Lansat în 2001 ca un magazin online de sisteme de calcul şi produse de birotică, eMAG, cel mai mare magazin online din ţara noastră a ajuns, în prezent, sub umbrela grupului Naspers, unul dintre cei mai mari jucători online din lume.
Cea mai mare tranzacţie din online-ul românesc până în prezent s-a încheiat în luna iulie, atunci când grupul sud-african Naspers a cumpărat 70% din acţiunile eMAG, cel mai mare retailer online din România. După şase luni de întâlniri şi discuţii cu sud-africanii de la Naspers, cele două companii au bătut palma în această vară. Nu s-au oferit detalii legate de valoarea tranzacţiei, ci doar că Naspers a preluat 70% din acţiunile eMAG.
Astfel, noua structură a acţionariatului s-a modificat după cum urmează: Naspers – 70%, Iulian Stanciu – 21,6% şi Radu Apostolescu – 8,4%. Practic, Sebastian Ghiţă şi-a făcut exitul din eMag, unul foarte profitabil. În 2009, el plătise, alături de Iulian Stanciu zece milioane euro pentru controlul companiei, suma nefiind oficială.
eMAG a avut în 2011 o cifră de afaceri de 145 de milioane de euro şi un profit net de 1,2 milioane de euro. Judecând după cifra de afaceri, eMAG este cel mai mare magazin online din sud-estul Europei, pe piaţa locală, având o cotă de 70%. Pe locul doi este grupul FIT Distribution, care încorporează printre altele PCFun, PC Garage, Electrofun, Garage Mall, controlat de omul de afaceri Marius Ghenea.
Cine este Naspers
Grupul Naspers este unul dintre cei mai mari jucători online din Asia, America de Sud, Africa, Rusia şi Europa Centrală. Compania a înregistrat o cifră de afaceri de 5,3 miliarde dolari în ultimul an financiar și este evaluată la Johannesburg Stock Exchange la 21,6 miliarde dolari. Principalele operațiuni ale grupului se desfășoară în domeniul internetului (cu focus pe comerț online și platforme de social media), televiziune cu plată și furnizarea de tehnologii conexe, precum și print media. Naspers este recunoscut pentru numeroasele investiții în companii lider în mediul online, cu operațiuni pe piețele emergente, precum Tencent – cel mai mare provider de internet și servicii mobile cu valoare adăugată din China, Mail.ru – cea mai mare companie de internet din Rusia – și MIH Allegro, o companie cu un portofoliu diversificat de e-commerce și operațiuni în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est. Pe piaţa românească, Naspers controlează PayU România, platformele online autovit.ro, mercador.ro, compari.ro şi este unul dintre acţionarii Fashion Days. Potrivit declaraţiilor lui Koos Bekker, CEO Naspers, grupul intenţionează să mai cumpere între 10 şi 20 de companii până în martie 2013, în principal în Europa de Est. Naspers a cheltuit 227 de milioane de dolari, anul trecut, achiziţionând patru companii, iar în prezent dispune de un buget de 1,19 miliarde de dolari pentru achiziţii.