Un raport al EEA dat publicității pe 23 aprilie 2018 arată că, după câțiva ani în care emisiile de CO2 ale mașinilor noi vândute în Uniunea Europeană au înregistrat scăderi constante, în 2017 s-a înregistrat o creștere cu 0,4 gr. CO2 / km a emsiiilor medii față de 2016. Conform EEA, autoturismele noi comercializate în 2017 au avut emisii medii de 118,5 gr. CO2 / km. Această evoluție este generată, în special, de creșterea vânzărilor de mașini, anul trecut fiind înregistrate în UE 15,1 milioane de unități, cu 3% mai multe decât în 2016.
Pentru prima dată de la demararea studiului emisiilor de către EEA, autovehiculele cu benzină au devenit mai populare decât dieselurile, reprezentând aproape 53% din totalul vânzărilor. Automobilele diesel au constituit doar 45% din noile înregistrări. În comparație cu anul 2016, înregistrările autoturismelor diesel au scăzut în toate statele membre ale UE, cu excepția Italiei (+0,6 pp) și Danemarcei (+6,9 pp). Cea mai mare scădere a înmatriculărilor de autovehicule diesel a fost înregistrată în Grecia și Luxemburg (-19 pp și – 17 pp). Este demn de remarcat și faptul că diferența dintre emisiile medii ale mașinilor alimentate cu benzină (121 gr. CO2 / km) și cele ale autoturismelor diesel (117,9 gr. CO2 / km) s-a redus considerabi față de 2016.
Un detaliu pozitiv din raportul EEA este faptul că autoturismele noi înmatriculate anul trecut în România au avut emisii medii de 120,6 gr CO2 / km), în scădere de la 122 gr. în 2016 și de la 125 gr. în 2015.
În același timp, merită menționat faptul că producătorii auto sunt încă reticenți la implementarea și dezvăluirea către public a emisiilor constatate în timpul testelor WLTP (Worldwide Light duty vehicle Test Procedure). Introdus din septembrie 2017, acest nou tip de testare a emisiilor va avea efecte clare abia în 2021, iar urmarea acestei tărăgănări a impunerii noului standard a dus în prezent la existența a doar 7.300 de noi autoturisme (0,05% din totalul înmatriculărilor) ale căror emisii au fost măsurate conform normelor WLTP.