Emisiunile pentru copii sunt ocolite de posturile TV

In ultimele luni, pe posturile de televiziune romanesti, singurele emisiuni pentru copii sunt difuzate de cele doua canale publice. Audientele sunt modeste. Potrivit monitorizarilor efectuate in mediul urban de Taylor Nelson Sofres/CSOP, veterana Tip Top Minitop a avut, in medie, pe minut 58.000 de telespectatori intre 4 si 14 ani, in perioada 1 ianuarie - 4 mai a.c. Cealalta emisiune destinata celor mici, difuzata de TV Romania 1, Aventuri cu Lilipufi, are o audienta asemanatoare. TVR 2 transmi

In ultimele luni, pe posturile de televiziune romanesti, singurele emisiuni pentru copii sunt difuzate de cele doua canale publice. Audientele sunt modeste. Potrivit monitorizarilor efectuate in mediul urban de Taylor Nelson Sofres/CSOP, veterana Tip Top Minitop a avut, in medie, pe minut 58.000 de telespectatori intre 4 si 14 ani, in perioada 1 ianuarie – 4 mai a.c. Cealalta emisiune destinata celor mici, difuzata de TV Romania 1, Aventuri cu Lilipufi, are o audienta asemanatoare. TVR 2 transmite doua productii, Lumea lui Chit-Chit si Prietenii lui Piticot, care au atras in aceeasi perioada intre 32.000 si 35.000 de mici telespectatori. In rest, desene animate cat cuprinde. Ce-i drept, cu audiente mult mai bune, aproape duble fata de emisiunile dedicate.
Posturile TV comerciale se rezuma, de cativa ani, la seriale de desene animate. Motivele acestei decizii tin de costurile ridicate pe care le presupune o productie proprie, in conditiile in care piata de publicitate pe segmentul produselor pentru copii poate fi caracterizata ca fiind austera.
„Pentru orice produs, raportul dintre suma investita si cea obtinuta este hotarator”, este de parere Oana Ionescu, realizator de emisiuni pentru copii la Societatea Romana de Televiziune si membru al Grupului de Programe pentru Copii si Tineret din cadrul EBU (European Broadcasting Union). „Pentru a realiza un program de televiziune, ai nevoie de un producator de forta, un format destept si banii necesari productiei. Din ecuatia profitabilitatii nu fac parte numai publicitatea si sponsorizarea. Trebuie sa stii sa ajungi pe piata, sa vinzi ceea ce produci, sa oferi la schimb etc.”, explica Oana Ionescu.
In primele cinci luni ale acestui an, putinele emisiuni despre care am vorbit anterior si desenele animate de pe posturile romanesti au atras 2.659 de spoturi, din care 400 cu teme sociale. Principalii clienti: Danone, McDonald’s, Ktel Center si Unilever.
Pe frontul desenelor animate, TVR 1 a castigat batalia, Hercule fiind preferatul micilor telespectatori din orase. Serialul a fost urmarit, in medie, pe minut, de peste 90.000 de copii (intre 4 si 14 ani). Desenele animate Disney de pe Romania 1 au, de asemenea, audiente bune pentru segmentul de varsta analizat. „Cei sapte viteji” este serialul cel mai urmarit de micii telespectatori ai Pro TV. Franklin (Prima TV), Casper (Antena 1) si Digimon (TVR 2) se afla si ele in top.
Dintre posturile straine de desene animate, Fox Kids are audienta cea mai buna (aproximativ 34.000 de telespectatori pana in 14 ani, in medie, pe minut). Cartoon Network are aproape 15.000, iar Minimax 12.000 de mici telespectatori pe minut. Dar publicul tanar se orienteaza, in mica parte – o mie, doua de telespectatori – si catre alte posturi sau emisiuni ale altor canale TV prin cablu, cum ar fi Kids@Discovery – Discovery Channel sau Animal Planet.
Daca la emisiunile dedicate, copiii nu se inghesuie prea tare, nu acelasi lucru se poate spune despre programele care au cel putin semnul „AP” (cu acordul parintilor) in josul ecranului. Varful de audienta in randul telespectatorilor intre 4 si 14 ani este dat de „Radeti cu oameni ca noi”, cu aproape 250.000 de copii pe minut! Celelalte emisiuni cu grupul Vacanta mare urmeaza in clasament. Datele de audienta arata ca parintii au fost ingaduitori, considerand inofensive programele citate.
„Pot afirma ca factorii de decizie din Romania sunt departe de a face primul pas pe prima treapta din scara evolutiei media din Europa. Lipseste maturizarea necesara si seriozitatea cu care ar trebui abordati copiii si, prin extensie, programele pentru copii”, afirma Oana Ionescu.
Sondajele de piata arata ca publicul foarte tanar, deosebit de receptiv la informatiile care-i parvin prin mass-media, in special prin televiziune, are un rol decisiv in influentarea cheltuielilor efectuate intr-o gospodarie. Mai mult, reclamele se retin foarte usor la varste fragede. Dar atat timp cat clientii de publicitate vor aloca bugete modeste emisiunilor pentru copii, si oferta de programe dedicate va fi din ce in ce mai subtire. Cert este ca, cel putin in acest moment, atat ca gen si durata, cat si ca formate si spatii, nu avem inca emisiunile pentru copii care ar putea integra Romania in spatiul media european.

Topul programelor pentru copii

nr.        Audienta*
            difuzari    (mii pers.)
Romania 1
Hercule        17        91
Desene animate
Walt Disney        38        77
Mica sirena        15        73
Tip Top Minitop    15        58
Aladin    2        57
Pro TV
Cei sapte viteji        5        75
Printul Egiptului    1        70
Piratii
Apei Intunecate    15        63
Marcelino
Pan Y Vino        23        62
Sala de pedeapsa    9        55
Antena 1
Casper            9        45
Inima de leu        5        39
Aventurile lui
Jackie Chan        21        38
Animax        32        33
Dan Dare        10        24
Prima TV
Fox Kids Cup        1        50
Franklin        29        31
Zambetul lui Sharon    16        19
Morcoveata        33        14
Fiica Oceanului    26        8
TVR2
Digimon        27        48
Lumea lui Chit-Chit    18        35
Femeia paianjen    2        33
Sandokan        8        32
Prietenii lui Piticot    16        32

*Numarul mediu de telespectatori pe minut
Perioada: 1 ianuarie – 4 mai
Target: telespectatori din mediul urban, intre 4 si 14 ani

Copiii s-au „Ingramadit” la Vacanta mare

                Data        Audienta*
                difuzarii    (mii pers.)
Radeti cu oameni
ca noi (Pro TV)        09.03tt247
Garcea (Pro TV)tt09.03tt217
Leana si Costel (Pro TV)t14.03tt197
Un alt Karate Kid (Antena 1)t11.02tt200r
Uriasul meu (Pro TV)tt02.02tt196r
Sport-stirile Pro TV tt11.01tt198r
Jurassic Park (Antena 1)t15.03tt180r
Sarutul dulce r
al razbunarii (Pro TV)tt11.01tt192r
Divertis Parc (Antena 1)t06.04tt188r
Specialistul (Pro TV)tt18.01tt179r
r
*Numarul mediu de telespectatori pe minutr
Perioada: 01.01 – 04.05r
Target: telespectatori din mediul urban, intre 4 si 14 ani