Guvernul şi compania americană de construcţii Bechtel vor semna un acord de continuare a lucrărilor la autostrada Transilvania în aprilie, cu achitarea altei tranşe din datoria faţă de companie, partea română apreciind că în 2010 vor fi finalizaţi circa 20 kilometri, iar două treimi dintre angajaţii constructorului vor fi păstraţi.
Premierul Emil Boc a avut, luni, o întâlnire cu reprezentanţii companiei americane Bechtel, constructorul autostrăzii Braşov-Borş, denumită „Autostrada Transilvania”, aceştia dorind să afle dacă Executivul este dispus să continue în acest an lucrările la autostradă
La finalul discuţiei, premierul a anunţat că Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, şi compania Bechtel vor semna un protocol de continuare a lucrărilor în aprilie, lună în care va fi achitată şi o nouă tranşă din datoria faţă de constructor pentru lucrările executate până în prezent.
Lucrările vor fi finanţate prin credite de angajamen stabilite în funcţie de volumul lucrărilor şi achitate după execuţie.
Guvernul estimează că în acest an vor fi încheiate lucrările pentru aproximativ 20 kilometri din Autostrada Transilvania.
Bechtel vrea să disponibilizeze 1.900 de angajaţi
În ceea ce priveşte concedierea angajaţilor Bechtel, conducerea companiei americane va analiza în următoarele luni care este necesarul de personal pentru continuarea lucrărilor, partea română apreciind că două treimi dintre muncitori vor fi păstraţi.
Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj a primit, luni, de la Bechtel o notificare privind disponibilizarea a peste 1.900 de angajaţi de pe şantierul Autostrăzii Transilvania, începând cu luna aprilie, însă instituţia a avertizat compania că nu a respectat procedura legală de concediere colectivă.
Conducerea sindicatului din compania Bechtel a anunţat însă că va cere, marţi, AJOFM şi Inspectoratului Teritorial de Muncă Cluj să facă demersuri pentru anularea deciziei de concediere colectivă a acestor persoane.
Sindicaliştii se pregătesc de protest
Liderul sindicatului, Mihai Lup, a declarat că, în cazul în care Bechtel va continua procedura de concediere colectivă, sindicaliştii pregătesc acţiuni de protest.
„Cred că lucrărilor vor continua şi că este vorba în demararea acestei proceduri doar de presiuni ale Bechtel pentru ca statul să îşi plătească datoriile restante. Sunt acţiuni pe care Bechtel le face în vederea urgentării primii banilor. Pe lista disponibilizărilor figurează şi liderii de sindicat şi nu cred că aceştia vor fi de acord să plece”, a afirmat Daniel Don.
Bechtel a inaugurat, la 1 decembrie, primii 42 de kilometri ai autostrăzii Transilvania, respectiv tronsonul 2B Turda-Gilău. Pentru 2010, autorităţile au anunţat că vor să finalizeze, dacă va exista finanţare, tronsonul Turda-Gilău, prin construirea celorlalţi 9,4 kilometri, viaductul de la Suplacu de Barcău, în lungime de 2 kilometri, şi alţi 18 kilometri între localităţile Dolea şi Sarsig, din Bihor, pe secţiunea 3C a autostrăzii.
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a anunţat, în decembrie, că Guvernul are o datorie de circa 100 milioane euro către Bechtel, sumele restante urmând să fie achitate în ianuarie 2010.
SURSA: Mediafax