Din ce în ce mai mulţi români „gustă“ motocrossul pe teren accidentat, un sport care ridică la cote maxime nivelul adrenalinei. „Virusul“ a contaminat mai cu seamă oamenii de afaceri care, din dorinţa de a scăpa de orele de stat la birou, evadează… în pădure.

Marcel Butuza, proprietarul grupului de firme Vectra, are o pasiune: enduro. E un sport extrem, practicat cu motociclete de teren, pe trasee offroad. „Nu mi se pare ciudat să am un asemenea hobby. Ciudat este ca un manager să renunţe la hobby-urile sale pentru afaceri“, susţine Butuza, a cărui avere se ridică la peste 25 de milioane de dolari, potrivit Top 300 Capital. Omul de afaceri a prins gustul aventurii pe două roţi la 14 ani. De atunci nu a refuzat nicio provocare. Anul acesta, a trecut şi cel mai greu test pentru un motociclist: participarea la renumitul raliu Paris-Dakar. „Pentru enduro, ai nevoie de o foarte bună pregătire fizică, multă concentrare şi trebuie să stai bine cu psihicul. Însă, când te urci pe motocicletă, simţi ceva deosebit, ceva ce nu se poate explica în cuvinte“, mărturiseşte Marcel Butuza.

Un alt împătimit de goana prin păduri este Ricky Stein, vicepreşedintele grupului Autoitalia. „Îmi place foarte mult. Lumea crede că este un sport periculos, dar atât timp cât ai echipament corespunzător, nu ai de ce să-ţi faci griji“, explică Stein. Un echipament complet costă între 700 şi 800 de euro şi cuprinde cască, ochelari de protecţie, mănuşi, pantaloni, platoşă, protecţii genunchi, coate şi tibie, cizme, rucsac special şi borsetă cu trusă de scule. Bineînţeles, nu trebuie uitată „piesa de rezistenţă“, motocicleta! În funcţie de capacitatea cilindrică, una la second-hand poate costa între 1.000 şi 2.500 de euro, iar cele noi de la 3.000 la 8.000 de euro. „Eu cred că este un sport pe care poate să şi-l permită oricine are un venit mediu“, susţine Marcel Butuza. Totuşi, el recunoaşte că, în fiecare an, cheltuieşte câteva zeci de mii de euro pentru hobby-ul său. Pentru cei care nu intenţionează „să zboare“ peste dunele din deşerturile africane şi vor să rămână cu roţile… pe pământul (şi gropile) patriei, costurile sunt decente, iar senzaţiile, de multe ori, pot fi comparabile.

Enduro-turismul prinde viteză în România

„Circa 70% din suprafaţa României este un paradis pentru endurişti, datorită infrastructurii precare. Este un potenţial neglijat de autorităţi“, observă cu vădită ironie Sergio Morariu, preşedintele EnduRoMania Fundation, care promovează enduro-turismul în ţara noastră. Acest tip de turism presupune excursii „pe două roţi“ organizate de oameni experimentaţi, de obicei, pentru motociclişti străini. „Cei care doresc să facă un raid enduro îşi pot alege tipul de traseu şi nivelul de confort pentru cazare. De cele mai multe ori, românii preferă să plece «la endureală» pe cont propriu“, spune Dan Păsteanu, manager Dracones Enduro Tours, un alt organizator de „expediţii“. „Preţul variază în funcţie de numărul de persoane şi de traseul ales. Avem pachete începând cu 430 de euro, care includ cazare, masă, ghidaj şi multă distracţie…“, detaliază Cristina Badiu, manager Xventure, un alt jucător pe piaţa enduro-turismului.

Străinii aleg aceste oferte pentru că în Vest reglementările îngrădesc practicarea acestui sport în natură, pe când la noi nu există zone cu restricţii. Un profil al celor care vin să exploreze din goana cailor-putere pădurile sau râpele noastre abrupte nu poate fi creionat. „În acelaşi grup am avut profesori universitari din Leicester, muncitori în construcţii, medici, ingineri şi chiar casnice“, îşi aminteşte Dan Păsteanu. Toţi vin să experimenteze senzaţii „tari“. „Urlu de fericire în cască când reuşesc să urc o pantă care mi se părea imposibilă. Ultima oară am cutreierat dealurile dintre Piteşti şi Târgovişte şi am întâlnit la 20 de metri în faţa mea trei căprioare. În aceeaşi cursă m-au depăşit un iepure şi o vulpe“, povesteşte Mircea Eremia, manager Honda Inter Motorcycle.
Morala: poveştile vânătoreşti pot fi întrecute în spectaculozitate de cele din şaua motocicletei.  

Imposibil de povestit
«Pentru enduro, ai nevoie de o foarte bună pregătire fizică, multă concentrare şi trebuie să stai bine cu psihicul. Când te urci pe motocicletă, simţi ceva deosebit, ceva ce nu se poate explica în cuvinte.»
Marcel Butuza, proprietarul grupului Vectra

Preţul distracţiei

CASCA OFFROAD este obligatorie pentru pasionaţii de enduro. În afara protecţiei, aceasta are şi rolul de a asigura o bună ventilaţie. Costă150-300 de euro.

OCHELARII OFFROAD sunt asemănători cu cei pentru schi. Lentilele sunt incolore şi rezistente. Preţul variază între 20 şi 150 de euro.

PLATOŞA asigură protecţia pieptului şi a spatelui. Este confecţionată din fibră de carbon sau plastic dur şi are preţuri începând de la 100 de euro.

COSTUMUL trebuie să fie uşor şi rezistent la apă. Poate să fie tip combinezon sau compus din pantaloni şi tricou. Preţ: 100 -1.000 de euro.

CIZMELE trebuie să fie comode şi impermeabile. Costă între 180 şi 300 de euro. Aceleaşi calităţi trebuie să le aibă şi mănuşile.