezvoltare. Compania pregăteşte de asemenea extinderea pe piaţa bulgară. „Vom deschide în câteva zile operaţiunile din Bulgaria. Toate activităţile, de la marketing până la logistică, se vor desfăşura în Bucureşti, de unde comenzile vor fi livrate şi predate către curierii bulgari“, a adăugat Apostolescu.
În ceea ce priveşte comerţul online din ţara noastră, acesta are numai de câştigat, potrivit lui Marius Ghenea. „O tranzacţie de asemenea magnitudine poate creşte totalul FDI (Foreign direct investment/Investiţiile străine directe) în România, în 2012, cu câteva procente bune, şi asta într-o industrie care până acum a fost considerată o «cenuşăreasă» a retailului local“, a declarat Ghenea. În ceea ce priveşte impactul asupra pieţei de e-commerce locale, antreprenorul a mai spus că România ar putea deveni un hub regional de dezvoltare pe industria online, aşa cum ea se conturează deja prin dezvoltări ca cele de la ePayment (acum Pay-U) sau dezvoltările regionale planificate de eMAG.
100 milioane de euro este suma plătită de Naspers pentru 70% din acțiunile eMag, conform unor surse din piață