În curând, vor începe săpăturile pentru metroul din Cluj-Napoca

Emil Boc, primarul orașului Cluj-Napoca, a anunțat, miercuri, că, în curând, vor începe săpăturile pentru metroul din Cluj-Napoca, proiectul fiind în grafic, așa cum a fost comunicat Ministerului Transporturilor. Se lucrează la devierea utilităților necesare și la pregătirea infrastructurii pentru metrou. Finanțarea proiectului este asigurată. Contractul de finanțare este în derulare și își produce efectele. Tate procedurile legale ale licitației au fost validate de autoritățile statului român.

În toamnă, vor sosi utilajele de săpat tuneluri.  Se efectuează devieri ale utilităților, precum conductele mari de gaz și rețelele electrice ale Transelectrica, pe tronsonul Cluj-Florești, pentru a pregăti infrastructura necesară ca utilajele de săpat tuneluri să poată începe lucrările în subteran. Amplasamentele trebuie eliberate în Florești pentru a permite desfășurarea lucrărilor odată cu sosirea utilajelor.

„În curând, vor începe săpăturile pentru metroul de la Cluj-Napoca. Proiectul este în grafic. Se lucrează la devierea utilităților pentru metrou și la pregătirea infrastructurii. Proiectul are finanțarea asigurată. Contractul merge mai departe.

Primăria are contract de finanțare semnat și își produce efectele. Primăria a parcurs toate procedurile legale licitației, validate de autoritățile statului român, contractul este în derulare și în toamnă sosesc cârtițele, așa cum este anunțat de multă vreme. Programul este în grafic de implementare, conform celui comunicat Ministerului Transporturilor. Finanțarea este asigurată, așa cum am spus, prin contractul existent. Lucrurile se întâmplă în fiecare zi.

Se lucrează la devierea utilităților pentru metrou, pe tronsonul Cluj-Florești, la conducte mari de gaz, de la rețele electrice, Transelectrica, de la pregătirea infrastructurii, pentru ca, pe de o parte, TBM-ul acesta care intră să lucreze în subteran, aceste cârtițe trebuie să aibă traseul asigurat. Trebuie eliberate niște amplasamente. Descoperirile s-au făcut, dar trebuie eliberate niște amplasamente în Florești, pentru ca lucrurile să se întâmple când sosesc cârtițele și sunt în grafic din perspectiva aceasta lucrările”, a explicat el, miercuri, 28 august 2024.

În toamnă, va începe săparea tunelurilor

Toamna aceasta, se va începe săparea tunelurilor pentru metroul din Cluj-Napoca, folosindu-se mașinării speciale numite „cârtițe” pentru această lucrare. Este primul metrou construit în afara Bucureștiului și reprezintă cel mai mare proiect de transport de până acum, cu o valoare totală de 1,8 miliarde de euro. Din fondurile PNRR, sunt alocate 300 de milioane de euro pentru acest proiect.

Se va construi o linie de metrou ușor, care va avea 19 stații subterane și va folosi tehnologia „rail” (șine de cale ferată). Aceasta va putea transporta între 15.200 și 21.600 de pasageri pe oră în fiecare sens, cu trenuri care vor circula la intervale de 90 de secunde (40 de trenuri pe oră în fiecare direcție). De asemenea, va exista și un depou suprateran. Cluj-Napoca este al doilea oraș ca mărime din România, iar traficul pe DN 1 între Florești și Cluj-Napoca este comparabil cu cel de pe DN 1 între Otopeni și București, o șosea cu șase benzi.

Proiectarea primei linii de metrou din afara Bucureștiului a început pe 1 septembrie 2023. Guvernul a aprobat despăgubiri record de 283 de milioane de lei pentru cei care vor fi expropriați la sfârșitul anului 2023. Licitația pentru supervizarea lucrărilor la Magistrala M1 din Cluj-Napoca, un contract de peste 200 de milioane de lei și cel mai mare contract de consultanță în domeniul transporturilor, a fost atribuită la finalul lunii mai 2024, după ce a fost anulată de mai multe ori din lipsă de oferte sau din cauza unei oferte neconforme (primite de la Egis).