Embargoul UE asupra importurilor de petrol din Rusia pe mare a intrat deja în vigoare. Ar trebui să slăbească grav economia Rusiei
Embargoul UE asupra importurilor de petrol rusești pe mare a intrat în vigoare luni și ar trebui să slăbească grav economia Rusiei. Acesta este un acord care are ca scop subminarea întregii economii ruse. Adoptată de UE, țările G7 și Australia, plafonarea prețului petrolului rusesc, care a intrat în vigoare de luni, 5 decembrie, urmărește să restrângă veniturile Rusiei, asigurând în același timp că aceasta continuă să aprovizioneze piața mondială.
Activarea unui plafon coincide cu intrarea în vigoare a embargoului UE asupra petrolului rusesc transportat pe mare – la câteva luni după embargoul deja decis de SUA și Canada. Cu toate acestea, Rusia este al doilea exportator mondial de țiței și, fără acest plafon, i-ar fi ușor să găsească noi cumpărători la prețurile pieței.
Prin urmare, mecanismul adoptat prevede că numai petrolul vândut la un preț egal sau mai mic de 60 de dolari pe baril poate continua să fie livrat și că, dincolo de aceasta, le va fi interzis companiilor cu sediul în țările UE, G7 și Australia să furnizeze servicii care să permită transport maritim (comerț, marfă, asigurări, armatori etc.). De fapt, țările G7 furnizează servicii de asigurare pentru 90% din încărcăturile globale, iar UE este un jucător important în transportul maritim – de unde și capacitatea lor de a repercuta acest plafon asupra petrolului livrat către majoritatea clienților Rusiei din întreaga lume, o putere de descurajare credibilă.
O tranziție este luată în calcul (plafonul nu se va aplica mărfurilor încărcate înainte de 5 decembrie) și un plafon suplimentar pentru produsele petroliere va avea loc pe 5 februarie. Occidentalii au adoptat, la 60 de dolari, un nivel de preț cu mult peste costul actual de producere a petrolului în Rusia, astfel încât Moscova va avea un stimulent să continue pomparea țițeiului – deoarece acest lucru îi va oferi în continuare venituri, chiar dacă acestea din urmă vor fi afectate de plafon.
Rusia trebuie să vândă petrol în continuare, altfel ar putea reduce oferta mondială și ar putea provoca creșterea prețurilor
„Rusia trebuie să-și mențină interesul în a-și vinde petrolul”, altfel ar putea reduce oferta mondială și ar putea provoca creșterea prețurilor, explică un oficial european, care nu crede în amenințările Kremlinului că va opri livrările către țările care respectă plafonul. Potrivit acestuia, Rusia va rămâne preocupată de menținerea stării infrastructurilor sale (care ar fi deteriorate în cazul unei opriri a producției) și de menținerea încrederii clienților săi, printre care se află China și India.
Dacă experții sunt îngrijorați de acest „salt în necunoscut” și urmăresc reacția țărilor producătoare OPEC+, Bruxelles-ul asigură că plafonul „va ajuta la stabilizarea piețelor” și de acesta „vor beneficia în mod direct economiile emergente și țărilor în curs de dezvoltare”, care vor putea achiziționa țiței rusesc la un cost mai mic. Având în vedere că prețul barilului de petrol rusesc (țiței din Urali) oscilând în prezent în jurul valorii de 65 de dolari (anticipând deja parțial vârful care va veni), impactul ar putea fi limitat pe termen scurt – spre supărarea Kievului, care a criticat un plafon insuficient pentru a penaliza Kremlinul.
Plafonul va fi revizuit de la mijlocul lunii ianuarie, apoi o dată la două luni, cu posibilitatea modificării acestuia în funcție de evoluția prețurilor – cu principiul ca plafonul să fie stabilit la un nivel cu cel puțin 5% mai mic decât prețul mediu de piață. Orice revizuire va necesita acordul țărilor G7, Australiei și al tuturor Celor 27.
Toate țările sunt invitate să se alăture în mod oficial mecanismului de plafonare. Dacă nu o vor face, vor putea continua să cumpere petrol rusesc dincolo de plafonul fix, dar fără a apela la serviciile occidentale (asigurări, transport, brokeraj etc.) pentru a-l achiziționa sau transporta.
„Avem semnale clare că o serie de economii emergente, în special din Asia, vor respecta principiile plafonării”, a indicat un oficial european, potrivit căruia Rusia este deja „sub presiune” din partea clienților săi pentru a le acorda reduceri. De altfel, va fi foarte complicat de găsit servicii alternative la companiile europene care domină transportul și asigurarea cisternelor, orice soluție de substituție improvizată (în special asigurarea în cazul unei scurgeri de hidrocarburi) ar fi „extrem de riscantă”, consideră el.
Fiecare stat din UE și G7 va trebui să monitorizeze companiile de pe teritoriul său. Și dacă o navă care arborează pavilionul unei țări terțe este identificată ca transportând petrol rusesc la un preț peste plafon, operatorilor occidentali li se va interzice să o asigure și să o finanțeze timp de 90 de zile.
Desigur, Rusia ar putea fi tentată să-și creeze propria flotă de tancuri petroliere, operată și asigurată de la sine, dar „construirea unui ecosistem maritim peste noapte va fi foarte complicată”, iar aceste soluții ad-hoc ar putea întâmpina greutăți în convingerea clienților, se estimează la Bruxelles, relatează revista franceză Le Point.